Erfaringen viser, at man ikke skal lade sig forføre
af det første indtryk. Men det var svært ikke at
vende tommelfingeren nedad, da den nye 3-cylindrede
benzinmotor i den kompakte Citroën C3 blev startet
op. Den støjede og vibrerede og var slet ikke i
harmoni med udstyret og C3’ens ellers så fine
egenskaber. Men billedet vendte – efterhånden som
motoren blev varm.
Sjovt nok var det i øvrigt kun ved det allerførste
møde, at støjbilledet var så udtalt. Måske fordi det
var koldt, måske fordi den havde stået stille længe.
Men et faktum var det, at bekendtskabet blev bedre
og bedre efterhånden som testperioden gik.
Dermed blev oplevelsen også vendt til, at man stille
og roligt kunne glæde sig over motorens kvaliteter,
ikke mindst, at man i en C3 med den motor kan køre
22,2 kilometer på en liter benzin. Lidt mindre i
praksis, men med fornuftig speederfod er tallet til
oven i købet til at komme i nærheden af.
Det er varmen, der gør det
Og når først maskineriet var blevet varmt, vendte
billedet helt, så man på det nærmeste skulle være
kender for at identificere den ellers så
karakteristiske pludren fra en 3-cylindret motor.
Lydbilledet blev langt bedre, støjen minimal,
vibrationerne elimineret og den blev oven i købet
også helt omdrejningsvillig, kvik og sjov, så sjov
som en 82-hestes ikke-turbomotor nu kan blive det.
Man skal mindst bruge 12,3 sekunder på at nå de 100
km/t, men C3 er heller ikke tænkt som en racerbil.
Vi har ved tidligere lejligheder prøvet C3 i
forskellige afstøbninger (læs
test af Citroën C3 eHDI hér >>>,
find andre Citroën C3 prøvekørsler hér >>>). En
karakteristisk forskel på en diesel-C3 og C3 med den
lille benzinmotor er vægtforskellen. I forvejen
vejer den 3-cylindrede benzinmotor 21 kg mindre end
den tilsvarende 4-cylindrede maskine. Men i
sammenligning med dieselvarianterne er forskellen
omkring 100 kg, lidt afhængig af hvilken man
sammenligner med. Det er en stor vægtforskel, fordi
en C3 trods alt ikke er så stor og fordi
vægtforskellen fortrinsvis ligger på forhjulene.
Ungdommelig og spontan
Det kunne så medføre forskelle i køreegenskaberne –
og det gør det også. C3 VTi 82, som den prøvekørte
version er døbt, er ganske enkelt lettere omkring
hjørnerne og stepper en anelse mere henover
ujævnheder i kørebanen, men man får en mere
ungdommelig og spontan køreoplevelse ud af bilen med
benzinmotoren upfront.
I testperioden blæste der en stiv vind henover
Danmark og derfor var det positivt, at stabilteten
ikke var mærkbart forskellig. Vi har ikke prøvet
dieselmotoren i så kraftig sidevind, men gætter på,
at sidevindsfølsomheden ikke er væsentlig
forskellig.
Kampagnepris
Listeprisen for en C3 VTi 82 Nordic Edition er
160.000
kroner.
Men i skrivende stund er der kampagne på bilen, så
den kan købes for 150.000. Det er en acceptabel
pris, men kun fordi udstyrsniveauet er ret
omfattende. Eksempelvis er 3 års service, kaldet
”Free Drive”, inkluderet på udstyrslisten. Det alene
repræsenterer en værdi på små 10.000 kroner og
besparelsen kommer stille og roligt, efterhånden som
man slipper for udgiften.
Citroën C3 er en populær bil. Med dieselmotor er C3
den mest solgte dieselbil i det såkaldte B-segment (kompaktbiler).
Problemet for Citroën er blot, at 60 procent af
salget af biler i den størrelse er biler med
benzinmotor. Det marked har Citroën imidlertid nu
fået adgang til, bl.a. fordi benzinforbruget også er
så lavt, at man som ejer slipper med laveste
ejerafgift på bare 290 kroner/halvår. De nye
beskatningsforhold for dieselbiler i Danmark gør
fordelen endnu mere udtalt.
Gode funktionelle egenskaber
Bilen har vi tidligere beskrevet og funktionelt er
der naturligvis ingen forskel. Vi må dog fortsat
glæde os over det geniale forsædepassagerafsnit,
hvor det store handskerum er skubbet så langt frem,
at forsædepassageren næsten svømmer i plads. Også
det regulære bagagerum på 300 liter, som er pænt i
en bil, der måler under 4 meter i længden, er værd
at nævne igen. Benpladsen på bagsædet er til gengæld
mere moderat, men en formildende omstændighed er
det, at man kan få sine store vinterstøvler ind
under forsæderne. Det giver bedre bevægelsesfrihed.
Sidst, men ikke mindst skal det nævnes, at en
Citroën C3 lige nu kan erhverves for blot 120.000
kroner. Men det er med basisudstyr og den lille
68-hestes benzinmotor, som også kendes fra Citroën
C1.
|