- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroen C4 Aircross HDI 115 4WD Seduction: Fancy i terrænet


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er en Citroën C4 Aircross en Mitsubishi ASX. Men det skal man nu ikke være så ked af, for Mitsubishi er eksperter i at bygge biler med terræn egenskaber. Egentlig er den det slet ikke, for Citroën har været med i udviklingsfasen på et langt tidligere tidspunkt end hvad der er sædvane i et sådan udviklingssamarbejde. Det skal man heller ikke være ked af, for resultatet er blevet en usædvanlig velkørende SUV med et fancy design i bedste Citroën stil.

 

Det mest udsædvanlige ligger i, at det først er i år, at Citroën versionen er kommet på markedet. Det skyldes nok, at Mitsubishi lige skulle have mulighed for at tage deres del af markedet, inden samarbejdspartnerne blandede sig.

 

God kombination

Men nu er Citroën C4 Aircross her altså. I den prøvekørte version udstyret med en 1,6 liters 115 hestes HDI motor og 4-hjulstræk. Ingen dårlig kombination, skulle det vise sig, da vi sendt bilen rund på et typisk dansk off-road terræn, dvs. uden bjerge men med masser af løst sand og småkuperinger.

 

115 hestekræfter lyder ikke af meget. Især ikke, når bilen ikke er udstyret med reduktionsgear, til at forøge momentet på de fire trækkende hjul. Som SUV er C4 Aircross da heller ingen off-road’er. Men i modsætning til de fleste andre kan man i Citroën’en ”fastfryse” firehjulstrækket, så der er garanti for kræfter på alle fire hjul – uden at elektronikken får medbestemmelsesret.



Langt på literen

Man kan også vælge en automattilstand, hvor behovet afgør fordelingen af kræfter, eller en position, hvor der alene er træk for forhjulene. Sidstnævnte er en medvirkende faktor bag en ret pæn brændstoføkonomi. For 20,4 kilometer pr. liter dieselolie er et pænt tal for en SUV, ikke mindst fordi de 115 heste ikke er et regulært udtryk for bilens kraftpotentiale.

 

Løst sand er i stand til at slå hjulene væk under mange SUV’er. Men ikke C4 Aircross. Forklaringen er givetvis, at 6-trins gearkassen gør det muligt at optimere drejningsmomentet på de fire hjul. Med andre ord: Hvad nytter det at have et højt drejningsmoment og stor effekt, hvis de to tal ikke kan parres optimalt og kun optræder indenfor et helt begrænset omdrejningsområde. Det er man helt ude over med C4’eren hvor max-momentet opnås mellem 1750 og 2500 omdr./min., og også udenfor dette omdrejningsområde er temmelig højt.

 

Optimal dæk/affjedringskombination

Kraftoverførslen til underlaget lukrerede i øvrigt på monteringen af vinterdæk og det er tænkeligt, at billedet ville være lidt anderledes på sommerdæk med ”asfalt-mønster”.

 

Affjedringen er en vigtig del af en bils præstationsavne ved terrænkørsel. Fordi man har valgt forholdsvis lavprofilerede 16” hjul, som oven i købet på den prøvekørte bil var forøget til 18”, har man kunnet tillade sig en relativt blød affjedring og stor fjedervandring, som er perfekt til at sikre konstant greb i underlaget ude i sandet. Uden at der er gået meget på kompromis med styre- og komfortegenskaberne i plan, tør asfalt.

 

Selvfølgelig mærkes det lidt højere tyngdepunkt, men omvendt er dieselmotoren placeret lavt i motorrummet, hvilket hjælper til både at parere ujævnheder på asfaltvejene og sikre en god styrefølsomhed. Frihøjden er moderat forøget til 16,8 cm og er reelt den største forhindring for at boltre sig i rigtig ujævnt terræn. Man risikerer ganske enkelt at blive hængende, hvis man kører i for dybe hjulspor.

 

Fine fartpræstationer

Hvad angår fartpræstationerne på plan vej kan 100 km/t nås på 11,6 sekunder, og topfarten er 180 km/t. Det er tal, der sættes ekstra i relief af, at samme bil med 150 dieselheste under motorhjelmen kun når de 100 en tiendel sekund hurtigere.

 

En C4 Aircross er kun 4,34 meter lang og dermed en ret kompakt bil. Ikke desto mindre disponerer man over 416 liter bagageplads – til trods for, at der også er plads til et bageste differentiale. Bagagepladsen kan forøges til 1219 liter, når man lægger bagsæderne ned.

 

Benpladsen ved bagsæderne er forbilledlig, men især betages man også indvendig af det smarte Citroën design. Det er dog uforståeligt, hvordan man kan bygge en bil i den kaliber uden at rattet kan justeres i længderetningen. På den anden side er det ikke vanskeligt at opnå en god siddeposition, så problemet er i praksis næppe så stort.

 

Høj listepris men godt udstyr

Prisen på en C4 Aircross lægger ikke op til at gøre den til en storsælger i Danmark. 450.000 kroner koster den i den prøvekørte Seduction udstyrsversion. Men med i købet får man fartpilot, elruder både for og bag, klimaanlæg, regnsensor, sædevarme og læderrat.

 

Yderligere var det prøvekørte eksemplar udrustet med førnævnte 18” fælge, p-sensorer samt bakkamera. Sidstnævnte er monteret under bagspoileren, der sidder i forlængelse af taget. Det er en genial løsning, fordi kameralinsen derved ikke bliver så hurtig snavset. Og da udsynet bagud ikke er verdens bedste, er bakkameraet en uvurderlig hjælp.


 

Citroën C4 Aircross i Motorradioen >>>

 


Model:

Citroën C4 Aircross HDI 115 hk 4WD Seduction

Listepris:

Kr. 449.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. Stop-start. 6 man. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,6 sek./ 180 km/t/ 20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

416-1219 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 18” alufælge (testbilen). Hillholder. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt