Egentlig er en Citroën C4 Aircross
en Mitsubishi ASX. Men det skal man nu ikke være så
ked af, for Mitsubishi er eksperter i at bygge biler
med terræn egenskaber. Egentlig er den det slet
ikke, for Citroën har været med i udviklingsfasen på
et langt tidligere tidspunkt end hvad der er sædvane
i et sådan udviklingssamarbejde. Det skal man heller
ikke være ked af, for resultatet er blevet en
usædvanlig velkørende SUV med et fancy design i
bedste Citroën stil.
Det mest udsædvanlige ligger i, at
det først er i år, at Citroën versionen er kommet på
markedet. Det skyldes nok, at Mitsubishi lige skulle
have mulighed for at tage deres del af markedet,
inden samarbejdspartnerne blandede sig.
God
kombination
Men nu er Citroën C4 Aircross her
altså. I den prøvekørte version udstyret med en 1,6
liters 115 hestes HDI motor og 4-hjulstræk. Ingen
dårlig kombination, skulle det vise sig, da vi sendt
bilen rund på et typisk dansk off-road terræn, dvs.
uden bjerge men med masser af løst sand og
småkuperinger.
115 hestekræfter lyder ikke af
meget. Især ikke, når bilen ikke er udstyret med
reduktionsgear, til at forøge momentet på de fire
trækkende hjul. Som SUV er C4 Aircross da heller
ingen off-road’er. Men i modsætning til de fleste
andre kan man i Citroën’en ”fastfryse”
firehjulstrækket, så der er garanti for kræfter på
alle fire hjul – uden at elektronikken får
medbestemmelsesret.
Langt på
literen
Man kan også vælge en
automattilstand, hvor behovet afgør fordelingen af
kræfter, eller en position, hvor der alene er træk
for forhjulene. Sidstnævnte er en medvirkende faktor
bag en ret pæn brændstoføkonomi. For 20,4 kilometer
pr. liter dieselolie er et pænt tal for en SUV, ikke
mindst fordi de 115 heste ikke er et regulært udtryk
for bilens kraftpotentiale.
Løst sand er i stand til at slå
hjulene væk under mange SUV’er. Men ikke C4 Aircross.
Forklaringen er givetvis, at 6-trins gearkassen gør
det muligt at optimere drejningsmomentet på de fire
hjul. Med andre ord: Hvad nytter det at have et højt
drejningsmoment og stor effekt, hvis de to tal ikke
kan parres optimalt og kun optræder indenfor et helt
begrænset omdrejningsområde. Det er man helt ude
over med C4’eren hvor max-momentet opnås mellem 1750
og 2500 omdr./min., og også udenfor dette
omdrejningsområde er temmelig højt.
Optimal
dæk/affjedringskombination
Kraftoverførslen til underlaget
lukrerede i øvrigt på monteringen af vinterdæk og
det er tænkeligt, at billedet ville være lidt
anderledes på sommerdæk med ”asfalt-mønster”.
Affjedringen er en vigtig del af
en bils præstationsavne ved terrænkørsel. Fordi man
har valgt forholdsvis lavprofilerede 16” hjul, som
oven i købet på den prøvekørte bil var forøget til
18”, har man kunnet tillade sig en relativt blød
affjedring og stor fjedervandring, som er perfekt
til at sikre konstant greb i underlaget ude i
sandet. Uden at der er gået meget på kompromis med
styre- og komfortegenskaberne i plan, tør asfalt.
Selvfølgelig mærkes det lidt
højere tyngdepunkt, men omvendt er dieselmotoren
placeret lavt i motorrummet, hvilket hjælper til
både at parere ujævnheder på asfaltvejene og sikre
en god styrefølsomhed. Frihøjden er moderat forøget
til 16,8 cm og er reelt den største forhindring for
at boltre sig i rigtig ujævnt terræn. Man risikerer
ganske enkelt at blive hængende, hvis man kører i
for dybe hjulspor.
Fine
fartpræstationer
Hvad angår fartpræstationerne på
plan vej kan 100 km/t nås på 11,6 sekunder, og
topfarten er 180 km/t. Det er tal, der sættes ekstra
i relief af, at samme bil med 150 dieselheste under
motorhjelmen kun når de 100 en tiendel sekund
hurtigere.
En C4 Aircross er kun 4,34 meter
lang og dermed en ret kompakt bil. Ikke desto mindre
disponerer man over 416 liter bagageplads – til
trods for, at der også er plads til et bageste
differentiale. Bagagepladsen kan forøges til 1219
liter, når man lægger bagsæderne ned.
Benpladsen ved bagsæderne er
forbilledlig, men især betages man også indvendig af
det smarte Citroën design. Det er dog uforståeligt,
hvordan man kan bygge en bil i den kaliber uden at
rattet kan justeres i længderetningen. På den anden
side er det ikke vanskeligt at opnå en god
siddeposition, så problemet er i praksis næppe så
stort.
Høj listepris
men godt udstyr
Prisen på en C4 Aircross lægger
ikke op til at gøre den til en storsælger i Danmark.
450.000 kroner koster den i den prøvekørte Seduction
udstyrsversion. Men med i købet får man fartpilot,
elruder både for og bag, klimaanlæg, regnsensor,
sædevarme og læderrat.
Yderligere var det prøvekørte
eksemplar udrustet med førnævnte 18” fælge,
p-sensorer samt bakkamera. Sidstnævnte er monteret
under bagspoileren, der sidder i forlængelse af
taget. Det er en genial løsning, fordi kameralinsen
derved ikke bliver så hurtig snavset. Og da udsynet
bagud ikke er verdens bedste, er bakkameraet en
uvurderlig hjælp.
|