Citroën har altid gjort sig stor umage for at være
anderledes. Ikke for det at være anderledes i sig
selv, men fordi man ved at følge andre veje end den
slagne, naturligt henvendte sig til bilkøbere, der
har en anden tilgang til det at køre bil end de
fleste. En overgang havde det næsten taget overhånd,
så normaliserede man bilerne til næsten at være for
meget mainstream. Nu har man fundet et meget godt
ståsted sådan cirka i midten, og så har man skabt en
ny parallel produktlinje.
Det er slet ikke uinteressant. Man begyndte med at
skabe Citroën DS3, den skulle bl.a. hamle op med
biler som den smarte MINI. Senest har man så skabt
DS4, med teknik fra C4, og med fokus på at snuppe
markedsandele fra f.eks. Alfa Romeo Giulietta. Men
det centrale er ikke så meget de biler (og deres
publikum), man læner sig op ad, men det faktum, at
man med den selvsamme basis teknik har skabt meget
anderledes biler. Biler – C4 og D4 – hvor forskellen
er større end man eksempelvis oplever mellem VW og
Audi.
Mikrohybrid
Den prøvekørte bil er en Citroën DS4 e-HDi 110
Airdream E6G. Der er med andre ord tale om det, man
i PSA koncernen kalder en mikrohybrid, hvor man
genbruger decelerationsenergien og benytter den
f.eks. til at genstarte dieselmotoren, når
stop/start systemet har standset den. Det sker meget
smart vha. et remtræk, der blot benytter 0,4 sekund
til startprocessen og desuden er stort set lydløst,
sammenlignet med de systemer, som anvender en
traditionel startmotor. Maskineriet er en 1,6 liters
commonrail diesel, der præsterer 112 hestekræfter og
et drejningsmoment på 270 Nm ved 1750 omdr./min.
Systemet er kombineret med et E6G gear, som kort
fortalt er en manuel gearkasse med skiftehydraulik,
som skifter gear automatisk. Det er et udmærket og
billigt alternativ til traditionelle
automatgearkasser, men ikke så hurtigt som et
manuelt gearskifte kan være. Det skal benyttes med
følelse, og har man ikke travlt, er det såmænd meget
behageligt. Det kan da også betjenes ”manuelt” ved
hjælp af skiftepaler ved rattet, men det bliver det
ikke hurtigere af…
OG: Det står lidt i kontrast til det, bilen ellers
udtrykker og ikke mindst den køredynamiske oplevelse
undervognen byder på. Heldigvis kan en DS4 da også
leveres med kraftigere motorer. Det går selvsagt ud
over brændstoføkonomien, som er e-HDI’ens stærkeste
købsargument. Man kører 22,7 km/l kontra 22,2 km/l i
udgaven med manuelt gearskift. Men vælger man
alternativt en 163 hestes diesel, er det officielle
forbrugstal 19,6 km/l, så det ikke meget, man mister
på økonomisiden for at få en motor, der passer til
bilens egenskaber og udstråling.
Frækt alternativ
En Citroën DS4 er nemlig et rigtigt frækt alternativ
til Citroëns egen C4 og de nærmeste konkurrenter.
Citroën har nemlig virkelig gjort tingene
anderledes. Det udvendige design er måske ikke
banebrydende, men det er smart, dynamisk og
sportsligt. Og bilen er fyldt med smarte funktioner
lige fra de traditionelle, f.eks. i form af et stort
og regulært bagagerum på 385 liter, til forskydelige
solskærme over den store panorama forrude.
Bagagerummet er ikke bare stort, taget i betragtning
at en DS4 blot måler 4,28 meter i længden, det er
også let at betjene via en stor åbning under den
tophængslede bagklap. Til gengæld er udsynet bagud
ikke noget, man kan prale af.
Genialt fremsyn
Omvendt er udsynet fremad overvældende, om end en
stor del af udsynsoplevelsen skyldes den øverste del
af panoramaforruden. Solskærmene kan foldes som
normalt i biler, men derudover kan det panel, de er
fastgjort på, skydes bagud og det giver et
fænomenalt lysindfald.
Pladsforholdene i kabinen er udmærkede, især fordi
Citroën har tilstræbt en coupéform, hvor taget
skråner ned imod hækpartiet. En DS4 er blot ikke en
coupé. Den har to døre i hver side og et udmærket
bagsæde med rimelig benplads, men ind- og
udstigningsforholdene er ikke forbilledlige. Det
skyldes, at bageste dørkarm befinder sig et stykke
længere fremme end bagsæderyglænet, så man skal være
en smule atletisk for at komme ind og ud – men det
er dog bedre end i biler med kun én dør i hver side.
En regulær opstramning
Førerpladsen er pæn, instrumenteringen helt i
overensstemmelse med bilens dynamiske design, og
gennem kurverne oplever man, at Citroën har taget
skridtet fuldt ud og skabt en meget dynamisk bil.
Man har ”i al sin enkelhed” taget en C4 undervogn,
reduceret forfjedrenes fjedervirkning med 10
procent, strammet støddæmperne op, forøget tykkelsen
af krængningsstabilisatoren og bagtil er stivheden
forøget med 25 procent, samtidig med at
fjedervirkningen også hér er gjort mindre og
støddæmperne strammere. Kombineret med lavprofildæk
har man helt uden at sænke undervognen skabt rigtig
gode køreegenskaber men en anelse overstyring, som
mærkes, hvis man slipper speederen i en hurtig
kurve. Det fornemmes bare så godt.
|