- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C1 1,0i VTi S&S 5-dørs Feel

Minibil med egen karakter


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af det nye hold trillinger, Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 108 (læs den første test af Citroën C1 hér >>>) kunne vi fastslå, at de ikke er nær så énæggede som forgængerne. De har hver deres identitet, at teknikken så deles er blot en del af forklaringerne på, at det er muligt at holde prisen på så lavt et niveau, som tilfældet er.

 

Citroën C1 er den ene. Og det kan med det samme fastslås, at den har sin helt egen karakter. Ikke hvad køreoplevelsen angår, men udstrålingen, det udvendige design, farvevalg og variationsmuligheder er afgørende anderledes.

 

De afgørende valg

Ordet ”afgørende” er valgt med omhu, for hvis man har sat sig for, at det skal være en af de tre, man vil investere i, skal man jo træffe et valg. Forhandlerens placering, oplevelses hos forhandleren og købsbetingelser med mere er ét kriterium. Mærkets image et andet. Men derpå følger ens personlige oplevelse af bilen. Hvilken kan man bedst lide, hvilken har man mest lyst til at sætte sig ind og køre i – og ikke mindst at eje.

 

Og så er der naturligvis de individuelle muligheder, altså spørgsmålet om hvad man får for pengene.

 

Den mest populære

Ved de første internationale prøvekørsler kørte vi en kortere tur i Citroën C1 med den kraftigere 82-hestes 3-cylindrede benzinmotor i maskinrummet. Ved den mere dybdegående prøvekørsel her i Danmark satte vi fokus på den lille 68-hestes (eller 69 heste, fik vi oplyst ved de første testkørsler – så det er nok noget der midt imellem…) 3-cylindrede motor. For det er den, Citroën sælger eller retter, dén, køberne ønsker. Og så i den såkaldte Feel-version med 5 døre.

 

Det er forståeligt, for prisen på 100.000 kroner gør den endog særdeles attraktiv. Den allerbilligste C1 koster 80.000. Det er samme motor, man får for de penge, men med basisudstyr og blot en enkelt dør i hver side. For 11.000 kroner mere får man så en ekstra dør i hver side. Det er ikke uvæsentligt at investere i, uanset man til daglig skal bruge døren eller ej, for erfaringerne viser at 5-dørs biler (den 5. dør er som bekendt bagklappen) giver en bedre pris, når den skal sælges som brugt.

 

Imponerende udstyr

Og for de 9.000 kroner yderligere op til de 100.000 får man bl.a. aircondition, nakkestøtter på bagsædet, fjernbetjent centrallås, elektriske sideruder. Rat-betjent radio, USB- og Bloutooth stik til audioanlægget og ikke mindst ISOFIX beslag til barnestol – en stor sikkerhed, hvis man skal have de allermindste med ud at køre.

 

Tankevækkende er det i øvrigt, at man i dag kan få så righoldigt et udstyr for så få penge. Men det skyldes jo ikke mindst, at de små biler afgiftsmæssigt er langt mindre belastet end de større, hvor der skal betales et par hundrede procent i afgift af enhver fordyrelse af bilen.

 

Kører langt bedre

Citroën C1 kører bedre end forgængeren, markant bedre. Den er mere sporsikker, mere stabil i sidevind, mindre støjende, mere komfortabel og især på ujævne danske provinsveje gør den sig rigtig godt i sammenligning med f.eks. konkurrenterne fra VW-gruppen. Den er på én gang sjov og komfortabel og lever dermed op til sit ydre, som i vores øjne udstråler et optimisme.

 

Motoren er en forbedret udgave af den hidtidige 3-cylindrede benzinmotor. Man har fået reduceret den iørefaldende ”3-cylindrede lyd” og dæmpet såvel vibrationer som motorstøj i det hele taget. Ved samme lejlighed er også brændstoføkonomien forbedret temmelig meget. Man kan nu køre 26,3 km/l, og med stop/start system er man sikker på ikke at bruge benzin, når man holder for rødt. At den ikke er en hurtigløber var forventeligt. Specifikationerne taler deres eget sprog, men køreoplevelsen er harmonisk og det er vigtigt. Vil man have mere motorkraft, eksisterer der så nu et alternativ med 82 heste.



Meget kort

Et par andre vigtige detaljer, når man vurderer Citroën C1 og dens to søstermodeller er, at bilen stadig er meget kort med de fordele det giver. Blot 3,46 meter måler den i længden og ikke mindst i det lys er det forbavsende, så meget plads man har i kabinen og så meget frirum designerne har haft til at give bilen sin egen karakter.

 

Fælles for alle småbiler er, at rattet kun kan justeres i højden og at bagdøren ikke tillader en rude, der kan skydes op og ned (fordi dørens størrelse og konstruktion ikke tillader det), men alene en vipperude. Det giver dog udmærket ventilation og hindrer de generende trykbølger, der ofte opstår i biler, hvis det f.eks. alene er bagruderne, der åbnes.


Det ER til at være på bagsædet i C1.

 

 

Handskerummet er rigtigt udformet og overraskende stort.

 

 

 

Andre Citroën prøvekørsler >>>


Citroën C1 i Motorradioen


 


Model:

Citroën C1 1,0i VTi S&S 5-dørs Feel

Listepris:

Kr. 99.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. 68 hk. 96 Nm. 5 M/T. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 157 km/t/ 26,3 km/l / 88,9 g/km

Længde:

3,46 m

Bagagerum:

196-780 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 6 airbags. LED kørelys. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for.  Aircondition. Højdejusterbart rat. Ratbetjent radio. USB og Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

Feel-varianten inkluderer splitbagsæde.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt