- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Orlando 1,8 LS

Fundet for de penge

 


Af Søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en forslidt floskel ” fundet for de penge”, men den bliver pudset af og står flot og som ny og ubrugt, når det drejer sig om Chevrolets nye familiebil, Chevrolet Orlando. At den så også er topscore i EuroNCAP sikkerhedstesten gør ikke sagen ringere. Den må pr. definition blive en salgssucces – den er virkelig fundet for de penge.

 

Bilen rummer plads til 7 personer – regulær plads endda, også på bageste sæderække, som ellers er det svage punkt i den slags biler. 1,8 liters benzinmotoren præsterer 141 hestekræfter, den kan oven i købet køre 13,7 km/l – hvad der er et acceptabelt forbrug for biler i den størrelse. Og bagagerummet på 727 liter (med fem sæder i brug) kan forøges til 1,5 kubikmeter.

 

Alt imens prisen blot er 230.000 kroner!

 

Top-scorer i EuroNCAP

Og så kom EuroNCAP sikkerhedstesten for kort tid siden oven i købet. Chevrolet har ikke, for år tilbage i hvert fald, været kendt for at bygge verdens sikreste biler. Men det gør de nu. Orlando har ikke bare opnået fem stjerner men også ligeså mange points i klassen for familiebiler som søstermodellen Chevrolet Aveo. Aveo’en scorer lidt bedre i kategorien for fodgængerbeskyttelse, men det er såmænd også det eneste. Det skal så tilføjes, at det ikke er så ligetil at drage sammenligninger, fordi bilerne klassificeres forskelligt og Orlando som Aveo er prøvet efter den skrappeste 2011 test, men for nærværende er den bedst af sin slags.

 

Amerikansk snit

Bilen er visuelt ret amerikansk i sit snit. Den ser lidt voldsom ud, men en del af forklaringen er det høje frontparti, som er med til at skabe mere plads i kabinen. Og så er der bare plads nok overalt. Altså også på den bageste sæderække, som man har relativt (i forhold til konkurrenter med samme ydre mål) let adgang til.

 

Man kunne så gætte på, at stor vægt på fronten ville give dårlige køreegenskaber, men det er på ingen måde tilfældet. Chevrolet har oven i købet affjedret bilen forholdsvis blødt – hvad der normalt heller ikke giver gode køreegenskaber. Den er naturligvis ingen sportsvogn, men den er stabil og styresikker, den krænger ikke meget, er heller ikke nævneværdig sidevindsfølsom – men utrolig komfortabel. 215 mm brede 16 tommer 60 procent lavprofildæk er en vigtig del af hemmeligheden bag de gode køreegenskaber.

 

Blød køreoplevelse

Den bløde undervogn underbygger den bløde motorgang. Chevrolet får fuldt udbytte af den lave vibration, som kendetegner benzinmotorer, den støjer ikke meget og er blød i sin respons. De 141 hestekræfter rækker til en topfart på 185 km/t og en acceleration til 100 km/t på 11,6 sekunder. Meget passende for en fuldvoksen familiebil.

 

Udstyrsniveauet er heller ikke at kimse af. Vi kunne naturligvis godt have tænkt os lidt sædevarme, en fartpilot og et rat, der også kunne justeres i længderetningen. Men fortvivl ikke: Hvis det er et krav, skal man blot betale 30.000 kroner mere for bilen (udstyrsvarianten, ”LT” er nemlig lige blevet sat ned i pris) og udstyret omfatter da også automatisk klimaanlæg i stedet for ”blot” aircondition som i den prøvekørte ”LS”, bak-sensor (hvad der nu kan være meget rart, for udsynet bagud scorer Orlando ikke højt på), læderrat, tågeforlygter og meget mere.

 

Den fine prissætning for både LS-varianten og nu også LT (der før kostede 300.000 kroner) skyldes ikke kun den danske Chevrolet importørs evne til at forhandle priser med fabrikken. Det må også tilskrives, at der ikke findes mange valgmuligheder. Foruden de to nævnte varianter, som begge har 5 trins manuelt gear og hvortil man alene kan vælge den nævnte 1,8 liters motor, inkluderer 2012 modelprogrammet også en 163-hestes version med automatgear. Da springer prisen op på 350.000 kroner og uden endnu at have prøvekørt dén variant, vil en foreløbig konklusion være, at hér er pris/værdiforholdet knap så iøjefaldende som i LS og LT.


 


Model:

Chevrolet Orlando 1,8 LS

Listepris:

Kr. 229.995

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,8 l. 141 hk. 176 Nm/3800 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,6 sek./ 185 km/t/ 13,7 km/l /172 g/km

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

717/1487 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. 7 sæder. Isofix. 3 stk 12 V udtag. AUX indgang.


Link til importøren 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt