Det er ikke pænt at kalde Citroën C3 e-HDi for
verdens langsomste bil. Det er selvfølgelig heller
ikke helt tilfældet. Men 0-100 km/t på 16,2 sekunder
er ikke hurtigt. Omvendt er selv samme bil en af
verdens mest økonomiske, især, når man sammenligner
biler med automatisk gearskifte. Den kører næsten 30
kilometer på en liter dieselolie.
Citroën C3 e-HDi er en bil for de bilister, for hvem
fart har ringe betydning. Og gælder det dybest set
ikke os alle sammen – ind imellem. Men OK: I en C3
e-HDi har man ikke mulighed for tilvalg af
fartpræstationer, når først bilen er købt.
Kørekomfort og -egenskaber
I teknisk forstand er C3 e-HDi skabt med fokus på
brændstoføkonomi. Men når Citroën sætter ingeniører
på en sådan opgave, kan de ikke lade være med at
skele til et andet af Citroëns kendetegn:
Kørekomfort og køreegenskaber.
Førstnævnte er opnået gennem en motorkonstruktion og
lyddæmpning der indebærer, at man stort set intet
hører til maskineriet under kørslen. Motoren er en
1,4 liters 4-cylindret diesel, der præsterer op til
70 hk, og den spinder som en PSA-diesel har for
vane. Ikke for ingenting har vi ofte udnævnt Peugeot
og Citroën (PSA-koncernen) til ”verdensmestre i
dieselmotorer”.
Det betyder til gengæld at dækstøj og lyden fra
hjulophængene er åbenbar. Men man kan ikke få det
hele, trods alt.
Automatisk manuelt gear
Det samme kan egentlig siges om gearskiftet. E5G
gearet skifter gear automatisk. Der er tale om en
manuel gearkasse, hvor en hydraulik sørger for
kobling og gearskift helt af sig selv og på de
tidspunkter, hvor systemet finder det passende. Uden
dette gearskifte ville man kunne nå 100 km/t på bare
13,7 sekunder, altså noget hurtigere. Men samme bil
med manuelt gear kører ikke så langt på literen. Det
skyldes dog ikke alene gearkassen, om overhovedet,
for betegnelsen ”e-HDi” medfører, at bilen har
stop/start system og alene derigennem kører længere
på literen. Andre forskelle ligger i hjulstørrelse
og formentlig også i anvendelsen af dæk med lav
rullemodstand.
E5G gearet er ikke hurtigt. Det mest generende er
dog, at det ikke ved, hvornår og hvordan man som
fører har brug for at der skiftes gear. Gearskiftene
er med andre ord en smule uforudsigelige. Det gælder
for så vidt enhver bil med automatgear, normalt er
det blot ikke så udpræget. I biler med de meget
roste dobbeltkoblingsgear er fænomenet heller ikke
ualmindeligt, når man mod ”gearkassens forventning”
pludselig går ned i fart og har brug for at geare
ned i stedet for op. Det taler man blot sjældent om.
Mulighed for selv at skifte gear
I praksis er det vel også for meget at forvente, at
gearkassen skal kunne vide, hvad føreren har tænkt
sig at gøre. I øvrigt kan man selv påvirke
gearskiftet ved at benytte paler ved rattet til
manuelt at igangsætte en op- eller nedgearing. For
bilister, for hvem automatisk gearskifte er vigtigt,
er E5G gearet et udmærket tilbud. Det gælder såvel
de, der sætter pris på automatgear som de, der ikke
kan køre bil uden, f.eks. pga. et fysisk handikap.
Når listeprisen på 190.000 kroner tages i
betragtning, hører E5G absolut til på plussiden, når
man vurderer en C3 e-HDi.
Hvad der også tæller meget på plussiden er den
yderst lækre udførsel. En lille smart gearvælger med
forkromet skaft og meget præcis og let gang.
Multijusterbart læderrat. Aircondition er en del af
udstyret, et kæmpe handskerum på 13 liter er
standard, det samme er 300 liter bagageplads, som er
overbevisende i en bil, der blot måler 3,94 meter i
længden. Udstyrslisten er lang og den alene
retfærdiggør købsprisen. Også fartpilot med
fartbegrænser er standard, ligesom el-sidespejle,
el-ruder for, p-sensor, tågeforlygter, sædevarme
etc.
Køreoplevelsen
Hvad køreoplevelsen i øvrigt angår, er den stort set
identisk med det, vi tidligere har oplevet i andre
C3 modeller (læs
f.eks. Citroën C3 HDi test hér >>>). Det er
fortsat for lidt bagsædeplads, men det kompenseres
der for, da man kan få fødderne ind under
forsæderne.
|