- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C4 HDi 110 Prestige E6G

Avanceret og økonomisk


Tekst: Søren Clauding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er altid spændende at prøve en Citroën – for fabrikken sætter en ære i at komme med løsninger, der ikke er set andre steder. Teknik, design. Ikke alt er altid lige funktionelt, men sandt at sige er Citroën C4 temmelig gennemført. Den er svær at sætte en finger på.

 

Den prøvekørte version var udstyret med den ultra økonomiske 1,5 liters 110-hestes turbodieselmotor. Den brillerer ved at gå hele 22,2 kilometer pr. liter dieselolie, samtidig med at CO2 udslippet holdes så lavt som 120 g pr. kilometer. Ikke overraskende, da C4 jo er i familie med Peugeot og gennem en årrække har været førende hvad angår dieselteknologi.

 

Velafstemt undervogn

Dieselteknikken er én ting, et andet er køreegenskaberne. En traditionel undervogn, men utrolig vel afstemt. Ikke sportslig men heller ikke kedelig. Kørselskomforten er høj og der skal sidevind af stormstyrke til at slå C4’eren ud af kurs. I praksis oplever man en retningsstabilitet, som næsten er ufølsom overfor ujævnheder i underlaget. Det er gør bilen ideel til længere ture.

 

E6G betyder elektronisk gearskifte. Citroën mener det alvorligt, for elektronikken blander sig uanset man vil det eller ej. I fuldautomatisk indstilling skifter den hydrauliske skiftemekanisme, når det er optimalt ud fra computerens registrering af førerens aktuelle køreform. Vælger man manuel mode, skifter man vha. skifte arme bag rattet eller gearstangen i centerkonsollen. Men de kan også benyttes, når den automatiske indstilling er valgt – og i manuel position afholder gearskiftet sig f.eks. ikke fra at skifte ned i gearene, når man sætter farten ned. Systemet fungerer i øvrigt præcist og en helt igennem en fornøjelse, især fordi reaktionen ved manuelt skifte er ultrahurtig.

 

Hill-holder

I samarbejde med en såkaldt hill-holder ydes der ekstra hjælp, når man skal sætte i gang på en skrånende vej. Bilen bremses i 2 sekunder, mens man flytter foden fra bremse til speeder og så er det bare at køre. Smart!

 

Ideen med E6G er ikke kun at fungere som en slags automatgear, men også at hjælpe føreren til at optimere brændstofforbruget, uden at han konstant behøver at være bevidst herom i sin kørsel. Det holder meget godt i praksis, om end de 22,2 km/l er lidt svære at nå. Men en let speederfod gør underværker.

 

Designkunst

Kabinen er designkunst. Et bredt futuristisk instrumentpanel med centerinstrumentering – bortset fra de små lamper, der er anbragt i det faste rat narv. Centerinstrumentering er sædvanligvis ikke vores kop te, men i C4 er den placeret langt fremme under forruden, så man ikke skal flytte blikke nævneværdigt fra trafikken for at orientere sig.

 

Og hér en anden af Citroëns geniale løsninger. Pga. placeringen under forruden har man benyttet lysindfaldet udefra til baggrundsbelysning i centerinstrumentet. Når solen er stærk, er baggrundslyset stærkt, når skydækket er tæt, er lyset dæmpet – og når det er mørkt, træder hjælpelyset naturligvis i funktion.

 

Bagsædepladsen

Citroën har dog ikke været genial mht. bagsædepladsen. Indstigningen til bagsædet er for ringe, benpladsen kan lige slæbe an, fordi man har knæene oppe i en udhulning af forsæderyglænene. Og store danske vintersko er svære at få ind under forsæderne. Men en fiks lille fransk ting har næppe besvær med at finde sig til rette i de bageste gemakker.

 

 


Centerinstrumentet benytter lyset udefra og skaber derved perfekt kontrast og synlighed.

Citroën C4 er en elegant og moderne kompakt mellemklassebil.

 

Interiøret er på én gang futuristisk og funktionelt.

 

1,5-liters dieselmotoren er ultra økonomisk og fylder ikke meget i motorrummet.

 

Bagagerummet er regulært på niveau med de bedste i klassen. Den faste hattehylde er et ekstra plus.


 

Bagagerummet er regulært og på størrelse med det, konkurrenterne kan byde på. Men Citroën har også plads til reservehjul. Tak for det.

 

Udstyr og sikkerhed

Og så er både udstyr og sikkerhed ret høj. 5 stjerner og 35 og af 37 mulige points i EuroNCAP kollisionstesten taler sit eget sprog. Det samme gør 17” letmetalfælge, aircondition med afkøling af handskerum, fartpilot og hele striben af gængse udstyrselementer. Sædevarme er imidlertid ekstraudstyr.

 

Også prisen er ret fornuftig: 270.000 kroner inklusive dieselmotor og Prestigeudstyr. Intet under, at danskerne har taget Citroën C4 til sig.

 


Model:

Citroën C4 HDi 110 Prestige E6G

Listepris:

Kr. 270.790

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. commonrail turbodiesel, 110 hk/

Præstationer acceleration/ topfart/

brændstoføk:

11,2 sek./ 192 km/t/ 22,2 km/l

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

352 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat. Fartpilot. Aircondition El-ruder for. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Pollenfilter. Re-cirkulering af kabineluften. Isofix.

 

Link til importøren>>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt