Citroën C4 Picasso i Motorradioen
Det er lidt den omvendte verden: Vi var med ved de
første internationale prøvekørsler af Citroën Grand
C4 Picasso (læs
den første internationale test af Citroën Grand C4
Picasso hér >>>), inden vi gik under huden på C4
Picasso, der har været markedsført i Danmark i nogle
måneder.
Men der var et par forskelle til: Grand C4 Picasso’en var udrustet med den nye 150-hestes
dieselmotor, der endnu ikke er landet i Danmark, C4
Picasso havde en 114-hestes e-HDi diesel under
hjelmen og så foregik gearskiftet ved hjælp af den
manuelle automatisk skiftende ETG6 gearkasse. På
danske landeveje naturligvis.
Citroën i Danmark forventer, at danskerne
fortrinsvis vil købe den lange udgave, for det er
den største forskel på de to biler: Grand C4 Picasso
er 17 cm længere end C4 Picasso. Prisforskellen er
nemlig blot 10.000 kroner, hvis man ikke vil have to
ekstra bagsæder med i Grand-udgaven. Og hvorfor ikke
tage de 17 ekstra centimeter med, når de nu koster
så lidt.
Fordele ved kortere biler
Eneste plausible grund er, at man ikke har brug for
den megen plads. Nogle bilister sætter også pris på,
at en bil ikke er større end nødvendigt og det er
fair nok. For med sine 4,43 cm længde er C4 Picasso
for mange mennesker rigelig stor. Bagagerummet
indeholder 537 liter (versus 645) og ikke bare i
teorien, men også i praksis er udbuddet af
parkeringspladser større for en kortere bil og det
er heller ikke at foragte.
Desuden er den kortere bil lettere at manøvrere og
selvom det er lidt ude på marginalerne, kører C4
Picasso en anelse mere smidigt end Grand-versionen.
Fremragende diesel
114-hestes motoren kendte vi i forvejen. Den er
udmærket, for hvordan kan en dieselmotor blive
andet, når den kommer fra PSA-koncernen, og dens
trækkraft rækker til at nå de 100 km/t på 12,3
sekunder. Hvis topfart har stor betydning og penge
er et mindre problem, bør man vente på 150-hestes
udgaven. Ellers klarer man sig udmærket med de 114,
og samtidig glæde sig over, at man kører ikke mindre
end 25 km/l.
I særdeleshed går det godt, hvis man vælger den
prøvekørte version med det automatisk skiftende
manuelle ETG6 gear. For de to stykker mekanik klæder
hinanden og underbygger bilens komfortable
køreegenskaber. Citroën har nemlig skabt en
undervogn, der parerer både større og mindre
ujævnheder forbilledligt. Det blev ekstra udtalt med
de standardmonterede hjul, der i modsætning til
lavprofilhjulene på Grand C4 Picasso, også har en
vis fjedervirkning i dæksiderne.
Ringe sidevindsfølsomhed
Vi ved, at bilen er stabil ved høj fart. Og da det
blæste kraftigt under dele af testkørslen, blev den
ringe sidevindsfølsomhed bekræftet – til trods for
den anden hjulmontering. Sammenlignet med
konkurrenter og især tidligere generationer af C4
Picasso, er den nye generation ganske enkelt prima.
Takket være den nye EMP2 platform, men også i kraft
af mere aerodynamisk formgivning.
Med ETG6 gearet og de færre hestekræfter forvandles
C4 Picasso imidlertid til en regulær cruiser, hvad
man ikke på samme måde forfalder til at kalde den
med manuelt eller automatgear og stor effekt. Den
ændrer på det nærmeste karakter og det er dejlig at
opleve, at affjedringskarakteristikken kan klare
begge opgaver. I forvejen er ETG6 gearet ikke
ultrahurtigt, og det kræver en smule tilvænning at
køre på gearskiftets præmisser, men det harmonerer
glimrende med den rolige motor. Det er den bedste
kombination vi til dato har oplevet ETG6-gearet i.
Elegant og funktionel
Indretningen er ligeså elegant som i Grand-versionen.
Glimrende benplads på bagsædet, det 3-delte bagsæde
stille alle bagsædepassagerer lige – og dog. For der
er ingen langsgående kardan-tunnel-lignende ned
gennem bilen midt i. Og derved sidder man faktisk en
anelse mere frit på midterste bagsæde, fordi man kan
strække benene ind mellem de to forsæder.
Den billigste C4 Picasso koster 260.000 kroner. For
den pris får man masser af bil for pengene. Den
prøvekørte C4 Picasso e-HDi 115 hk ETG6 Intensiv
koster 347.000. For den pris får man både
dieselmotoren, det automatisk skiftende gear og
bunker af udstyr oveni.
Fælles for alle C4 Picasso er den store
panorama-forrude med ”fly-skærme”. Netop som i et
fly-cockpit. Men kan man undvære pengene det koster,
at få navigation, p-sensor for og bag, bak-kamera,
tågeforlygter med drejefunktion, nøglefri adgang og
start, længdejustering af bagsæderne, de avancerede
tablet-lignende styreredskaber og meget, meget mere,
får man både masser af moderne legetøj og praktisk
funktion med i købet.
|