Den er lille, den er smart, men den er ikke
enestående. Den har nemlig to søskende, den lille
Citroën C1. To søskende, der i store træk indeholder
de samme gener – men har et lidt forskelligt ydre.
De to hedder Peugeot 107 og Toyota Aygo – men hér
handler det om C1.
Citroën C1 er den mindste i Citroën modelprogrammet.
Den er mindre end C2, men begge er små. Den største
forskel er et lidt anderledes designsprog. For
selvom Citroën – og med stort held – har sat sit
eget præg på C1, er den også en del af
trillingeflokken. Den udgør en bilstørrelse, som
Citroën næppe egentlig ikke havde brug for. Men
designsproget er anderledes – og det havde Citroën
nok brug for, hvis man vil tiltrække unge
førstegangskøbere.
Smart og billig
I den forbindelse skal man dog tænke globalt. Om Citroën
C1 til 120.000 kroner vil være en såkaldt
indstigningsmodel i Danmark, er tvivlsomt. På grund
af de høje afgifter er danskeres købs incitamenter
anderledes en udlændinges. Skal man købe en C1 i
Danmark, er det nok ikke fordi den er lille og billig
– men fordi den er smart og billig.
Man kan nemlig få væsentlig mere ”traditionel” bil
for pengene, ved at vælge andre tilbud på markedet.
Men få er på siden af trillingerne, når det handler
om at udtrykke livsholdning. C1 skaber holdninger og
man er tvunget til at have en holdning, hvis man
vælger den.
Traditionel vurdering
Ud fra en traditionel vurdering betyder C1
størrelsen, at bilen er let at finde parkeringsplads
til. Den måler bare 3,43 meter og det kan virkelig
mærkes. Den har en lille vendediameter, som parret
med, at hjulene sidder i hjørnerne, gør den let at
komme rundt med. Bagklappen er kun trekvart – og i
øvrigt fremstillet helt i glas – så kan man knibe
sig ind mellem C1 og nabo-bilen ved en
kantstensparkering kan man udmærket betjene
bagagerummet.
Det er dog ikke stort, blot 139 liter, men det er
brugbart og den faste hattehylde kan let afmonteres
og give plads til mere. Tilsvarende kan
bagsæderyglænet foldes frem – i den prøvekørte
”Prestige” udgave (kr. 127.000) er det endda
deleligt og derved er anvendelsesmulighederne
udmærkede.
I kabinen er der rigtig god plads ved forsæderne.
Men naturligt nok ikke særlig god plads ved
bagsæderne. Den sammensætning passer ideelt til
langbenede skandinavere. Det er muligt, at bagsædet
passer bedst til børn – men foran går det helt fint
for alle. Faktisk er der bedre plads til at strække
benene ud i C1 end i C2.
4 døre
Citroëns trilling kan i Danmark kun leveres med 2
døre i hver side. Godt at slippe for det valg, for
egen indgang til bagsædet er en stor fordel, hvis
man nu skal derind. Dørene er dog meget små – så
små, at der kun er blevet plads til en vipperude og
ikke et vindue, der kan rulles op og ned. Uden
aircondition er det nok ikke sjovt med fire
mennesker i kabinen på en varm sommerdag.
Tilsvarende kan C1 også kun leveres med én
motortype. Det er en 3-cylindret benzinmotor, hvis
største fordel er dens ekstremt fine benzinøkonomi.
Man kører mere end 21 kilometer på en liter benzin –
også i praksis. Til gengæld larmer den vibrerer som
3-benere har det med at gøre. I øvrigt er den med
sine 168 hestekræfter særdeles trækvillig og
præstationerne fejler da heller ikke noget.
Præcis og komfortabel
En bil med kort akselafstand har fysikken imod sig,
når det gælder kørestabilitet. Egentlig er C1 ganske
god, størrelsen taget i betragtning, men udover, at
færdselsloven herhjemme ikke tillader at afprøve
topfarten på 157 km/t, meldte
|