- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 Picasso e-HDi 90

Airdream E6G Seduction

Familiebil i fancy indpakning


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C3 Picasso i Motorradioen


Den lidt drilske betegnelse “familieakvarium” er måske ikke så flatterende. Og i Citroën regi er det da også mest den utrolig rummelige og funktionelle Berlingo, som netop den betegnelse rammer. På den anden side: Det er jo det, køberne af en sådan bil har brug for: Masser af plads, masser af funktion, komfortabel kørsel og rimelig pris. Det kan man vel egentlig ikke have ondt af…

 

På nær måske lige en enkelt ting: Udseendet. Derfor satte Citroën sig for nogle år siden for, at bygge et ”familieakvarium”, hvor udseendet havde medbestemmelsesret. Resultatet blev C3 Picasso. Den har nu desuden fået en ansigtsløftning, og det er den bestemt ikke blevet ringere af. Der er ikke meget akvarium over den bil.

 

Eminente pladsforhold

Der er dog stadig tale om en kasseformet konstruktion, men om nogen, har Citroën designerne mestret opgaven at få den praktiske bil til at se godt ud. Andre producenter har skabt biler, der har lidt af det samme look. De kalder dem f.eks. urban cross-over og gør dét til noget særligt. Men med tanke på, at Citroën C3 Picasso blot målet 4,08 meter i længden, er det på det nærmeste enestående, hvor meget plads den tilbyder. Dertil kommer en hensigtsmæssigt indretning, som sætter prikken over i’et.

 

Et kardinalpunkt i en rummelig kompaktbil er pladsfordelingen. I C3 Picasso disponerer man mindst over 385 regulære bagagerumsliter, som kan øges til 500, hvis bagsæderne skydes frem i forreste position (de kan justeres ikke mindre end 15 cm i længden) og yderligere til over 1,5 kubikmeter, hvis bagsæderyglænene lægges ned.

 

Men bruges bagsæderne til at sidde på, og anbringes de i bageste position, har man overvældende meget benplads – og jo altså fortsat god plads i bagagerummet. Det er kort sagt godt designarbejde. Bagagerummet har en niveauinddeling. Når den fleksible bund er i øverste position, flugter bunden bagsæderyglænene, når de er lagt ned.



Ungdommeligt kabinedesign

Det er det også, når designerne har turde give bilen et fancy kabinedesign, som gør den frisk og ungdommelig. Praktiske løsninger er der mange af, f.eks. er midterarmlænet på bagsædet ikke et armlæn, men derimod en praktisk fralægnings bakke med plads til småting, et par kopper/flasker o.lign. Den skjuler desuden en ski-lem, som gør det muligt at transportere lange genstande på op imod 2,4 meter, uden at man mister mere end én af de fem siddepladser.


 


Adgang til bagagerummet får man gennem en stor bagklap, og i bagagerummet har man en udtagelig bund, som giver en vis fleksibilitet mht. pladsanvendelsen.

 

Meget bil for pengene

Den billigste C3 Picasso koster blot 170.000 kroner. Den er udrustet med en VTi95 benzinmotor og basisudstyret ”Attraction”. Den prøvekørte variant koster små 40.000 kroner mere, men så får man også en 92-hestes dieselmotor i maskinrummet, et automatisk skiftende manuelt ”E6G-gear” og det udmærkede Seduction udstyr med i prisen. Sidstnævnte inkluderer f.eks. aircondition med køl i handskerummet, el-ruder foran, fartpilot, sædevarme og tågeforlygter med svingfunktion, så lyset i den side, hvortil man drejer, tænder ved skarp svingning.



Motoren og dens 92 hestekræfter gør ikke C3 Picasso til en hurtigløber. Ved lav fart skjuler det gode moment, at det måske ikke går så hurtigt, når man er oppe i fart. Motoren findes dog i en udgave med 115 hk, som blot koster 4000 kroner mere. Men så skal man selv stå for gearskiftet. Imidlertid harmonerer det lidt besindige gearskift udmærket med det moderate kraftoverskud. Vi har dog ikke prøvet C3 Picasso med fuldt læs, fem mand i bilen og de tilladte 1200 kg på trækkrogen – da kan det godt være, at 115 hestekræfter føles nødvendige.

 

Under kørslen

Brændstoføkonomien er hverken bedre eller dårligere end konkurrenternes, og holdes nede bl.a. vha. den såkaldte mikrohybrid teknologi, hvor der opsamles energi, som anvendes som supplement til dieselmotoren. Det er det, der i kombination med E6G gearet, ligger i modelbetegnelsen ”Airdream”.

 

C3 Picasso er yderst komfortabelt affjedret. Det giver stor kørselskomfort, men indebærer også, at føreren skal være opmærksom, fordi bilen er en smule følsom overfor sidevejrs påvirkninger. Stabiliteten er grundliggende i orden, men bilen er lidt mere levende end en almindelig flad personbil.

 

E6G gearet harmonerer som nævnt med bilen, man kører den ikke med det formål, at komme hurtigst muligt igennem næste kurve, og så lever det sådan lidt sit eget liv og skifter gear, når nu elektronikken finder det passende. Det er fortræffeligt, når man kører stille og roligt – og ønsker man selv, at der skiftes anderledes, benytter man selvfølgelig bare skiftepalerne bag rattet.

Perlemor-lakken er svær at gengive på en computerskærm, men i "real life" ser den ret godt ud.

 

 

 


Model:

Citroën C3 Picasso e-HDi 90 Airdream E6G Seduction

Listepris:

Kr. 208.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbodiesel. 92 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. E6G semiautomatisk gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,5 sek./ 174 km/t/ 23,3 km/l /112 g/km

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

385-500-1506 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. Tågelygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Aircondition med køl i handskerum. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot med –begrænser. Højdejusterbart førersæde. Sædevarme. Længdejusterbare bagsæder. Regnsensor.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt