Citroën C4 PureTech 130 i Motorradioen
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>
Det er ikke fordi der er sket så forfærdelig meget,
hvad angår Citroën C4, siden vores seneste
prøvekørsel af bilen for ikke mindre end tre år
siden, umiddelbart efter lanceringen (læs
vores prøvekørsel af Citroën CV VTi Seduction hér
>>>). Men det postulat gælder alene det synlige.
Udrustet med det lille pragtværk, en helt ny
130-hestes E-THP benzinmotor med bare tre cylindre,
er der tale om en radikal fornyelse.
Derfor springer vi let og elegant henover det
funktionelle og bilen generelt og skal hér alene
koncentrere os om forbedringerne. Prisen, f.eks., en
ikke uvigtig parameter ved et bilkøb.
Lavere pris, lavere driftsudgifter
For tre år siden kostede en C4 med 120 hestekræfter,
leveret af fire cylindre på tilsammen 1,6 liter,
254.000 kroner. Anno 2014/15 leverer 3 cylindre ikke
færre end 130 hestekræfter, og de er ikke engang
større end dengang – den samlede slagvolumen er på
1,119 liter, men de får hjælp af en turbolader. Det
medfører, at også det ofte afgørende
drejningsmoment, er på ikke mindre end 230 Nm. Og
prisen? Den er såmænd faldet til 240.000 kroner.
Men der er andre forbedringer: Nu kan man køre 20,8
km/l benzin. Dengang var tallet 16,1. Lavere
afgiftsniveau, lavere benzinudgifter, penge at spare
og god samvittighed, for CO2-udledningen er faldet
fra 143 g/km til 110 g/km.
Hurtigere
Fartpræstationerne er i princippet de samme, men man
kan køre lidt hurtigere i 2014-versionen. 199 km/t
vs. 193 km/t. Det er ikke hér forskellen opleves.
Men undervejs op i fart er det bemærkelsesværdigt på
hvor lavt et niveau støjen kan holdes. Uden at have
undersøgt det videnskabeligt vil vi mene, at
Citroëns nye 3-cylindrede benzinmotor er den mest
vibrationssvage og støjsvage af slagsen, vi
nogensinde har prøvet. Den er på niveau med de bedre
4-cylindrede maskiner og dermed er den også hvad
støjbilledet angår bedre end i forgængeren. Dertil
kommer at bilen nu har 6 gear med de støjfordele,
det medfører.
Og så er der den herlige fornemmelse af
turbomotorens smidighed. Den elektroniske styring af
turboladerens effektivitet, som bl.a. indebærer, at
over 95 procent af det maksimale drejningsmoment er
til stede i hele omdrejningsområdet fra 1500 til
3500 omdr./min. gør kørslen til en endnu større
fornøjelse. Dertil kommer, at den lettere vægt fra
den mindre motor gør bilen mere viril.
Ingen skærm
Hvad kan man så ønske sig mere? Ikke så forfærdelig
meget. Men tiden er gået og forvænt med
skærm-styring af en række af en Citroëns funktioner
er det helt mærkeligt, at C4 ingen skærm-styring
har, alene en undseelig infoskærm over
midterkonsollen. Det følger givetvis med i næste
generation, og vi tør godt gætte på at mange
bilkøbere helst er fri for de store skærme, som ikke
altid er lige lette at betjene. Trykknapper og
kontakter er nu heller ikke af vejen…
|