Chevrolet Spark er pr. definition Danmarks billigste
bil. Der findes i hvert fald ingen nybilsprislister,
som indeholder priser på personbiler, der er
billigere end Spark. Hvad man så kan forhandle sig
til hos bilforhandleren er en anden sag – men det er
nu ret beskedent, når det handler om biler i
prisklassen under 100.000 kroner.
I
øvrigt er det lidt snyd at påstå, at prøvekørslen
hér gælder Danmarks billigste. Det havde været
rigtigt, hvis det var basis udgaven, vi havde
testet, men alle bilens basisegenskaber er de samme,
selvom den prøvekørte version havde tilnavnet ”LS og
desuden var udstyret med ESP (hvorved prisen var
kommet op på 109.000 kroner modsat de 86.000, man
kan erhverve den billigste variant for).
Kun udstyret til forskel
Men vi vælger alligevel, at vurdere bilen som
Danmarks billigste. Det er ikke så vanskeligt at se
bort fra ESP, når man ikke bringer sig i en
katastrofesituation. Og LS udstyret, som inkluderer
tagræling, aircondition, fjernbetjent centrallås,
el-drevne sideruder o.lign. kan man sagtens se bort
fra. Den eneste mærkbare forskel på den billigste og
LS’eren er fælgstørrelsen (14” kontra 13”) – selv
dækbredden er den samme.
Så lad os begynde med det sidstnævnte og stille
spørgsmålet: Hvordan kører en bil til 86.000 kroner?
Svaret er: Sådan som man kan forvente af en bil i
100.000 kroners prisklassen. Konkurrencen er hård
fra Suzuki Alto, Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën
C1. Forskellen på de fire er marginal, hvad angår
vejbeliggenhed – men skal der kåres en vinder,
baseret på f.eks. køreegenskaberne ved
motorvejsfart, vinder Chevrolet Spark, og det er nu
meget godt gået, når nu den er den billigste.
Spark vinder til gengæld ikke på benzinforbrug – men
det hænger sammen med, at Chevrolet har valgt 4
cylindre, også til 1-liters varianten med 68
hestekræfter. Det er imidlertid ingen dårlig idé,
for række-4’eren er vibrationssvag, den larmer ikke
meget og er ganske trækvillig.
Virker større
Spark’en er ikke helt så lille som ”trillingerne” og
det oplever man virkelig bag rattet. Den virker som
en efter forholdende større bil og hemmeligheden
ligger formentlig begravet i en unik rumudnyttelse.
Det store potente frontparti har givet designerne
mulighed for at skabe en temmelig rummelig bil. Dels
fordi der er blevet mere plads opad i motorrummet,
dels fordi bilen ikke virker kluntet, trods sin
højde på 1,52 meter.
Al den plads har man udnyttet fornuftigt i kabinen –
faktisk i en sådan grad, at der er mere benplads på
bagsædet i en Chevrolet Spark end i andre væsentlig
større biler. Man kan være der – selvom man er 1,80
meter høj.
Ingen plads til spilde
Bagagerummet har ikke nydt godt af den store
kabineplads. Til gengæld er der en stor bagklap, som
gør det muligt at udnytte pladsen bag forsæderne,
når bagsæderne er foldet ned. Bagsæderne efterlader
ikke et plant bagagerumsgulv, men det er helt
almindeligt i småbilerne – til gengæld går ingen
plads til spilde. Selve processen med at lægge
bagsæderne ned er ikke den letteste i verden, men
det går an. Og bagefter skal man finde et sted til
de tre nakkestøtter, som skal afmonteres med mindre
forsæderne er skudt temmelig langt frem.
Og det er vel egentlig, hvad det handler om i en
Chevrolet Spark: Fin rumudnyttelse, god
siddekomfort, god benplads, polstrede paneler,
udmærkede køreegenskaber, god kørekomfort. Og så kan
man med under 25.000 kroner oveni få alt det nævnte
udstyr plus boardcomputer, el-sidespejle,
højdejusterbart rat mv. Basisudstyret er forbavsende
højt, ikke mindst på sikkerhedsfronten, hvor f.eks.
airbaggardiner
er inkluderet. Det samme er andre usædvanlige
features som Isofix barnestolsbeslag og
højdejusterbart forlygtelys. Og handskerum er heller
ikke en selvfølgelighed i denne bil kategori – men
det er det i Spark’en.
Og så en ting til, for resten: Den ser ret godt ud,
sådan en Spark, ikke sandt?
Model: |
Chevrolet Spark 1,0 LS m. ESP |
Listepris: |
Kr. 108.995 |
Motor og transmission: |
4 cyl.
1,0 l benzinmotor. 68 hk. |
Præstationer acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning: |
15,5 sek./ 154 km/t/ 20,0 km/l /118 g/km |
Længde: |
3,64 m |
Bagagerum: |
170 liter |
Diverse: |
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 14”
alufælge. Højdejusterbart læderrat.
Aircondition. Fjernbetjent centrallås.
El-justerbare sidespejle m. varme.
El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix.
Handskerum. Splitbagsæde. |
Link til importøren |