Dacia Duster i Motorradioen
Dacia Duster stiftede vi første gang bekendtskab på
sydfranske bjergveje sidste vinter (læs
de første internationale prøvekørsler af Dacia
Duster hér >>>). Interessant var det, at afprøve
den under danske kørselsforhold, for netop Dacia
Duster er så velegnet til danske kørselsbehov og
afgiftsniveau.
Med træk alene på forhjulene som den prøvekørte
variant er listeprisen beskedne 160.000 kroner. Den
kan fås for bare 140.000, men så må man undvære
såvel den velfungerende 1,5 liters Renault-diesel på
90 hk som Ambiance-udstyret.
Valgkriterier
Sidstnævnte er det en dårlig idé at sige nej til,
hvorimod motorvalget må afhænge af kørselsbehovene.
Den billigste model har nemlig flere heste (105)
under motorhjelmen, men det er benzinheste og de
sluger mere brændstof end dieselmotoren gør.
Faktisk kan man køre 21,3 km/l med 90 hestes
dieselen. Det er et godkendt forbrugstal, men det
skal så tilføjes, at man ikke skal læsse bilen til
bristepunktet. I forvejen er fartpræstationerne
beskedne, om end de rækker til danske
kørselsforhold. Udnytter man læssemulighederne og
hænger man oven i købet de 1400 kg på trækkrogen,
som Duster er godkendt til, skal man belave sig på
et astadigt tempo.
Noget for noget
Uden læs udmærket Dacia Duster 4X2 ved at være
forbavsende retningsstabil. Selv et vist
sidevindspust bringer den ikke væk fra sporet. At
den så støjer en del, er vel noget af det, man giver
afkald på ved at købe en så billig bil. Noget for
noget.
Visuelt vinder Dacia Duster næppe designpriser, men
den har noget af det rå look over sig, som
kendetegner SUV’er. Den er oven i købet så regulær
en SUV, at den har en frihøjde på off-road niveau
med 21 cm fra bilens laveste punkt, hvis man ser
bort fra hjulene…
Længden på 4,32 meter taget i betragtning er der
glimrende plads i kabinen, både fortil og på
bagsædet. Ude bagtil disponerer man over 475 liter
og en højt opslående bagklap giver plads til det
regulære rum, der dog ikke skjuler ekstra plads
under bagagerumsbunden. Øger man bagagekapaciteten
til 1,6 kubikmeter ved at lægge bagsæderyglænene
ned, må man finde sig i niveauforskellen mellem
bagagerumsgulvet og bagsæderyglænene.
Ambiance udstyret
Afhængig af kropsbygning kan det være svært at finde
en korrekt siddestilling bag rattet, bl.a. fordi
rattet ikke kan justeres i længderetningen.
Heldigvis kunne det justeres i højden – det er noget
af det, man betaler for ved at vælge modellen med
Ambiance udstyr.
Dette udstyr inkluderer desuden el-ruder foran,
fjernbetjening af centrallåsesystemet,
tågeforlygter, 16” stålfælge, Isofix og tagbøjler,
som kan være gode at have, hvis man vil udvide
bagagekapaciteten.
Soft affjedring
Sidstnævnte skal man dog passe lidt på med, for
Dusterens relativt bløde affjedring kan næppe bære
et meget stort læs på taget. Affjedringen er ideel
ved kørsel på ujævne veje og i det terræn,
forhjulstrækket kan stå inde for, fordi kørslen hér
bliver ret komfortabel. Men det sker altså lidt på
bekostning af stabiliteten ved stort læs.
Vil man have aircondition og sædevarme kan det fås,
og det koster beskedne 6000 hhv. 2000 kroner oven i.
Dacia forsøger virkelig ikke at flå køberne.
Lige i solarplexus
Dacia giver 3 års garanti på Dusteren og det er i
hvert fald et signal om, at man tør stå ved sin bil
og tage ansvar for den et stykke ud i fremtiden.
Erfaringerne fra de tidligere modeller indikerer, at
kvaliteten for så vidt ikke fejler noget. Motor, som
sagt fra Renault, og transmission fra Nissan er en
sikkerhed på det mekaniske område. Derfor er det
alene et spørgsmål om man kan trives med udstråling,
funktion og et lidt halvbilligt materialevalg i
kabinen, som skal afgøre om en Dacia Duster er en
option ved bilvalg.
Biltypen rammer lige i solarplexus hvad angår de
forventninger, de store bilfabrikker har for de
kommende års bilkøb, den er en bil, der kan lidt af
hvert, den er fornuftigt skruet sammen og fremfor
alt er den særdeles økonomisk attraktiv.
|