Citroën Berlingo er kort fortalt førsteklasses
transport i moderne snit. Fra at være en varevogn
med sideruder, har den nye Berlingo fået sin helt
egen identitet.
Det giver sig ikke mindst udslag i bilens udseende.
Den markante Citroën front, det karakteristiske
bagparti og et helstøbt interiør design, som
fuldender oplevelsen af en bil med plads til alt.
PSA koncernen har virkelig skabt et godt
kørekoncept.
Forbavsende køreegenskaber
Og a-pro-pos ”køre”: Den kantede form, de oprette
sider og forholdsvis bløde affjedring lægger ikke
ligefrem op til dynamiske køreegenskaber. Men
virkeligheden er, at køreegenskaberne er fulgt med
udviklingen og er bemærkelsesværdigt gode f.eks. i
stiv sidevind, hvor køretøjet på det nærmeste ville
være blæst af vejen, hvis det havde stået til
naturlovene.
Men Citroëns konstruktører har optimeret forholdet
mellem kørselskomfort, evnen til at håndtere et
stort læs og kravet om sikker vejbeliggenhed og det
fungerer rigtig godt. Hemmeligheden? Egentlig ingen,
man har ”bare” opnået den rigtige blanding. Men den
inkluderer så også 215 mm brede 55 pct. lavprofildæk
– en altid farbar vej at gå, hvis man vil forbedre
en bils køreegenskaber, ikke mindst hvad angår
sidevindsfølsomhed..
Citroën Berlingo Multispace har virkelig plads til
alting. Og pladsen er tilgængelig. I hver side
finder man en skydedør, som åbner 65 cm og gør det
let både at stige ind til de rummelige bagsæder og
læsse bilen fra siden, hvis det er behovet.
Skydedørene er ret lette at åbne og bilens facon
indebærer, at de naturligt glider ned langs siden og
gør passage langs bilen ligeså enkel som
indstigningen.
Kant-til-kant
Bagtil er bagklappen kolossal. Skabt efter
kant-til-kant princippet åbner man i princippet hele
bagpartiet. Klappen er tophængslet og ikke særlig
tung. Men et minus er det, at man skal have fingrene
ind i en ”sporvogns-strop” for at lukke den igen.
Man skal godt nok være hurtig for at fjerne fingeren
fra stroppen, hvis ikke man skal ende op med en
brækket arm. En vanesag? Måske…
Citroën Berlingo kan rumme 675 liter i bagagerummet
bag bagsæderne. Til loft øges kapaciteten til 1350
liter og til Multispace-versionen kan man tilkøbe
tre enkeltstole som bagsæder og så kan bagage
kapaciteten øges til 3 kubikmeter, hvis stolene
afmonteres (forbliver bagsædet i bilen, er der endda
plads til 2,6 kubikmeter). Trods det er bilen ret
kompakt: Den måler 4,38 meter i længden og 1,81
meter i bredden. Højden er 1,8 meter, hvilket
primært skyldes adgangsforholdene til mange
parkeringsanlæg – men den er rummelig nok. Bare
rolig! Standard er utallige fralægningsrum omkring
instrumentpanelet og set fra førersædet gives der
fem stjerner til sidespejlene.
Tilkøb
Multispace funktionerne er et stykke hen ad vejen
valgfri – dvs. de kan tilkøbes. F.eks. den såkaldte
Modutop, der omfatter fralægningsrum og
ventilationsanlæg monteret under loftet. Man
tilbyder også indvendige |