Det er altid spændende at prøve en Citroën – for
fabrikken sætter en ære i at komme med løsninger,
der ikke er set andre steder. Teknik, design. Ikke
alt er altid lige funktionelt, men sandt at sige er
Citroën C4 temmelig gennemført. Den er svær at sætte
en finger på.
Den prøvekørte version var udstyret med den ultra
økonomiske 1,5 liters 110-hestes turbodieselmotor.
Den brillerer ved at gå hele 22,2 kilometer pr.
liter dieselolie, samtidig med at CO2 udslippet
holdes så lavt som 120 g pr. kilometer. Ikke
overraskende, da C4 jo er i familie med Peugeot og
gennem en årrække har været førende hvad angår
dieselteknologi.
Velafstemt undervogn
Dieselteknikken er én ting, et andet er
køreegenskaberne. En traditionel undervogn, men
utrolig vel afstemt. Ikke sportslig men heller ikke
kedelig. Kørselskomforten er høj og der skal
sidevind af stormstyrke til at slå C4’eren ud af
kurs. I praksis oplever man en retningsstabilitet,
som næsten er ufølsom overfor ujævnheder i
underlaget. Det er gør bilen ideel til længere ture.
E6G betyder elektronisk gearskifte. Citroën mener
det alvorligt, for elektronikken blander sig uanset
man vil det eller ej. I fuldautomatisk indstilling
skifter den hydrauliske skiftemekanisme, når det er
optimalt ud fra computerens registrering af førerens
aktuelle køreform. Vælger man manuel mode, skifter
man vha. skifte arme bag rattet eller gearstangen i
centerkonsollen. Men de kan også benyttes, når den
automatiske indstilling er valgt – og i manuel
position afholder gearskiftet sig f.eks. ikke fra at
skifte ned i gearene, når man sætter farten ned.
Systemet fungerer i øvrigt præcist og en helt
igennem en fornøjelse, især fordi reaktionen ved
manuelt skifte er ultrahurtig.
Hill-holder
I
samarbejde med en såkaldt hill-holder ydes der
ekstra hjælp, når man skal sætte i gang på en
skrånende vej. Bilen bremses i 2 sekunder, mens man
flytter foden fra bremse til speeder og så er det
bare at køre. Smart!
Ideen med E6G er ikke kun at fungere som en slags
automatgear, men også at hjælpe føreren til at
optimere brændstofforbruget, uden at han konstant
behøver at være bevidst herom i sin kørsel. Det
holder meget godt i praksis, om end de 22,2 km/l er
lidt svære at nå. Men en let speederfod gør
underværker.
Designkunst
Kabinen er designkunst. Et bredt futuristisk
instrumentpanel med centerinstrumentering – bortset
fra de små lamper, der er anbragt i det faste rat
narv. Centerinstrumentering er sædvanligvis ikke
vores kop te, men i C4 er den placeret langt fremme
under forruden, så man ikke skal flytte blikke
nævneværdigt fra trafikken for at orientere sig.
Og hér en anden af Citroëns geniale løsninger. Pga.
placeringen under forruden har man benyttet
lysindfaldet udefra til baggrundsbelysning i
centerinstrumentet. Når solen er stærk, er
baggrundslyset stærkt, når skydækket er tæt, er
lyset dæmpet – og når det er mørkt, træder
hjælpelyset naturligvis i funktion.
Bagsædepladsen
Citroën har dog ikke været genial mht.
bagsædepladsen. Indstigningen til bagsædet er for
ringe, benpladsen kan lige slæbe an, fordi man har
knæene oppe i en udhulning af forsæderyglænene. Og
store danske vintersko er svære at få ind under
forsæderne. Men en fiks lille fransk ting har næppe
besvær med at finde sig til rette i de bageste
gemakker.
Centerinstrumentet benytter lyset udefra og skaber
derved perfekt kontrast og synlighed.
|