Det er helt klart, at Citroën skelede til MINI – og
ikke mindst den succes, BMW har opnået med den lille
semi-retrobil – da de skabte DS3. Intet ondt i det,
Citroën folkene taler også gerne selv om det.
Spørgsmålet er blot, om franskmændene får andel i
MINI markedet med DS3. Tvivlsomt – men til gengæld
får de givetvis fat i en stribe andre kunder og det
er vel ikke så ringe endda.
Citroën DS3 er nemlig ingen MINI. Den er helt sin
egen og er måske snarere i konkurrence med Kia Soul
og Toyota Urban Cruiser. Det, DS3 savner, som MINI
har, er reminiscensen af oprindelsen. Det har
Citroën af gode grunde ikke, for så ville DS3 have
lignet en 2CV – og det er vist den sidste bil i
denne verden, man kan sammenligne den med. Og det er
egentlig også godt det samme.
Moderne, kæk og funktionel
Citroën DS3 er nemlig en ganske fin bil. Den er
ultra smart at se på, dens design er frækt, moderne,
kækt og funktionelt. Det er lige før der er plads
til bagsædepassagerer – når, ja, træerne vokser ind
i himlen, men der er mulighed for at kravle gennem
den ret store sidedør (i hver side) ind på bagsædet
og sidde der, også selvom man er 1,80 meter høj. Det
kan man f.eks. umuligt i en MINI.
Så lad os glemme MINI’en i stund, selvom det er den,
Citroën måtte have rettet sigtekornet imod.
Bortset fra fronten, som er umiskendelig Citroën,
finder man ikke meget Citroën i DS2 designet. Man
har udstyret den med i højt frontparti, som giver
god benplads i kabinen, og hele bagpartiet bag den
såkaldte B-søjle er omfavnet af et sort tonet
rudeareal, som er med til at give DS3 en visuel
karakter.
Bagpartiet siger på ingen måde Citroën og som sådan
har fabrikken bestemt opnået at gøre DS3 helt til
sin egen.
Design gimmicks
Dertil kommer, at der kan tilkøbes forskellige
design gimmicks, som kan aflæses i tagdesignet og
måttedesignet, som også er med til at give hver
enkelt DS3 sin egen udstråling.
I kabinen oplever man dermed det samme. Vi havde
anledning til at prøvekøre to varianter af DS3, hvor
den store forskel var motorerne, men også
instrumentpanelet var forskelligt. Den ene havde et
flot skinnende pianolak panel, den anden et
karbonfiber-look. Nummer ét passer bedre til vores
smag, men det er helt individuelt, hvad man som
bilejer kan lide, heldigvis! Indretningen er i
øvrigt ret funktionel, uden at det elegante er gået
tabt, og det er et punkt, hvorpå DS3 scorer mange
stjerner hos os. Ikke mindst et godt, stort og
brugbart bagagerum.
Køreegenskaberne adskiller DS3 fra andre lignende
biler, hvis man overhovedet kan tale om lignende
biler. Den styrer rigtig godt, meget præcist, men er
ikke så hårdt affjedret og mange biler med kort
akselafstand. Det ville normalt have betydet en
særdeles levende og måske også sidevindsfølsom bil,
men det oplevede vi ikke trods kraftig sidevind i
testperioden. Dieselversionen føltes mere stabil end
benzinvarianten og hvis det er tilfældet, er det
ikke så mærkeligt, for dieselmotoren er tungere og
mere vægt på fronten vil normalt betyde større
stabilitet.
Raket-acceleration
Benzinmotoren var en 156 hestes 1,6 liters turbo THP
maskine, der giver fantastiske præstationer. 0-100
km/t på 7,3 sekunder gør næsten DS3 til en
sportsvogn. Motoren er smidig og letkørt,
forholdsvis lydløs og understreger oplevelsen af
bilen. Topmomentet indtræder allerede ved 1400 omdr./min
og blive ved med at sparke bilen op i fart til de
4000 motoromdrejninger i minuttet er nået. DS3 THP
kan køre ikke mindre end 214 km/t – det har vi ikke
prøvet!
Turbo-benzinmotoren præsterer 156 hk.
Turbo-dieselmotoren går langt på
literen.
Det samme gælder til dels dieselversionen. Hér er
der dog tale om en reduktion af effekten til 112
hestekræfter. Det kompenseres der for gennem et
stort moment allerede ved lave motoromdrejninger, så
op til 60-70 km/t mærker man ikke den store forskel
på de to varianter. Dieselmotoren larmer dog mere og
derved forsvinder lidt af den elegante oplevelse.
Omvendt får man rigelig kompensation, når man tanker
op: Man kan køre i praksis omkring 20 km/l mod
benzinudgavens i praksis omkring 12-13 km/l.
Fælles for dem begge er, at Citroën har underbygget
den sportslige oplevelse ved at forhjulene snurrer
en anelse, når man kaster hele effekten på dem fra
stilstand. Men ved grænseoverskridende kørsel går
ESP’en ind og yder den forventede hjælp, det er både
med til at underbygge en høj grad af
kørselssikkerhede og ikke mindst køredynamik. Flot!
Prisfordel
Den billigste DS3 koster blot lige godt 200.000
kroner. Det er med til at give Citroën en
konkurrencemæssig fordel, for selvom effekten og
udstyrsniveauet er noget lavere end de to prøvekørte
varianter, er bilens udstråling næsten den samme og
det er en stor del af købsargumentet for en DS3. Den
prøvekørte benzinudgave med topudstyret (som
inkluderer klimaanlæg, fartpilot, pianolak,
sportssæder etc.) koster 100.000 kroner mere og
dieselmodellen i samme udstyr 300.000 kroner. De to
varianter er spændende, en rigtig god oplevelse, men
får nok sværest ved at få fat i det danske publikum.
Nu kan vi jo lade Citroën vise os noget andet! |