- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C5 Sedan 2,0i Dynamique

Citroën på den helt rigtige måde


Tekst: Søren Clauding – september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har altid været kendetegnet ved at skabe designs og funktioner, som konkurrenterne enten ikke kunne finde ud af eller ikke ville kunne finde ud af. Det har været avantgarde på bilområdet, fransk inspireret men ikke altid lige let for kunderne at adoptere.

 

Jo, de, der købte en Citroën, vidste hvad de fik og det var de meget entusiastiske omkring. Men de fleste valgte Citroën fra. Så ændrede Citroën deres basiskoncept og byggede biler, der bestemt ikke var banebrydende. Det var lidt for meget i den anden grøft. Men nu ser det ud som om, at man er landet præcis dér, hvor man udfylder en plads, som ingen andre har taget – og hvor der, vel at mærke, er god plads. Om det er tilfældet vil salgstallene sidenhen fortælle mere om.

 

Lige i øjet

Citroën C4 var den første bil baseret på den tilrettede tankegang – sådan som vi ser det, i hvert fald. Flere er kommet til, ikke mindst C4 varianten C4 Picasso (læs testen hér>>>)Men den nye Citroën C5 slår hovedet på sømmet. Den sidder ganske enkelt lige i øjet.

 

Det gælder dens design, det gælder dens funktion og hos Citroën har man taget skridtet fuldt ud og skabt C5 med to alternative hjulophæng: Dels kan den leveres med den velkendte men unikke luftaffjedring – som nok har skræmt flere potentielle kunder end den har tiltrukket (mærkeligt i øvrigt, for den er rigtig god) – og dels har Citroën skabt en konventionel undervogn til de kunder, der foretrækker det.

 

Temperamentsspørgsmål

Prisen er den samme, sådan stort set, så det er virkelig et temperamentsspørgsmål, hvad man vælger. Det er det i mere end én forstand, for selvom vi ikke har prøvet den nye C5 med luftaffjedring, men naturligvis satte fokus på den konventionelle affjedring (det var jo sjovt nok det nye), er der ikke den store køremæssige forskel at spore. Nu er undervognen jo heller ikke helt almindelig – den er baseret på dobbelt wishbone filosofien og hér er der i al sin enkelhed tale om verdens bedste type af hjulophæng, så man er ikke forfaldet til den nemme løsning.

 

Men resultatet er blevet fremragende, så fremragende, at man måske hos Citroën fremover ville kunne tænkes at droppe luftaffjedringen – den såkaldte ”hydraktiv” affjedring – hvis ikke det var fordi en central ting som fartafhængig regulering af frihøjden og konstant lastuafhængig vognhøjde ville være ret kompliceret at lave med traditionelle skruefjedre. Det mangler man med andre ord i den konventionelle variant.

 

Marginale forskelle

Nok om hjulophæng. Køreoplevelsen er en anelse mere bestemt med den konventionelle affjedring end vi vil mene den er med luftaffjedringen. Der er en forskel, men den er marginal. Og den faste vognhøjde er en god ting, men fordelen er også marginal.

 

Citroën C5 hører til den kategori af biler, som man ville kunne skrive side op og side ned af. Det skal vi ikke gøre hér og kritikpunkter er der ikke mange af. Bagagerummets størrelse er med sine 439 liter lige i underkanten for en bil, der er 4,8 meter lang, men der er plads til et rigtigt reservehjul. Flot!


Bagagerummet er ikke så stort som bilens længde på 4,8 meter lægger op til, men der er både plads til reservehjul og indfældede "bagagerumsknusere" i bagklappen, så de ikke får chancen for at knuse noget som helst.

 


Der er lige knebent nok plads til bagsædepassagerernes tæer under forsæderne og det fastsiddende narv i rattet er lidt for velvoksent – man rammer det let med tommelfingrene, når bilen skal omkring hjørnerne.

 

Billigere end den ser ud

Også visuelt ligner den nye C5 mere en Citroën en eksempelvis forgængeren gjorde det. Det tæller på positiv siden og bilen er i sin helhed en yderst elegant bil, så elegant som man kunne vente det af en bil til 400.000 kroner.

 

Der er bare lige det ved det, at så meget behøver man slet ikke at betale. Den billigste version med 1,8 liters benzinmotor koster 300.000 kroner. Den prøvekørte model med en i øvrigt udmærket og rimelig brændstoføkonomisk benzinmotor og et godt udstyr koster blot 325.000. Det er, for at bruge en slidt kliché, fundet for de penge.



Hos Citroën er det også økonomisk attraktivt at køre diesel frem for benzin, forudsat et vist kørselsbehov. For merprisen for en dieselversion er groft set kun 20.000 kroner og den går så meget længere på literen, at de faste merudgifter tjenes hurtigere ind end hos konkurrenterne. Som sådan er den selvskabt til rollen som firmabil.


Model:

Citroën C5 Sedan 2,0i Dynamique

Listepris:

Kr. 324.990

Motor:

4 cyl. 2 l. benzinmotor. 143 hk – 200 Nm ved 4000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,1 sek/206 km/t/

11,9 km/l /200 g/km

Længde:

4,8 m

Bagagerum:

439 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. Elektronisk stabilitets system. 17” alufælge. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt