- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 BlueHDi 100 Seduction Upgrade

Enestående økonomi


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor klare sig med færre hestekræfter, når man kan få flere. Hvorfor klare sig med mindre udstyr, når man kan få mere. Hvorfor forurene mere, når man kan forurene mindre. Og hvorfor betale mere, når man kan betale mindre. Det må være spørgsmål, enhver bilkøber stiller sig og opgaven er, at få det hele til at gå op i en højere enhed. Det klarer Citroën forbilledligt med den særlige Upgrade-udgave af den kompakte C3 med den helt nye PSA dieselmotor, der præsterer 100 hestekræfter.

 

Lad os begynde med det sidstnævnte: Bilen, en Citroën C3 BlueHDi 100 Seduction Upgrade, er udstyret med den nævnte 100-hestes dieselmotor. Det er en 4-cylindret turbodiesel, hvorved C3’eren kan køre ikke mindre end 33,3 kilometer pr. liter dieselolie. På 100 kilometer bruger man altså kun 3 liter diesel til en pris på under 10 kroner/liter. Det er et regnestykke, der vil noget.

 

Næsten fri for ejerafgift

Men påføres man så ikke bare den særlige diesel-straf, som oven i købet blev forøget for få år siden, så den gammelkendte fordel ved at køre på diesel, som er billigere end benzin, blev reduceret yderligere. Næh, for hér slår afgiftssystemets positive side igennem: Med så ringe et brændstofforbrug, slipper man med at betale, og hold nu fast: 120 kroner i ejerafgift om året!

 

I praksis vil det nok være svært at komme i nærheden af det lave forbrugstal, i hvert fald hvis man gerne vil bruge motorens gode trækkraft (den må oven i købet køre med en anhænger på 1150 kg), men det gør så ikke så meget, for literprisen er stadig lavere på diesel end benzin og den lave ejerafgift er uomtvistelig. Ingen benzinbil kommer under 310 kroner/halvår i ejerafgift.

 

AdBlue

Der skal så yderligere regnes med omkring én øre pr. kilometer for AdBlue, for dieselmotoren er baseret på AdBlue teknologi. Det indebærer, at Citroën har monteret en SCR katalysator (SRC betyder Selected Catalyse Reduction og AdBlue er en væske, som man skal fylde på måske en gang eller to om året, den består primært af Urea og vand og sprøjtes ind i motorens udstødningssystem), men så kan man også køre med god samvittighed: Systemet fjerner op imod 90 procent af de såkaldte NOx’er fra udstødningen. NOx er kvælstofilter som forstyrrer åndedrættet, når man trækker vejret. Og samtidig fjernes omkring 99,9 procent af partiklerne i udstødningen fra dieselmotoren.

 

Godt nok, men, er den så ikke farlig dyr at anskaffe, dieselbiler er ”altid” dyrere end benzinbiler? Det er jo lidt et spørgsmål om, hvad ”farlig dyr” betyder. En tilsvarende benzinbil med samme udstyr koster 10.000 kroner mindre. Men den har da kun 82 hestekræfter, produceret af en 3-cylindret turbomotor, og selvom PSA-koncernens 3-cylindrede motorer er meget fine, så er kørekomforten bedre med dieselmotoren pga. det lavere vibrationsniveau, som altid følger med, når man vælger 4 fremfor 3 cylindre.



Hurtigt tjent ind

Så de 10.000 kroner bruges altså til at opnå flere kræfter, en mere civiliseret motorgang, og selvom det tager nogle år før besparelsen i ejerafgift på 380 kroner om året har kompenseret for merprisen, så bidrager den gode brændstoføkonomi og de lavere dieselpriser også temmelig meget. Kører man 15.000 kilometer om året, sparer man i løse tal 3000 kroner på brændstof, og så skal der ikke en doktorgrad i matematik til at fastslå, at merprisen er tjent ind på ca. 3 år.

 

Og hvad så med udstyret? Faktisk koster en Citroën C3 BlueHDi 100 Seduction 172.000 kroner. Den er så reduceret i pris til 150.000 kroner. Men får man den med Upgrade-udstyrsløftet, som repræsenterer en værdi på 15.000 kroner, koster den fortsat 150.000 kroner. Det er ikke svært at vælge.

 

En fuldt udrustet Citroën C3 BlueHDi 100 Seduction Upgrade har alt det meste af det udstyr, man forventer i en moderne kompaktbil, herunder multijusterbart rat, el-sidespejle, klimaanlæg med køl i det kolossale handskerum, fartpilot med –begrænser, Bluetooth, el-sideruder over hele linjen, p-sensor, sædevarme osv.

 

Bilen mangler dog de avancerede styringsmuligheder via berøringsskærme og hvad der til hører, som Citroën ellers er ret meget på forkant med. Men selvfølgelig har den seneste generation C3 også nogle år på bagen. Og virkeligheden er, at der formentlig fortsat er mange bilejere, som hellere hælder til de lidt mindre avancerede systemer, fordi de er mere ukomplicerede at betjene.



Kører godt

Spørgsmålet er derfor reduceret til, om man overhovedet skal vælge en Citroën C3. Vi har tidligere prøvekørt C3 i andre varianter (find C3 prøvekørslerne hér >>>) og de funktionelle egenskaber er ikke ændret, blot kan vi fastslå, at med den nye motor er støjniveauet lavt og balancen i bilen på ingen måde ringere end tidligere, om end dieselmotoren øger vægten, fortrinsvis på forhjulene, med 140 kg. Det giver en god stabilitet ved høj fart. Og affjedringen er udmærket.

 

Men Citroën er ikke ene om at markedsføre en bil med den nye PSA-motor. Også søstermærket Peugeot har den på programmet i den helt nye 208 model. Den er blot markant dyrere, men til gengæld også en nyere bilkonstruktion.

 

Konklusion

Vores konklusion er: Tæller al det, vi har beskrevet i denne prøvekørsel, højt, da er C3 den klare vinder. Trækker følelserne og ønsket om en ikke-Citroën højt, må man jo med sig selv vurdere, om de trækker så højt, at de er de 20-40.000 kroner værd (afhængig af udstyrsniveau), som Peugeot’en her i introduktionsfasen er billigere. Renaults nogenlunde tilsvarende Clio er heller ikke i nærheden med en ringere brændstoføkonomi, højere ejerafgift og en væsentlig højere købspris. Om man vil det ene eller det andet skal vi ikke gøre os til dommere over.


Model:

Citroen C3 BlueHDi 100 Seduction Upgrade

Listepris:

Kr. 149.990

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,6 l. 100 hk. 254 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 189 km/t/ 33,3 km/l /79 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Tågeforlygter. Multijusterbart rat. Klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. P-sensor. 2 X Isofix. Bluetooth og USB.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt