- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën DS3 Racing THP 200

Image generator


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har satset målrettet på at gøre sit image mere sportsligt. 15 Rally-VM titler, de fleste i træk, i det seneste årti har skubbet kraftigt på opfattelsen af det franske bilmærke. Og Citroën DS3 Racing kommer også til at gøre sit. Men mest fordi der skrives om den. Der bliver nemlig ikke produceret særlig mange og derfor bliver den et sjældent syn i trafikken. 1000 stykker i alt løber ud fra samlebåndet.

 

Det er nu heller ikke en bil, der egentlig hører til i trafikken. Derfor tog vi på FDM Sjællandsringen med den. Tallene fortæller meget: 0-100 km/t på 6,5 sekunder, fra 0-1000 meter på 26,5 sekunder og lynhurtigt gennem kurverne.

 

Pendant til John Cooper Works

Baggrunden for at producere DS3 er ikke en hemmelighed. Citroën ville gerne have fat i de kunder, der ellers købte MINI. Vel vidende, at bilen ikke gør det hele men trods alt bidrager en del af til potentiel succes, er DS3 Racing skabt som et modstykke til den ultimative serieproducerede MINI, John Cooper Works. DS3 Racing præsterer stort set det samme som MINI’en – men er billigere, hvis et sådan ord overhovedet kan bruges om en lille bil til en halv million kroner. DS3’en koster 25.000 kroner mindre end John Cooper Works MINI’en.

 

Her hører sammenligningen stort set op. Ikke mindst fordi DS3 bedre kan benyttes i dagligdagen. Den har f.eks. et brugbart bagsæde – John Cooper Works’en har slet intet. Og der er også brug for, at den bliver benyttet i dagligdagen – ellers bliver den ikke set, og det, at blive set, har Citroën brug for, og det, at blive set i bilen, har ejeren måske brug for. Om ikke andet har han brug for selv at se på bilen, for at kunne frydes over det stykke legetøj, han har investeret så mange penge i.

 

207 turbo heste

Citroën DS3 har en 1,6 liters THP benzinmotor under motorhjelmen. Turboladeren yder 2,2 bar ladetryk og i god overensstemmelse med motorstyringen udvikles såvel et effekt peak på 207 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 275 Nm allerede ved 2000 omdr./min. Det er sammen med et fabelagtigt gearskifte humlen bag de overbevisende fartpræstationer.



Affjedringen er overraskende blød. Ikke i sammenligning med en almindelig DS3 men i forhold til, hvad man forventer af den type biler. Det gør DS3 Racing komfortabel på landevejen og handikapper den ikke udpræget på racerbanen. Sporvidden er 2 cm bredere en standard, bilen er sænket 1,5 cm og det er nemt at køre hurtigt i den.  Bevæger man sig ud over sin egen formåen, hjælpes man elegant på plads igen af ESC’en, som dog er lidt i vejen, når DS3 Racing trækkes ud af kurverne. Så man må vælge: Enten køres der rigtig hurtigt og så står man selv med ansvaret, eller også spænder man sikkerhedsnettet ud og overlader det til bilen. Forslag: Gør det første på racerbanen og det sidste på landevejen.

 

Eyecatcher

Visuelt er DS3 Racing en regulær eyecatcher. Den prøvekørte bil var grå/sort med gul/orange tag. En farvekombination der blev genfundet i panelerne i kabinen – de af dem som ikke var af ægte karbonfiber. På taget – hvis man skulle være i tvivl, når man ser bilen fra oven – står der DS3 Racing i det karakteristiske målflag fra racerbanerne. Det står også skrevet på hjulskærmene og dér kan man så læse det, hvis man altså kan få øjnene væk fra de sort/orange 18” alufælge. For de er kronen på designværket, bl.a. pga. af de slet skjulte 32,3 cm store Brembo bremseskiver.

 

 

Brembo bremserne har i sig selv ikke den store betydning i hverdagen. Men kører man tre omgange på den berygtede Nürburgring er de ikke at kimse af. Ét er at kunne køre hurtigt, men at gøre det uden at have effektive bremser er ret dumt. Og dumt er det også at investere i en bil, hvor man er for bred over bagdelen til at kunne sidde i sædet. Det er ofte et problem i sportslige køretøjer. Derfor er vi ikke blege for at udnævne de skålformede sportsæder i DS3 Racing til de bedste bredt anvendelige sæder vi har prøvet i sådan en landevejsracer. Hemmeligheden er, at siderne er fremstillet af et eftergivende materiale, så både tynde og tykke kan sidde bekvemt og alligevel have god støtte gennem kurverne.

 

Benzinøkonomisk

Citroën DS3 Racing skal booste Citroëns sportslige image. Men den er også en rigtig lille køremaskine. At den samtidig med, at den leverer så meget køreglæde, kan gøre det uden at være storforbruger af benzin, er overraskende. 15,6 km/l og et CO2 udslip på 149 g/km er meget fine tal, men det skal så tilføjes, at de hurtig forvandles til hhv. lavere og større værdier, når de 207 heste for alvor slippes løs.

 


Model:

Citroën DS3 Racing THP 200

Listepris:

Kr. 499.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor med turbo. 207 hk. 275 Nm/2000-4500 omdr./min. 6 gear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 235 km/t/ 15,6 km/l /149 g/km

Hjul:

215/40-18

Længde:

3,96 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Multijusterbart rat. Fartpilot med fartbegrænser. Klimaanlæg med køl i handskerum. Sportsskålsæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Regnsensor. 2 X Isofix. Fastsurringskroge i bagagerum.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt