Citroën har altid været kendetegnet ved at skabe
designs og funktioner, som konkurrenterne enten ikke
kunne finde ud af eller ikke ville kunne
finde ud af. Det har været avantgarde på bilområdet,
fransk inspireret men ikke altid lige let for
kunderne at adoptere.
Jo, de, der købte en Citroën, vidste hvad de fik og
det var de meget entusiastiske omkring. Men de
fleste valgte Citroën fra. Så ændrede Citroën deres
basiskoncept og byggede biler, der bestemt ikke var
banebrydende. Det var lidt for meget i den anden
grøft. Men nu ser det ud som om, at man er landet
præcis dér, hvor man udfylder en plads, som ingen
andre har taget – og hvor der, vel at mærke, er god
plads. Om det er tilfældet vil salgstallene sidenhen
fortælle mere om.
Lige i øjet
Citroën C4 var den første bil baseret på den
tilrettede tankegang – sådan som vi ser det, i hvert
fald. Flere er kommet til, ikke mindst C4 varianten
C4 Picasso (læs
testen hér>>>)Men den nye Citroën C5 slår
hovedet på sømmet. Den sidder ganske enkelt lige i
øjet.
Det gælder dens design, det gælder dens funktion og
hos Citroën har man taget skridtet fuldt ud og skabt
C5 med to alternative hjulophæng: Dels kan den
leveres med den velkendte men unikke luftaffjedring
– som nok har skræmt flere potentielle kunder end
den har tiltrukket (mærkeligt i øvrigt, for den er
rigtig god) – og dels har Citroën skabt en
konventionel undervogn til de kunder, der
foretrækker det.
Temperamentsspørgsmål
Prisen er den samme, sådan stort set, så det er
virkelig et temperamentsspørgsmål, hvad man vælger.
Det er det i mere end én forstand, for selvom vi
ikke har prøvet den nye C5 med luftaffjedring, men
naturligvis satte fokus på den konventionelle
affjedring (det var jo sjovt nok det nye), er der
ikke den store køremæssige forskel at spore. Nu er
undervognen jo heller ikke helt almindelig – den er
baseret på dobbelt wishbone filosofien og hér er der
i al sin enkelhed tale om verdens bedste type af
hjulophæng, så man er ikke forfaldet til den nemme
løsning.
Men resultatet er blevet fremragende, så
fremragende, at man måske hos Citroën fremover ville
kunne tænkes at droppe luftaffjedringen – den
såkaldte ”hydraktiv” affjedring – hvis ikke det var
fordi en central ting som fartafhængig regulering af
frihøjden og konstant lastuafhængig vognhøjde ville
være ret kompliceret at lave med traditionelle
skruefjedre. Det mangler man med andre ord i den
konventionelle variant.
Marginale forskelle
Nok om hjulophæng. Køreoplevelsen er en anelse mere
bestemt med den konventionelle affjedring end vi vil
mene den er med luftaffjedringen. Der er en forskel,
men den er marginal. Og den faste vognhøjde er en
god ting, men fordelen er også marginal.
Citroën C5 hører til den kategori af biler, som man
ville kunne skrive side op og side ned af. Det skal
vi ikke gøre hér og kritikpunkter er der ikke mange
af. Bagagerummets størrelse er med sine 439 liter
lige i underkanten for en bil, der er 4,8 meter
lang, men der er plads til et rigtigt reservehjul.
Flot!
Bagagerummet er ikke
så stort som bilens længde på 4,8 meter lægger op
til, men der er både plads til reservehjul og
indfældede "bagagerumsknusere" i bagklappen, så de
ikke får chancen for at knuse noget som helst.
|