- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Citroën C1 1,0i Prestige


Smart lille trilling

Af Vivi Siiger og Søren Clauding - april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er lille, den er smart, men den er ikke enestående. Den har nemlig to søskende, den lille Citroën C1. To søskende, der i store træk indeholder de samme gener – men har et lidt forskelligt ydre. De to hedder Peugeot 107 og Toyota Aygo – men hér handler det om C1.

 

Citroën C1 er den mindste i Citroën modelprogrammet. Den er mindre end C2, men begge er små. Den største forskel er et lidt anderledes designsprog. For selvom Citroën – og med stort held – har sat sit eget præg på C1, er den også en del af trillingeflokken. Den udgør en bilstørrelse, som Citroën næppe egentlig ikke havde brug for. Men designsproget er anderledes – og det havde Citroën nok brug for, hvis man vil tiltrække unge førstegangskøbere.

 

Smart og billig

I den forbindelse skal man dog tænke globalt. Om Citroën C1 til 120.000 kroner vil være en såkaldt indstigningsmodel i Danmark, er tvivlsomt. På grund af de høje afgifter er danskeres købs incitamenter anderledes en udlændinges. Skal man købe en C1 i Danmark, er det nok ikke fordi den er lille og billig – men fordi den er smart og billig.

 

Man kan nemlig få væsentlig mere ”traditionel” bil for pengene, ved at vælge andre tilbud på markedet. Men få er på siden af trillingerne, når det handler om at udtrykke livsholdning. C1 skaber holdninger og man er tvunget til at have en holdning, hvis man vælger den.

 

Traditionel vurdering

Ud fra en traditionel vurdering betyder C1 størrelsen, at bilen er let at finde parkeringsplads til. Den måler bare 3,43 meter og det kan virkelig mærkes. Den har en lille vendediameter, som parret med, at hjulene sidder i hjørnerne, gør den let at komme rundt med. Bagklappen er kun trekvart – og i øvrigt fremstillet helt i glas – så kan man knibe sig ind mellem C1 og nabo-bilen ved en kantstensparkering kan man udmærket betjene bagagerummet.

 

Det er dog ikke stort, blot 139 liter, men det er brugbart og den faste hattehylde kan let afmonteres og give plads til mere. Tilsvarende kan bagsæderyglænet foldes frem – i den prøvekørte ”Prestige” udgave (kr. 127.000) er det endda deleligt og derved er anvendelsesmulighederne udmærkede.

 

I kabinen er der rigtig god plads ved forsæderne. Men naturligt nok ikke særlig god plads ved bagsæderne. Den sammensætning passer ideelt til langbenede skandinavere. Det er muligt, at bagsædet passer bedst til børn – men foran går det helt fint for alle. Faktisk er der bedre plads til at strække benene ud i C1 end i C2.

 

4 døre

Citroëns trilling kan i Danmark kun leveres med 2 døre i hver side. Godt at slippe for det valg, for egen indgang til bagsædet er en stor fordel, hvis man nu skal derind. Dørene er dog meget små – så små, at der kun er blevet plads til en vipperude og ikke et vindue, der kan rulles op og ned. Uden aircondition er det nok ikke sjovt med fire mennesker i kabinen på en varm sommerdag.

 

Tilsvarende kan C1 også kun leveres med én motortype. Det er en 3-cylindret benzinmotor, hvis største fordel er dens ekstremt fine benzinøkonomi. Man kører mere end 21 kilometer på en liter benzin – også i praksis. Til gengæld larmer den vibrerer som 3-benere har det med at gøre. I øvrigt er den med sine 168 hestekræfter særdeles trækvillig og præstationerne fejler da heller ikke noget.

 

Præcis og komfortabel

En bil med kort akselafstand har fysikken imod sig, når det gælder kørestabilitet. Egentlig er C1 ganske god, størrelsen taget i betragtning, men udover, at færdselsloven herhjemme ikke tillader at afprøve topfarten på 157 km/t, meldte

Fronten er Citroëns egen og skaber de rette associationer til fabrikkens øvrige modeller.

 

En længde på blot 3,43 meter gør C1 til en af de korteste biler på markedet.

 

Adgangen til de bageste gemakker er fin - og dørene kan næppe være større til den lille bil.

 

Også i kabinen er der tale om en smart lille bil med god plads ved de forreste sæder.

 

Baglygterne er også Citroëns egne.


lysten sig heller ikke på noget tidspunkt. Den styrer dog præcist og er bemærkelsesværdig komfortabel. Og så har C1 ESP – ikke at forklejne.

 

Prestige udstyret kan på det varmeste anbefales. For de 7000 kroner i merpris får man, foruden det delte bagsæderyglæn, bl.a. CD-spiller med RDS radio, fjernbetjent centrallås, el-ruder og to Isofix beslag.

 

Derved bliver Citroën C1 både smart og brugsrigtig.


 

Basismodel:

Citroën C1 1,0i Prestige

Pris:

Kr. 126.990

Motor:

3 cyl. 1,0 l. 68 hk.

Præstationer

0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

13,7 sek/157 km/t/21,7 km/l

Længde:

3,43 m

Bagagerum:

139liter

Div. udstyr:

ABS med EBD og ESP. 4 airbags. 4 justerbare nakkestøtter. Elruder for. Højdejusterbart rat. 2 Isofix beslag. Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt