- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chrysler Sebring Cabriolet 2,7 V6

Åben bil på amerikansk


Tekst: Søren Clauding – september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kender dem alle, de store åbne amerikanske flydere fra 50’erne og 60’erne. De er et for længst overstået fænomen, for sandt at sige er tiden en anden nu om dage. Alligevel har Chrysler ikke helt sluppet taget i traditionerne fra dengang. De har moderniseret fænomenet, tilpasset det nutidens behov og tekniske kunnen. Det har de koncentreret i Chrysler Sebring Cabriolet.

 

En Chrysler Sebring er en større luksuøs mellemklassebil. Skærer man taget af og erstatter det med en kaleche, får man en ligeså stor bil (næsten – for der skal jo også være plads til tag-pragten). De grundliggende dyder ved sedan’en har man beholdt og dem har man parret med den åbne tradition. Resultatet er blevet ganske godt.

 

Ikke magen til

Chrysler Sebring genspejler i forvejen traditionerne. Visuelt findes den ikke magen til. En stor front, langsgående markeringer i fronthjelmen og en rummelig kabine samt et stort bagagerum. Når taget er i brug, disponerer man over samme rummelighed som i sedan’en, men mest imponerende: Støjforholdene i kabinen er fortræffelige. Dobbeltforet kaleche med god lyd- og temperatur isolering er forklaringen. Et flot stykke arbejde, især fordi Sebring’ens størrelse stiller krav om en kaleche og et hæve- sænkesystem udover det sædvanlige.

 

For naturligvis er kalechen elektrisk betjent. Det tager omkring et halvt minut at få processen til at ske. Intet under, for undervejs skal den kæmpemæssige bagklap på sikker vis vippes, inden resten sker. Det kan næppe gøres hurtigere.

 

Sendrægtig frem for hysteri

Det er sandt at sige heller ikke nødvendigt. En vis sendrægtighed præger Sebring Cabriolet. Forstå det positivt som et modstykke til, at være en hysterisk sprinter. Hele mødet med bilen forløber velovervejet og besindigt. De store sidedøre, bagklappen, som kræver sin mand, når den skal lukkes op eller i, og også selve kørslen…



Affjedringen er tilpas blød til, at man ikke skal fræse om hjørnerne med Sebring’en. Med kalechen i bagagerummet er det også en dårlig idé, for de 280 kg den vejer, skubbe tyngdepunktet bagud og de 280 kg kan mærkes. Det gør bestemt ikke noget, når man ikke racer – og det har man da heller ikke lyst til i den store bil. Den er ikke så blød som en gammeldags flyder, hjulophængene sikre stabil og sikker kørsel, men race – nej tak.


 

 

 

Det rækker…

I maskinrummet ligger en 2,7 liters V6, der præsterer 192 hk (jf. amerikanske specifikationer, 186 jf. danske, så det er nok i det nabolag). De udvikler sig over omdrejningsskalaen med et godt og solidt bundtræk, som sagtens kan håndtere den 4,85 meter lange og næste 2 tons tunge bil. Man bruger 10,3 sekunder – mindst – på at lade automatgearet drive de mange kilo op på 100 km/t og i gennemsnit kommer man små 10 kilometer på en liter benzin. Ikke overdrevent godt, men heller ikke overdrevent dårligt.



Chrysler Sebring efterfølger den såkaldte Le Baron, som der kører en del af på de danske landeveje. Sebring er en langt bedre bil, suset i hårtoppene, når kalechen er slået væk, er aerodynamisk minimeret, og brændstoføkonomien er alt andet lige ikke ringere end i de store BMW’er, Audi’er m.fl., som måske nok har kvaliteten i form af flere hestekræfter, men i praksis vækker mindre opsigt og slet ikke byder på en tilsvarende køreoplevelse.

 

Og prisen, for resten: 600.000 kroner er mange penge – men billigt for en Sebring Cabriolet.


Model:

Chrysler Sebring Cabriolet 2,7 V6 aut. Limited

Listepris:

Kr. 599.900

Motor og transmission:

6 cyl. 2,8 l. 186 hk – 256 Nm v. 4000 omdr./min. 6 trins automatgear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,3 sek/208 km/t/

9,5 km/l 248 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

371/193 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags. 18” alufælge. Klimaanlæg. Læderkabine. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Fartpilot. Isofix.   


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt