Der er sagt og skrevet meget om Dacia Lodgy efter at
den, som den første model fra den Renault-ejede
rumænske bilfabrik, blev lanceret i Danmark for
nogle måneder siden (læs
også vores første test af Dacia Lodgy hér >>>).
Vigtigt er det, ikke at tage den for andet end det,
den er: En rummelig bil, som vi tror på, at man kan
have meget glæde af, hvis man har brug for plads
frem for alt andet og er indstillet på, at tage det
stille og roligt.
Sidstnævnte udtalelse rammer efter vores opfattelse
direkte ind i kernen af kritikken. Sikkerheden er
ikke for stor i en Lodgy, hverken den aktive eller
den passive. Men den er ikke på nogen måde dumpet i
den europæiske EuroNCAP sikkerhedstest, den får blot
ikke så mange stjerner som konkurrenterne og dermed
er den pr. definition ikke så sikker i tilfælde af
kollision. Og hvad det aktive angår, får
køreegenskaberne udtrykt i form af styrestabilitet,
kurvestabilitet og vejbeliggenhed heller ikke
topkarakterer – men der er ingen som helst problemer
i, at køre med normal motorvejsfart på danske
motorveje.
Hvis økonomien spiller med
Da en Dacia Lodgys væsentligste berettigelse er, at
man køber en fabriksny bil med 3 års fabriksgaranti
fra en anerkendt bilvirksomhed (det er Renault, der
står for importen af bilerne til Danmark) til en
pris, som ingen af konkurrenterne i samme størrelse
bare kommer i nærheden af, er det måske mere reelt
at sammenligne med, hvad man ellers kan få for de
samme penge.
Har man behovene som nævnt ovenfor og er økonomien
en begrænsende faktor, vil valget let kunne falde på
en 10 år gammel bil – som hverken har garanti eller
samme sikkerhedsniveau som biler anno 2013. Det er i
det lys, synes vi, man skal se en Dacia Lodgy.
Sæt farten ned…
Både hvad sikkerhed og køreegenskaber angår, er man
hjulpet af at køre langsommere. OK, påkørsel fra
siden har ikke nødvendigvis noget med ens eget tempo
at gøre. Men konsekvenserne af frontalkollision er
markant ringere, hvis man sænker hastigheden blot
10-20 km/t. Og på en dansk motorvej er der mange
bilister, der kører både 10 og 20 km/t under den
højest tilladte hastighed.
De ikke alt for præcise køreegenskaber bliver
tilsvarende mindre udtalte ved lavere fart, og man
har nemmere ved at undvige, når man ikke kører så
hurtigt – desuden falder også bremseafstanden
proportionelt meget, når farten sættes ned – men
netop hvad angår bremseevnen, var der ikke noget
foruroligende ved en Lodgy.
Med andre ord: Kører man roligt og har brug for en
rummelig bil er Dacia Lodgy et reelt alternativ.
Prøvekørt på Samsø
Af samme årsag prøvekørte vi bl.a. bilen på Samsø.
Nej, det er ikke helt rigtigt, vi skulle alligevel
producere et radioprogram om Samsø (se,
læs og lyt til Rejseradioen.dk hér >>>), men
opdagede hurtigt, at på Samsø er tempoet lavere end
andre steder i landet (der er heller ingen
motorveje) – hvad der netop er en årsag til at
besøge øen. Så Lodgy’en passede ganske glimrende til
Samsø. Og så kan man jo give det en tanke, hvor
mange ferieture, man kan tage på for de penge, man
har betalt mindre for bilen…
For en Dacia Lodgy er både en oplagt bil at tage på
ferie i, ligesom den er en oplagt hverdagsbil for
mennesker med stort pladsbehov. Man skal dog være
opmærksom på, at en af grundene til den upræcise
kørsel skyldes en ret blød affjedring. Det er
behageligt ved langsom kørsel på ujævn vej, hvor
ujævnhederne ikke forplantes til kabinen. Men ved
motorvejsfart giver det let sidevejrs vuggende
bevægelser, stadige styrekorrektioner og det er
trættende, ikke bare for føreren men også for
passagererne.
Priser fra 130.000 kroner
Den prøvekørte version havde 7 sæder, men bilen
sælges også med fem. Den billigste variant koster
130.000 kroner, den har fem sæder, basisudstyr og en
1,6 liters benzinmotor under motorhjelmen. Den
bageste sæderække består af et samlet sæde, som skal
løftes ud af bilen, hvis man vil af med sæderne.
De foldes ikke ned i bunden, når de ikke er i brug.
Det er en forholdsvis nem operation, men ikke
sammenlignelig med de løsninger, hvor sæderne foldes
væk. Omvendt kan man jo disponere over pladsen i
bagagerummet, når sæderne er ude – det er jo ikke
tilfældet, hvis man fortsat kører rundt med dem i
bilen. Og da har man ikke mindre end 2,6 kubikmeter
til sin rådighed.
Klik på billederne og
se dem større
Den prøvekørte variant havde foruden de ekstra
bagsæder Renaults velkendte 1,5 liters dieselmotor,
der hér yder 90 hk, ude fortil. Den motor er
topmoderne, den er trækvilligt og fremfor alt
økonomisk. 23,8 km/l siger det officielle tal – ikke
dårligt i så rummelig en bil. Men man skal dog ikke
forvente at kunne holde det forbrugstal, hvis man
udnytter motorens kræfter og læsser bilen så meget,
som den kan. Så forringes det væsentligt.
Klik på billederne og
se dem større
Prisen er da også krøbet op på 165.000 kroner. Men
det er stadig rigtig meget plads, man får for de
penge. Og prisen inkluderer det såkaldte Ambiance
udstyr.
Gammeldags
Ligesom for de bageste sæders vedkommende er kabinen
kendetegnet ved mange ikke særlig moderne løsninger
og ikke optimal pladsudnyttelse. Netop Ambiance
udstyret løfter niveauet lidt: fjernbetjent
centrallås, el-ruder fortil og sædevarme står på
udstyrslisten og der er ikke færre end tre
Isofixbeslag på mellemste sæderække. Men
aircondition skal tilkøbes for 6000 kroner.
Rattet kan alene justeres i højden og pudsigt nok er
bilen ikke udrustet med fartpilot – alene
fartbegrænser. Man kan da sætte begrænseren på og
holde speederfoden i bund – så virker det på
nogenlunde samme måde.
Sidst, men for mange mennesker ikke mindst: En Dacia
Lodgy 1,5 dCi 90 hk må trække 1400 kg. Så går det
næppe særlig hurtigt – men den må!
Klik på billederne og
se dem større |