- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...og ja, lyset var helt specielt, da billedet blev taget, men det holdt ikke så længe!

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C4 BlueHDI 120 S&S Feel

Stort set forureningsfri


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Citroën C4, der kan køre 27,8 km/l. Det ser selvfølgelig meget godt ud, men der findes biler på markedet, der kan køre endnu længere, bl.a. lillebror C3 BlueHDI. Når man så får at vide, at dieselmotoren præsterer 120 hestekræfter og et drejningsmoment på 300 Nm – og også tager bilens størrelse i betragtning – begynder man vel at spærre øjnene lidt op. Men clouet er, at det hele foregår stort set forureningsfrit.

 

Det er noget særligt, fordi en forbrændingsmotor altid er et kompromis. Øger man effekten, stiger forbruget, hvorved også udledningen af CO2 også forøges. Gør man motorerne mere energieffektive, får man mere ud af brændstoffet, men samtidig øges udledningen af kvælstofilter. Kvælstofilterne – de såkaldte NOx – er notorisk skadelige at indånde, så man flytter så at sige miljøproblematikken fra atmosfæren til nærmiljøet.

 

AdBlue er løsningen

Løsningen på det problem har man gennem en årrække i lastbiler klaret ved hjælp af et stof, kaldet AdBlue. Det sendes ind i udstødningssystemet via en til formålet skabt katalysator, hvorved kvælstofilterne stort set elimineres og svovldioxid forvandles til trioxid (læs også vores tidligere artikel herom hér >>>). Resultatet er, at de skadelige stoffer i udstødningen stort set er fanget af katalysatoren og det lovpligtige partikelfilter, som tager sig af de regulære partikler, der bl.a. ses som den sorte udstødning fra dieselmotorer, som ikke er rigtigt indstillet.

 

CO2 udledningen er begrænset til 93 g/km og på den måde kører man altså næsten forureningsfrit. Næsten, ikke helt, men i hvert fald meget mere rent end de nye Euro 6 normer pr. 1 september 2015 har påbudt.

 

Fremtidssikring

Sidstnævnte har netop ligget Citroën – og Peugeot, som jo er en del af PSA koncernen – meget på sinde. De gjaldt ikke alene om at overholde, men også at gøre det meget bedre end normerne. Fremtidssikring kan man også kalde det med et af de meget misbrugte moderne ord. Og prisen, i kroner og øre, er til at betale: 1 øre pr. kilometer, sådan cirka. Og efterfyldningen af AdBlue, kan man jo overlade til værkstedet, når bilen er til service.



Prisen på C4 BlueHDI 120 er 240.000 kroner og den inkluderer også et vist facelift. Ny lys-signatur og et tilrettet cockpit giver C4, der blev lanceret i 2011 et mere moderne udtryk. Det er nærliggende, at sammenligne den med den 3-cylindrede 130-hestes C4, vi tidligere har prøvekørt (læs vores prøvekørsel af Citroën C4 PureTech 130 hér >>>) – om end det var før ansigtsløftningen fandt sted. Dieselmodellen er nemlig 65 kg tungere (og 80 kg tungere end PureTech 110) og den vægt ligger fortrinsvis på fronten. Det har faktisk den positive effekt, at mindre ujævnheder absorberes bedre og derved bliver den del af kørekomforten bedre.

 

Vibrerer mindre

Den 4-cylindrede motorgang, selvom der er tale om en hårdt slående dieselmotor, vibrerer mindre end den 3-cylindrede benziner. Det er lidt et temperamentsspørgsmål, om man foretrækker det ene eller det andet. Men sjovt nok er dieselvarianten hurtigere i optrækket end benzin’eren (0,4 sekunder til 100 km/t). Det fortæller meget om vigtigheden af et stort moment kontra stor effekt.



Dieselbilen må desuden trække 1550 kg – men det må benzin-versionen også. Det har vi på den anden side ikke prøvet, men det vil givet vis belaste brændstofforbruget og dermed øge forureningsgraden mere hos benzinbilen. Hvor meget, tør vi ikke vurdere, men mon ikke det store moment også hér får lov til at spille med…

 

Feel-udstyret

Den prøvekørte Feel udstyrsvariant er i øvrigt udrustet med en 7” berøringsskærm, som indebærer, at instrumentpanelet er ændret. Dertil kommer 2-zone klimaanlæg, fartpilot med begrænser, læderrat, tågeforlygter med kurvefunktion (tågelygten i højre side tænder, når man drejer til højre – med lyset tændt, selvfølgelig – og til venstre, når turen går til venstre). Og meget, meget mere.

 

Købsargumentet for en C4 BlueHDI er helt klart den gode samvittighed i miljøsammenhæng. Og så, for resten: Vi kunne ikke mærke en eneste forskel på motorfunktionen, hvad der vel er meget naturligt: AdBlue blander sig jo først i processen, når selve motoren har ydet sit…


Sædematerialet er ganske usædvanligt, man sidder nærmest på et net. Det giver fremragende ventilation og er meget blødt at sidde på.

 

Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>> 



Model:

Citroën C4 BlueHDI 120 S&S Feel

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo dieselmotor. 120 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 197 km/t/ 27,8 km/l /93 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

408 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot med fartbegrænser. 2-zone Klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. 7” touchscreen. 2 X Isofix. Bluetooth og USB.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt