Det er en forslidt floskel ” fundet for de penge”,
men den bliver pudset af og står flot og som ny og
ubrugt, når det drejer sig om Chevrolets nye
familiebil, Chevrolet Orlando. At den så også er
topscore i EuroNCAP sikkerhedstesten gør ikke sagen
ringere. Den må pr. definition blive en salgssucces
– den er virkelig fundet for de penge.
Bilen rummer plads til 7 personer – regulær plads
endda, også på bageste sæderække, som ellers er det
svage punkt i den slags biler. 1,8 liters
benzinmotoren præsterer 141 hestekræfter, den kan
oven i købet køre 13,7 km/l – hvad der er et
acceptabelt forbrug for biler i den størrelse. Og
bagagerummet på 727 liter (med fem sæder i brug) kan
forøges til 1,5 kubikmeter.
Alt imens prisen blot er 230.000 kroner!
Top-scorer i EuroNCAP
Og så kom EuroNCAP sikkerhedstesten for kort tid
siden oven i købet. Chevrolet har ikke, for år
tilbage i hvert fald, været kendt for at bygge
verdens sikreste biler. Men det gør de nu. Orlando
har ikke bare opnået fem stjerner men også ligeså
mange points i klassen for familiebiler som
søstermodellen Chevrolet Aveo. Aveo’en scorer lidt
bedre i kategorien for fodgængerbeskyttelse, men det
er såmænd også det eneste. Det skal så tilføjes, at
det ikke er så ligetil at drage sammenligninger,
fordi bilerne klassificeres forskelligt og Orlando
som Aveo er prøvet efter den skrappeste 2011 test,
men for nærværende er den bedst af sin slags.
Amerikansk snit
Bilen er visuelt ret amerikansk i sit snit. Den ser
lidt voldsom ud, men en del af forklaringen er det
høje frontparti, som er med til at skabe mere plads
i kabinen. Og så er der bare plads nok overalt.
Altså også på den bageste sæderække, som man har
relativt (i forhold til konkurrenter med samme ydre
mål) let adgang til.
Man kunne så gætte på, at stor vægt på fronten ville
give dårlige køreegenskaber, men det er på ingen
måde tilfældet. Chevrolet har oven i købet affjedret
bilen forholdsvis blødt – hvad der normalt heller
ikke giver gode køreegenskaber. Den er naturligvis
ingen sportsvogn, men den er stabil og styresikker,
den krænger ikke meget, er heller ikke nævneværdig
sidevindsfølsom – men utrolig komfortabel. 215 mm
brede 16 tommer 60 procent lavprofildæk er en vigtig
del af hemmeligheden bag de gode køreegenskaber.
Blød køreoplevelse
Den bløde undervogn underbygger den bløde
motorgang.
Chevrolet får fuldt udbytte af den lave vibration,
som kendetegner benzinmotorer, den støjer ikke meget
og er blød i sin respons. De 141 hestekræfter rækker
til en topfart på 185 km/t og en acceleration til
100 km/t på 11,6 sekunder. Meget passende for en
fuldvoksen familiebil.
Udstyrsniveauet er heller ikke at kimse af. Vi kunne
naturligvis godt have tænkt os lidt sædevarme, en
fartpilot og et rat, der også kunne justeres i
længderetningen. Men fortvivl ikke: Hvis det er et
krav, skal man blot betale 30.000 kroner mere for
bilen (udstyrsvarianten, ”LT” er nemlig lige blevet
sat ned i pris) og udstyret omfatter da også
automatisk klimaanlæg i stedet for ”blot”
aircondition som i den prøvekørte ”LS”, bak-sensor
(hvad der nu kan være meget rart, for udsynet bagud
scorer Orlando ikke højt på), læderrat,
tågeforlygter og meget mere.
Den fine prissætning for både LS-varianten og nu
også LT (der før kostede 300.000 kroner) skyldes
ikke kun den danske Chevrolet importørs evne til at
forhandle priser med fabrikken. Det må også
tilskrives, at der ikke findes mange valgmuligheder.
Foruden de to nævnte varianter, som begge har 5
trins manuelt gear og hvortil man alene kan vælge
den nævnte 1,8 liters motor, inkluderer 2012
modelprogrammet også en 163-hestes version med
automatgear. Da springer prisen op på 350.000 kroner
og uden endnu at have prøvekørt dén variant, vil en
foreløbig konklusion være, at hér er
pris/værdiforholdet knap så iøjefaldende som i LS og
LT.
|