Den er bare så stor. Desuden er den ret
gennemtænkt. Den er oven i købet ikke så voldsom dyr
– hvis man regner prisen ud pr. siddeplads. Det
samme gælder brændstofforbruget. En Chrysler Grand
Voyager byder kort sagt på masser af god og ikke
mindst luksuøs plads til hele storfamilien.
Grand Voyager er lanceret i Danmark for et par
måneder siden og den bygger videre på en tradition
for netop den bil i Danmark. Forgængeren ser man
stadig en del af på de danske landeveje, for den var
også ultra-stor og så havde den det dér amerikanske
over sig, som en del bilkøbere fortsat sætter pris
på.
Endnu mere amerikansk
Det sidste er ikke blevet mindre med den nye
generation. Tværtimod. Nu ligner en Chrysler mere en
typisk amerikanerbil end forgængeren. Det er
positivt, for der er mere maskulin robusthed udtrykt
i det nye design.
Det genspejles også i køreegenskaberne. Ny undervogn
har gjort styreegenskaberne bedre, den er mere
præcis nu og komforten er helt i top, når man
cruiser ud ad landevejen. Med vilje skrev vi
”landevejen” og det omfatter også danske motorveje.
For slipper man Grand Voyager løs ved højere
hastigheder skal det være i stille vejr. De store
vognsider tager godt imod, så 186 km/t (som er den
officielle topfart for dieselversionen) ned ad en
tysk autobahn er ikke så underholdende i stiv
sidevind og ødelægger helhedsbilledet. Så lad være
med det…
Plads til det hele
Grand Voyager er ellers, som navnet indikerer, en
velegnet og stor rejsevogn. Dens længde er 5 meter
og 14 cm. Det betyder ”rigtig stor” på almindelig
dansk. Det opleves i kabinen og ikke mindst i
bagageafsnittet. I modsætning til stort set alle
7-personers multibiler er der både komfortabel plads
til de syv og samtidig udmærket plads til bagagen.
Det gør Grand Voyager unik.
Det er der i øvrigt flere ting, der gør. Dens
avancerede ”Stow’n go” system findes ikke magen til.
Det går ud på, at de midterste og bageste sæder på
få sekunder kan foldes ned i vognbunden, så man har
en hel plan bund til rådighed – plus alle de
kombinationer, som fem variable sæder kan byde på.
Sæderne er i sig selv komfortable og er man kun fem
personer på rejse, har man kolossal siddekomfort,
uanset hvor man vælger at placere sig, kombineret
med al den bagageplads, man kan tænke sig.
Udsigt i tørvejr
En fin finesse er de to bageste sæder, der kan
vippes helt bagud, så ryglænene omdannes til
siddepladser og siddefladen da er ryglæn. Derved |