- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se det større


Biltest:

Dacia Duster 1,5 DCi 90 hk Ambiance 4X2

Fornuftsbil med muligheder


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Duster i Motorradioen


Dacia Duster stiftede vi første gang bekendtskab på sydfranske bjergveje sidste vinter (læs de første internationale prøvekørsler af Dacia Duster hér >>>). Interessant var det, at afprøve den under danske kørselsforhold, for netop Dacia Duster er så velegnet til danske kørselsbehov og afgiftsniveau.

 

Med træk alene på forhjulene som den prøvekørte variant er listeprisen beskedne 160.000 kroner. Den kan fås for bare 140.000, men så må man undvære såvel den velfungerende 1,5 liters Renault-diesel på 90 hk som Ambiance-udstyret.

 

Valgkriterier

Sidstnævnte er det en dårlig idé at sige nej til, hvorimod motorvalget må afhænge af kørselsbehovene. Den billigste model har nemlig flere heste (105) under motorhjelmen, men det er benzinheste og de sluger mere brændstof end dieselmotoren gør.



Faktisk kan man køre 21,3 km/l med 90 hestes dieselen. Det er et godkendt forbrugstal, men det skal så tilføjes, at man ikke skal læsse bilen til bristepunktet. I forvejen er fartpræstationerne beskedne, om end de rækker til danske kørselsforhold. Udnytter man læssemulighederne og hænger man oven i købet de 1400 kg på trækkrogen, som Duster er godkendt til, skal man belave sig på et astadigt tempo.

 

Noget for noget

Uden læs udmærket Dacia Duster 4X2 ved at være forbavsende retningsstabil. Selv et vist sidevindspust bringer den ikke væk fra sporet. At den så støjer en del, er vel noget af det, man giver afkald på ved at købe en så billig bil. Noget for noget.

 

Visuelt vinder Dacia Duster næppe designpriser, men den har noget af det rå look over sig, som kendetegner SUV’er. Den er oven i købet så regulær en SUV, at den har en frihøjde på off-road niveau med 21 cm fra bilens laveste punkt, hvis man ser bort fra hjulene…

 

Længden på 4,32 meter taget i betragtning er der glimrende plads i kabinen, både fortil og på bagsædet. Ude bagtil disponerer man over 475 liter og en højt opslående bagklap giver plads til det regulære rum, der dog ikke skjuler ekstra plads under bagagerumsbunden. Øger man bagagekapaciteten til 1,6 kubikmeter ved at lægge bagsæderyglænene ned, må man finde sig i niveauforskellen mellem bagagerumsgulvet og bagsæderyglænene.



Ambiance udstyret

Afhængig af kropsbygning kan det være svært at finde en korrekt siddestilling bag rattet, bl.a. fordi rattet ikke kan justeres i længderetningen. Heldigvis kunne det justeres i højden – det er noget af det, man betaler for ved at vælge modellen med Ambiance udstyr.

 

Dette udstyr inkluderer desuden el-ruder foran, fjernbetjening af centrallåsesystemet, tågeforlygter, 16” stålfælge, Isofix og tagbøjler, som kan være gode at have, hvis man vil udvide bagagekapaciteten.

 

Soft affjedring

Sidstnævnte skal man dog passe lidt på med, for Dusterens relativt bløde affjedring kan næppe bære et meget stort læs på taget. Affjedringen er ideel ved kørsel på ujævne veje og i det terræn, forhjulstrækket kan stå inde for, fordi kørslen hér bliver ret komfortabel. Men det sker altså lidt på bekostning af stabiliteten ved stort læs.

 

Vil man have aircondition og sædevarme kan det fås, og det koster beskedne 6000 hhv. 2000 kroner oven i. Dacia forsøger virkelig ikke at flå køberne.



Lige i solarplexus

Dacia giver 3 års garanti på Dusteren og det er i hvert fald et signal om, at man tør stå ved sin bil og tage ansvar for den et stykke ud i fremtiden. Erfaringerne fra de tidligere modeller indikerer, at kvaliteten for så vidt ikke fejler noget. Motor, som sagt fra Renault, og transmission fra Nissan er en sikkerhed på det mekaniske område. Derfor er det alene et spørgsmål om man kan trives med udstråling, funktion og et lidt halvbilligt materialevalg i kabinen, som skal afgøre om en Dacia Duster er en option ved bilvalg.

 

Biltypen rammer lige i solarplexus hvad angår de forventninger, de store bilfabrikker har for de kommende års bilkøb, den er en bil, der kan lidt af hvert, den er fornuftigt skruet sammen og fremfor alt er den særdeles økonomisk attraktiv.

 

 


Model:

Dacia Duster 1,5 DCi 90 hk Ambiance 4X2

Listepris:

Kr. 159.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel. 90 hk. 200 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,2 sek./ 156 km/t/ 21,3 km/l / 123 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

443-1604 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Hill start assist. 16” stålfælge. Tågeforlygter. Højdejusterbare forlygter. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. Indvendig justerbare sidespejle. El-sideruder for. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt