Citroën har satset målrettet på at gøre sit image
mere sportsligt. 15 Rally-VM titler, de fleste i
træk, i det seneste årti har skubbet kraftigt på
opfattelsen af det franske bilmærke. Og Citroën DS3
Racing kommer også til at gøre sit. Men mest fordi
der skrives om den. Der bliver nemlig ikke
produceret særlig mange og derfor bliver den et
sjældent syn i trafikken. 1000 stykker i alt løber
ud fra samlebåndet.
Det er nu heller ikke en bil, der egentlig hører til
i trafikken. Derfor tog vi på FDM Sjællandsringen
med den. Tallene fortæller meget: 0-100 km/t på 6,5
sekunder, fra 0-1000 meter på 26,5 sekunder og
lynhurtigt gennem kurverne.
Pendant til John Cooper Works
Baggrunden for at producere DS3 er ikke en
hemmelighed. Citroën ville gerne have fat i de
kunder, der ellers købte MINI. Vel vidende, at bilen
ikke gør det hele men trods alt bidrager en del af
til potentiel succes, er DS3 Racing skabt som et
modstykke til den ultimative serieproducerede MINI,
John Cooper Works. DS3 Racing præsterer stort set
det samme som MINI’en – men er billigere, hvis et
sådan ord overhovedet kan bruges om en lille bil til
en halv million kroner. DS3’en koster 25.000 kroner
mindre end John Cooper Works MINI’en.
Her hører sammenligningen stort set op. Ikke mindst
fordi DS3 bedre kan benyttes i dagligdagen. Den har
f.eks. et brugbart bagsæde – John Cooper Works’en
har slet intet. Og der er også brug for, at den
bliver benyttet i dagligdagen – ellers bliver den
ikke set, og det, at blive set, har Citroën brug
for, og det, at blive set i bilen, har ejeren måske
brug for. Om ikke andet har han brug for selv at se
på bilen, for at kunne frydes over det stykke
legetøj, han har investeret så mange penge i.
207 turbo heste
Citroën DS3 har en 1,6 liters THP benzinmotor under
motorhjelmen. Turboladeren yder 2,2 bar ladetryk og
i god overensstemmelse med motorstyringen udvikles
såvel et effekt peak på 207 hestekræfter og et
maksimalt drejningsmoment på 275 Nm allerede ved
2000 omdr./min. Det er sammen med et fabelagtigt
gearskifte humlen bag de overbevisende
fartpræstationer.
Affjedringen er overraskende blød. Ikke i
sammenligning med en almindelig DS3 men i forhold
til, hvad man forventer af den type biler. Det gør
DS3 Racing komfortabel på landevejen og handikapper
den ikke udpræget på racerbanen. Sporvidden er 2 cm
bredere en standard, bilen er sænket 1,5 cm og det
er nemt at køre hurtigt i den. Bevæger man sig ud
over sin egen formåen, hjælpes man elegant på plads
igen af ESC’en, som dog er lidt i vejen, når DS3
Racing trækkes ud af kurverne. Så man må vælge:
Enten køres der rigtig hurtigt og så står man selv
med ansvaret, eller også spænder man
sikkerhedsnettet ud og overlader det til bilen.
Forslag: Gør det første på racerbanen og det sidste
på landevejen.
Eyecatcher
Visuelt er DS3 Racing en regulær eyecatcher. Den
prøvekørte bil var grå/sort med gul/orange tag. En
farvekombination der blev genfundet i panelerne i
kabinen – de af dem som ikke var af ægte
karbonfiber. På taget – hvis man skulle være i
tvivl, når man ser bilen fra oven – står der DS3
Racing i det karakteristiske målflag fra
racerbanerne. Det står
også
skrevet på hjulskærmene og dér kan man så læse det,
hvis man altså kan få øjnene væk fra de sort/orange
18” alufælge. For de er kronen på designværket,
bl.a. pga. af de slet skjulte 32,3 cm store Brembo
bremseskiver.
Brembo bremserne har i sig selv ikke den store
betydning i hverdagen. Men kører man tre omgange på
den berygtede Nürburgring er de ikke at kimse af. Ét
er at kunne køre hurtigt, men at gøre det uden at
have effektive bremser er ret dumt. Og dumt er det
også at investere i en bil, hvor man er for bred
over bagdelen til at kunne sidde i sædet. Det er
ofte et problem i sportslige køretøjer. Derfor er vi
ikke blege for at udnævne de skålformede sportsæder
i DS3 Racing til de bedste bredt anvendelige sæder
vi har prøvet i sådan en landevejsracer.
Hemmeligheden er, at siderne er fremstillet af et
eftergivende materiale, så både tynde og tykke kan
sidde bekvemt og alligevel have god støtte gennem
kurverne.
Benzinøkonomisk
Citroën DS3 Racing skal booste Citroëns sportslige
image. Men den er også en rigtig lille køremaskine.
At den samtidig med, at den leverer så meget
køreglæde, kan gøre det uden at være storforbruger
af benzin, er overraskende. 15,6 km/l og et CO2
udslip på 149 g/km er meget fine tal, men det skal
så tilføjes, at de hurtig forvandles til hhv. lavere
og større værdier, når de 207 heste for alvor
slippes løs. |