Den kraftfulde front taler sit eget sprog. De lave
sideruder leder tankerne hen på 50’ernes Chicago. De
store hjul signalerer komfort og navnet siger USA.
Chrysler 300C er nutidens ultimative amerikaner bil.
Tro imod den amerikanske tradition, en ægte flyder,
stor, pågående og parat til cruise, hvad enten det
handler om Route 66 eller det europæiske vejnet.
Bedst på landevejen
Vi har prøvet 300C i Touring udgaven, som virker
endnu mere kolossal. 5 meter lang, næsten 2 meter
bred og den fødte autobahn æder, troede vi. Men vi
tog så grundig fejl. Den er ikke til autobahns, for
på det tyske højfarts vejnet cruiser man ikke. Det
gør man på de lange europæiske vejstrækninger,
mellem bakkerne, over hederne, ind i slugterne og
gennem dalene. Stilfærdig, komfortabelt med al tid i
hele verden, vel vidende, at den nye 218 hestes
common rail turbodiesel hverken tømmer kontoen for
feriebudgettet eller sætter en ud af spillet, når
der skal overhales eller på anden måde er brug for
lidt ekstra power.
På motorvejene kører den lige ud og da bestemt
bekvem, så længe man ikke nærmer sig topfarten på
230 km/t. 300C er ikke skabt til topfarten, den gør
sig bedst under 180 km/t og mon ikke det rækker for
de fleste. I øvrigt rækker 300C ikke særlig langt
ved topfart, for da stiger brændstofforbruget mere
end mærkbart. Ved cruise tempo – også en del over de
tyske fartgrænser og de danske med – er forbruget
moderat 11-12 km/l. Ret pænt for en bil, der vejer
næsten 2 tons og kan accelerere fra 0-100 km/t på
bare 7,6 sekunder, med automatgear vel at mærke.
Diesel-power
Som sådan er Chrysler 300C et usædvanligt kompromis.
De fine fartpræstationer markerer sig gennem det
ægte overskud, der forventes at befinde sig under
motorhjelmen på en ægte amerikaner. Men maskineriet
er en dieselmotor. En 3-liters V6’er med et
drejningsmoment på 510 Nm. Det store slagvolumen
giver stort moment og en tyst motorgang gennem
udstødningssystemet målrettet forvandlet til en lyd,
der (når motoren er varm) ikke minder meget om
diesel i traditionel forstand.
Pladsforholdene er uforlignelige – i kabinen i hvert
fald. Oceaner af plads på alle siddepladser, høj
siddekomfort og i kraft af de store hjul også stor
kørekomfort. Til gengæld skal man ikke være udrustet
med almindelige europæiske kufferter med hård skal.
For dem er der plads til lige præcis én af i
bagagerummet.
Klik på billedet og få bedre udsyn
bagud...
The America Way
Der kan være én til, men så skal den ligge
delvist oven på den anden. For lægger man den
direkte oven på den anden, kan bagagerumsdækkenet
ikke trækkes henover. Løsningen: The American Way,
of course: bagagen i bløde sportstasker og se, så
kan bagagerummet lige pludselig fyldes ud.
Selvfølgelig kan bagsæderyglænene også lægges ned,
så gulvet bliver næsten plant og så kan man gøre
hvad som helst.
|