Den absolutte topmodel i Dacia modelpaletten er
Dacia Duster 1,5 dCi 109 4X4 Lauréate. Den er
prissat til 225.000 kroner – ret betegnende for hele
basisfilosofien for Dacia, at den dyreste model blot
koster 225.000. Vi har tidligere prøvekørt Duster
med 2-hjulstræk og mellemudstyret Ambiance (læs
prøvekørsel af Dacia Duster 1,5 dCi 90 hér >>>),
der koster 160.000 kroner. For 65.000 kroner oveni
får man den bedste allroundbil i Duster programmet.
Den kan nemlig det hele. For det første er den
rummelig, for det andet har den rimelige
køreegenskaber, den har en smidig og harmonisk
dieselmotor, den har firehjulstræk og oven i det
hele byder den også på en respektabel
brændstoføkonomi.
På og væk fra vejen
At den kan køre off-road fik vi allerede en idé om i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Dacia Duster (læs
den første internationale test af Dacia Duster hér
>>>). Men der er forskel på at køre en Duster på
kølige sydfranske landeveje og ude i mudderet – og
så slippe den løs på ujævne danske, sol-opvarmede
provinsveje.
Årsagen er, at Duster er standardmonteret med en
slags semi-terrændæk. De har dybere og bredere
riller i dækmønsteret. Når temperaturerne er høje,
bliver dæktemperaturen ekstra høj på grund af den
vibrerende slidbane og derved reduceres
styrepræcisionen.
Tungere med firehjulstræk
Til gengæld føles det som om, at Dacia har strammet
undervognen lidt op på den firehjulstrukne version,
hvad der vil være meget naturligt med henblik på
bilens
køreegenskaber ”on-road”. Den er nemlig 115 kg
tungere end den tidligere prøvekørte forhjulstrukne
udgave og det skal der naturligvis kompenseres for.
Det redder lidt af den forringede styrepræcisionen
og stabiliteten i varmt vejr.
Resultatet er, at bortset fra en lidt stivere
affjedring, er der generelt ikke megen forskel på
køreegenskaberne i den forhjulstrukne og den
firehjulstrukne udgave.
Renault diesel
DCi 109 motoren præsterer… 109 hk. Det er en Renault
motor og den er også god for et drejningsmoment, der
topper på 240 Nm allerede ved 1750 omdr./min. Det
gør den til en udmærket slider, når der er behov for
det og dermed er vi ved er en anden af
”topmodellens” kvaliteter: den må trække 1500 kg.
Med firehjulstræk er den en ideel campingtrækker
eller anhængertrækker. Den våde græsmark eller
stejle stigning på grus vil den klare markant bedre
med 4X4 end med forhjulstræk.
Brændstoføkonomien er godkendt. Det officielle tal
siger 19,2 km/l og det er kun 1,6 km/l dårligere end
for den tilsvarende variant med forhjulstræk. Nogen
racerbil bliver den dog ikke deraf, men den store
trækkraft medvirker til, at den kommer frem hvor
andre må give op.
Meget for pengene
Lauréate udstyret koster isoleret betragtet 20.000
kroner. Dermed også sagt at firehjulstræk og den
kraftigere motor står for 45.000. Det er alt andet
lige ret meget, man får for de flere penge oveni.
Topudstyret inkluderer praktiske ting som 12 V stik
bagi, el-ruder også ved bagsædet, el-sidespejle med
varme, sædevarme, tågeforlygter og mere end noget
andet: Aircondition. Hvis man vil tilkøbe
ekstraudstyr er priserne meget rimelige, f.eks.
koster et reservehjul i stedet for det medfølgende
lappekit blot 2000 kroner.
Der er plads til reservehjulet, som kan tilkøbes for
2000 kroner.
P-sensor tjener sig (måske) hurtigt hjem
Det er også prisen for fartpilot og for 5000 kroner
får man indbygget navigation og
multimedia-forbindelser (AUX, USB etc.). P-sensor er
også en udmærket udstyrsdel til 2000 kroner, som
hurtigt kan tjene sig ind i form af undgåede buler
og skrammer i egen og andres biler.
Hvad man ikke kan tilkøbe er multijusterbart rat. På
den anden side: I sammenligning med den bil, der
sætter dagsordenen i den kompakte SUV-kategori,
Nissan Qashqai, er det også først i seneste
generation, at den mulighed følger med.
|