- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën DS3

    …på MINI jagt

 


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er helt klart, at Citroën skelede til MINI – og ikke mindst den succes, BMW har opnået med den lille semi-retrobil – da de skabte DS3. Intet ondt i det, Citroën folkene taler også gerne selv om det. Spørgsmålet er blot, om franskmændene får andel i MINI markedet med DS3. Tvivlsomt – men til gengæld får de givetvis fat i en stribe andre kunder og det er vel ikke så ringe endda.

 

Citroën DS3 er nemlig ingen MINI. Den er helt sin egen og er måske snarere i konkurrence med Kia Soul og Toyota Urban Cruiser. Det, DS3 savner, som MINI har, er reminiscensen af oprindelsen. Det har Citroën af gode grunde ikke, for så ville DS3 have lignet en 2CV – og det er vist den sidste bil i denne verden, man kan sammenligne den med. Og det er egentlig også godt det samme.

 

Moderne, kæk og funktionel

Citroën DS3 er nemlig en ganske fin bil. Den er ultra smart at se på, dens design er frækt, moderne, kækt og funktionelt. Det er lige før der er plads til bagsædepassagerer – når, ja, træerne vokser ind i himlen, men der er mulighed for at kravle gennem den ret store sidedør (i hver side) ind på bagsædet og sidde der, også selvom man er 1,80 meter høj. Det kan man f.eks. umuligt i en MINI.

 

Så lad os glemme MINI’en i stund, selvom det er den, Citroën måtte have rettet sigtekornet imod.

 

Bortset fra fronten, som er umiskendelig Citroën, finder man ikke meget Citroën i DS2 designet. Man har udstyret den med i højt frontparti, som giver god benplads i kabinen, og hele bagpartiet bag den såkaldte B-søjle er omfavnet af et sort tonet rudeareal, som er med til at give DS3 en visuel karakter.

 

Bagpartiet siger på ingen måde Citroën og som sådan har fabrikken bestemt opnået at gøre DS3 helt til sin egen.

 

Design gimmicks

Dertil kommer, at der kan tilkøbes forskellige design gimmicks, som kan aflæses i tagdesignet og måttedesignet, som også er med til at give hver enkelt DS3 sin egen udstråling.

 

I kabinen oplever man dermed det samme. Vi havde anledning til at prøvekøre to varianter af DS3, hvor den store forskel var motorerne, men også instrumentpanelet var forskelligt. Den ene havde et flot skinnende pianolak panel, den anden et karbonfiber-look. Nummer ét passer bedre til vores smag, men det er helt individuelt, hvad man som bilejer kan lide, heldigvis! Indretningen er i øvrigt ret funktionel, uden at det elegante er gået tabt, og det er et punkt, hvorpå DS3 scorer mange stjerner hos os. Ikke mindst et godt, stort og brugbart bagagerum.

 

Køreegenskaberne adskiller DS3 fra andre lignende biler, hvis man overhovedet kan tale om lignende biler. Den styrer rigtig godt, meget præcist, men er ikke så hårdt affjedret og mange biler med kort akselafstand. Det ville normalt have betydet en særdeles levende og måske også sidevindsfølsom bil, men det oplevede vi ikke trods kraftig sidevind i testperioden. Dieselversionen føltes mere stabil end benzinvarianten og hvis det er tilfældet, er det ikke så mærkeligt, for dieselmotoren er tungere og mere vægt på fronten vil normalt betyde større stabilitet.

 

Raket-acceleration

Benzinmotoren var en 156 hestes 1,6 liters turbo THP maskine, der giver fantastiske præstationer. 0-100 km/t på 7,3 sekunder gør næsten DS3 til en sportsvogn. Motoren er smidig og letkørt, forholdsvis lydløs og understreger oplevelsen af bilen. Topmomentet indtræder allerede ved 1400 omdr./min og blive ved med at sparke bilen op i fart til de 4000 motoromdrejninger i minuttet er nået. DS3 THP kan køre ikke mindre end 214 km/t – det har vi ikke prøvet!


Turbo-benzinmotoren præsterer 156 hk.

 

Turbo-dieselmotoren går langt på literen.


Det samme gælder til dels dieselversionen. Hér er der dog tale om en reduktion af effekten til 112 hestekræfter. Det kompenseres der for gennem et stort moment allerede ved lave motoromdrejninger, så op til 60-70 km/t mærker man ikke den store forskel på de to varianter. Dieselmotoren larmer dog mere og derved forsvinder lidt af den elegante oplevelse. Omvendt får man rigelig kompensation, når man tanker op: Man kan køre i praksis omkring 20 km/l mod benzinudgavens i praksis omkring 12-13 km/l.

 

Fælles for dem begge er, at Citroën har underbygget den sportslige oplevelse ved at forhjulene snurrer en anelse, når man kaster hele effekten på dem fra stilstand. Men ved grænseoverskridende kørsel går ESP’en ind og yder den forventede hjælp, det er både med til at underbygge en høj grad af kørselssikkerhede og ikke mindst køredynamik. Flot!

 

Prisfordel

Den billigste DS3 koster blot lige godt 200.000 kroner. Det er med til at give Citroën en konkurrencemæssig fordel, for selvom effekten og udstyrsniveauet er noget lavere end de to prøvekørte varianter, er bilens udstråling næsten den samme og det er en stor del af købsargumentet for en DS3. Den prøvekørte benzinudgave med topudstyret (som inkluderer klimaanlæg, fartpilot, pianolak, sportssæder etc.) koster 100.000 kroner mere og dieselmodellen i samme udstyr 300.000 kroner. De to varianter er spændende, en rigtig god oplevelse, men får nok sværest ved at få fat i det danske publikum. Nu kan vi jo lade Citroën vise os noget andet!

 

 

 

 

 

 


Model:

Citroën DS3 THP 150 SSport

Listepris:

Kr. 304.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor med turbo. 156 hk. 240 Nm/1400-4000 omdr./min. 6 gear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,3 sek./ 214 km/t/ 14,9 km/l /155 g/km

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

440 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart rat. Fartpilot med fartbegrænser. Klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix. Flex bagagerum. Sportssæder.

 

Model:

Citroën DS3 HDi 110 FAP SSport

Listepris:

Kr. 299.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common rail turbo dieselmotor. 112 hk. 270 Nm/1750 min. 6 gear. Dieselpartikel filter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 190 km/t/ 22,2 km/l /118 g/km

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt