Internationalt opererer man i bilverdenen med
begrebet ”supermini”. Det står groft set for mini
biler, der er lidt større og også lidt noget
særligt. Sådan en er DS3. DS-modellinjen skabte
Citroën tilbage i 2010, det skulle være den nye
eksklusiv-linje i PSA-koncernen og det blev den.
Succesen var så stor – man har siden solgt en halv
million DS’ere – at PSA besluttede, at gøre DS til
et selvstændigt bilmærke, og sådan er det er det
blevet med officiel start for et års tid siden.
Alligevel står der Citroën på bagklappen af den DS3
Sport vi hér sætter fokus på. Simpelthen fordi det
ville være meningsløst, at etablere DS som
selvstændigt bilmærke over en nat. Der sker en
glidende overgang, organisationen er etableret,
DS-logoet lanceret (det blev det for alvor i
forbindelse med Genève motorshow i år) og stille og
roligt vil DS-mærket tage over og forvandle Citroën
DS til DS.
Regulær DS – men mere er i vente
Som sådan er den prøvekørte DS3 nu en regulær DS –
uanset navn på bagsmækken. Den mangler dog endnu at
få den nye DS-front, men der kommer vel en slags
facelift på et eller andet tidspunkt. Som led i den
naturlige udvikling er der foretaget ændringer,
hvoraf mange ikke kan ses. Sportsudgaven er
eksempelvis udstyret med en opdateret 165-hestes THP
benzinmotor – det kan mærkes – og ser man godt
efter, bemærker man også den nye lysprofil, som
bliver en del af DS udtrykket i de kommende år.
Sidstnævnte ser man især, når blinklyset aktiveres.
Hos DS kalder man det ”rullende blinklys”, fordi
lyset starter i den ene ende og ruller gennem kæden
af LED-pærer for siden at begynde forfra, når hele
lyskæden er tændt. En underholdende gimick, som
understreger det eksklusive i en DS.
Stort kørepotentiale
Da DS3 blev sat i produktion, var sigtet klart at
udfordre MINI. Det har man gjort og også med succes.
Med 165-hestes Sportsudgaven befinder vi os i MINI
Cooper S klassen, og hér står DS3 måske særlig
stærkt, fordi dens fartpræstationer ikke alene er
udtryk for dens evner til at komme hurtigt fremad,
men også gør det muligt for alvor at dokumentere
hvor gode køreegenskaber, sådan en DS3 helt
grundliggende er skabt med.
En DS3 Sport kører nemlig rigtig godt, den styrer
præcist, den giver god køredynamik i enhver
henseende, affjedringen er rimeligt tilgivende og
lavprofildækkene sikrer nærkontakt til kørebanen.
Det relativt lille rat underbygger køreoplevelsen,
gearskiftet er forbilledligt og i kabinen har man al
den sportslige luksus, som et spejl af, at DS3 kun
på udvalgte områder deler teknik med Citroën C3
(ligesom f.eks. Audi eksempelvis deler teknik med
VW).
Meget bil for pengene
Den billigste DS3 koster 187.000 kroner. DS3 Sport
er steget til knap 300.000 kroner og de penge er
rigtig godt givet ud. 165-hestes benzinmotoren er
opgraderet på en række områder. Den overholder
naturligvis de nye Euro 6 miljønormer, der træder i
kraft dette efterår, men inkluderer også f.eks. en
optimeret turbolader. Indsprøjtningssystemet
tilfører nu forbrændingskamrene den kostbare benzin
med et tryk på 200 bar i stedet for 120 som hidtil,
hvilket giver en mere effektiv forbrænding, og den
indre friktion er stærkt reduceret.
Det gør det muligt for den knap 4 meter lange
kompaktbil at nå de 100 km/t på 8,1 sekunder og hvis
man kører med en mere moderat speederfod, kan man
også køre små 18 kilometer på en liter benzin.
Masser
af udstyr
Grundudstyret i en DS er allerede omfattende. F.eks.
tågeforlygter, fartpilot med –begrænser, sædevarme,
multijusterbart læderrat, fjernbetjent centrallås,
el-ruder for (bilen har kun én dør i hver side, men
forbavsende gode indstigningsforhold til bagsædet)
og elektriske sidespejle.
I Sport udgaven får man også aircondition med køl i
handskerummet, 17” alufælge, Bluetooth+USB og ikke
mindst et fremragende lys, der kombinerer Xenon og
LED. Hver forlygte er opbygget med et Xenon modul og
3 LED moduler med de tre funktioner positionslys,
nær- og fjernlys, samt LED pærer i hele kanten, i
alt 43 LED-pærer pr. lygte.
Den nye
lys-profil eller lys-signatur om man vil.
Lysstærk brugsbil
Bi-Xenon-modulet er udstyret med en skærm, som åbner
sig når man kører med det lange lys, og samtidig
øges lysstyrken i LED. Kombinationen af LED og Xenon
giver en usædvanlig høj kvalitet i belysningen af
vejen, både når man kører med nærlys og med fuldt
blus. Man oplever et kraftigt og homogent lys med
stor spredning. Hertil kommer at LED pærer isoleret
betragtet holder godt 20 gange længere end
traditionelle Halogen pærer.
Og så er DS3 også til hverdagsbrug. Bagagerummet på
285 liter er rimeligt i størrelsen, og det er
regulært og nemt at komme til. Og så må man trække
en anhænger på ikke mindre end 1150 kg – også et
pænt tal for de, der har brug for engang imellem at
øge transportmulighederne.
|