- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chrysler 300C Touring 3,0 CRD Aut.

Ægte amerikaner cruiser


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

Foto: Vivi Siiger


Autobahn cruise. Klik på billedet og se hvordan...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den kraftfulde front taler sit eget sprog. De lave sideruder leder tankerne hen på 50’ernes Chicago. De store hjul signalerer komfort og navnet siger USA.

 

Chrysler 300C er nutidens ultimative amerikaner bil. Tro imod den amerikanske tradition, en ægte flyder, stor, pågående og parat til cruise, hvad enten det handler om Route 66 eller det europæiske vejnet.

 

Bedst på landevejen

Vi har prøvet 300C i Touring udgaven, som virker endnu mere kolossal. 5 meter lang, næsten 2 meter bred og den fødte autobahn æder, troede vi. Men vi tog så grundig fejl. Den er ikke til autobahns, for på det tyske højfarts vejnet cruiser man ikke. Det gør man på de lange europæiske vejstrækninger, mellem bakkerne, over hederne, ind i slugterne og gennem dalene. Stilfærdig, komfortabelt med al tid i hele verden, vel vidende, at den nye 218 hestes common rail turbodiesel hverken tømmer kontoen for feriebudgettet eller sætter en ud af spillet, når der skal overhales eller på anden måde er brug for lidt ekstra power.

 

På motorvejene kører den lige ud og da bestemt bekvem, så længe man ikke nærmer sig topfarten på 230 km/t. 300C er ikke skabt til topfarten, den gør sig bedst under 180 km/t og mon ikke det rækker for de fleste. I øvrigt rækker 300C ikke særlig langt ved topfart, for da stiger brændstofforbruget mere end mærkbart. Ved cruise tempo – også en del over de tyske fartgrænser og de danske med – er forbruget moderat 11-12 km/l. Ret pænt for en bil, der vejer næsten 2 tons og kan accelerere fra 0-100 km/t på bare 7,6 sekunder, med automatgear vel at mærke.

 

Diesel-power

Som sådan er Chrysler 300C et usædvanligt kompromis. De fine fartpræstationer markerer sig gennem det ægte overskud, der forventes at befinde sig under motorhjelmen på en ægte amerikaner. Men maskineriet er en dieselmotor. En 3-liters V6’er med et drejningsmoment på 510 Nm. Det store slagvolumen giver stort moment og en tyst motorgang gennem udstødningssystemet målrettet forvandlet til en lyd, der (når motoren er varm) ikke minder meget om diesel i traditionel forstand.



Pladsforholdene er uforlignelige – i kabinen i hvert fald. Oceaner af plads på alle siddepladser, høj siddekomfort og i kraft af de store hjul også stor kørekomfort. Til gengæld skal man ikke være udrustet med almindelige europæiske kufferter med hård skal. For dem er der plads til lige præcis én af i bagagerummet.


Klik på billedet og få bedre udsyn bagud...


The America Way

Der kan være én til, men så skal den ligge delvist oven på den anden. For lægger man den direkte oven på den anden, kan bagagerumsdækkenet ikke trækkes henover. Løsningen: The American Way, of course: bagagen i bløde sportstasker og se, så kan bagagerummet lige pludselig fyldes ud. Selvfølgelig kan bagsæderyglænene også lægges ned, så gulvet bliver næsten plant og så kan man gøre hvad som helst.


Klik på billedet og se hvor stor bilen - og broen - er...


 

Chrysler 300C er baghjulstrukket og indeholder al moderne teknik. Forhjulsophængene er dobbelte wishbones, de fylder godt, men der er også god plads ude foran. Uden dem var det gået galt, for dels af komfortmæssige grunde og dels med skelen til det visuelle, sikrer de store 18” hjul uden væsentlig lavprofil ikke lige præcis den maksimale styrepræcision. Chryslers kompromis er unikt og det er den eneste måde, hvorpå man kunne fastholde cruiser-fornemmelsen og gøre det på en forsvarlig, tidsrigtig måde.

 

God pris

Udstyret er omfattende – langt mere end man stiller sig i udsigt, når man hører prisen. For selvom det stadig er mange penge for de fleste mennesker, er en pris på 800.000 kroner (875.000 for den prøvekørte bil, der havde forskelligt ekstra udstyr) meget fornuftig. Der er ikke mange konkurrenter, der tilbyder en bil i denne størrelse, med så meget udstyr, motorkraft og udadrettet signalværdi, om nogen overhovedet.

 



Model:

Chrysler 300C Touring 3,0 CRD Aut.

Listepris

Kr. 796.592

Motor og transmission:

6 cyl. 3 l. common rail diesel. 218 hk – 510 Nm ved 2000 o/min. 5 trins automatgear med sekventielt skifte. Baghjulstræk. 225/60-18 dæk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

7,6 sek/230 km/t/

12,3 km/l /215 g/km

Længde:

5 m

Bagagerum:

505 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Elektrisk styret multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder. Cruise Control. Sædevarme. Regnsensor. Parkeringssensor bag. Xenon forlygter med aut. Højderegulering.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt