Chevrolet Cruze Stationcar test i Motorradioen
Kører man mange og lange ture, har man behov for god
plads og spiller pengene også en rolle, er det svært
at komme uden om Chevrolet Cruze Stationcar. I
særdeleshed den hér prøvekørte version ved
163-hestes 2-liters dieselmotor og en
brændstoføkonomi på 20,8 km/l. Den er uden
sammenligning den mest økonomisk favorable af
varianterne.
Listeprisen for en Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Stationcar LT er 262.000 kroner. Den billigste Cruze
Stationcar koster godt nok blot 200.000 – og hér får
man da også rigtig meget bil for pengene. Den er så
udrustet med en 124 hestes benzinmotor. Men hvis man
sammenligner med den billigste model med det
såkaldte LT-udstyr, er listeprisen steget til
225.000 kroner – stadig med benzinmotor, om end nu
med 141 hestekræfter. Merprisen på de små 40.000
kroner for den kraftfulde diesel er godt investerede
penge, i hvert fald hvis man kører mange og lange
ture.
Rigtig rummelig
Chevrolet Cruze Stationcar er en stor rummelig
stationcarudgave af den i forvejen rummelige Cruze
hatchback. Stationcarudgaven måler ikke mindre end
4,68 meter og i tørre tal disponerer man over 500
liter bagageplads under bagagerumsdækkenet. Den kan
forøges til knap 1,5 kubikmeter, når
bagsæderyglænene lægges ned og det er ret meget
plads, taget i betragtning, at der ikke er tale om
en SUV eller MPV men en almindelig ”flad” personbil
med alle de fordele, det indebærer.
Én af fordelene er nemlig køreegenskaberne. Cruze er
baseret på samme tekniske platform som den særdeles
velkørende Opel Astra. Det er den såkaldte Delta II
platform fra General Motors, som især er skabt med
et europæiske publikum for øje. Det opleves klart
under kørslen, for selvom stationcarudgaven er 17 cm
længere end Cruze H/B (læs
vores prøvekørsel af Cruze H/B hér >>>), er
køreegenskaberne ikke meget forskellige.
Udviklingen
Læser man vores test af Cruze H/B fra april 2012 får
man et meget godt indtryk af hvilken kolossal
udvikling, der har fundet sted. Dengang kostede
Cruze H/B med samme motor og samme udstyrsniveau små
300.000 kroner. Det kan så holdes op imod
stationcarudgavens nuværende 262.000. Det er især
bemærkelsesværdigt, fordi Cruze stationcar har fået
ny front og den aerodynamiske pakke såvel som
drivlinekonfigurationen er blevet forbedret, så man
desuden kører ikke mindre end 16 procent længere på
literen.
Motoroplevelsen er helt identisk med den, vi beskrev
sidste forår. En smule dieseltikken i tomgang, men
den er hurtig væk, når man er oppe i fart. Og
fartpræstationerne er ikke væsens forskellige:
Stationcarudgaven bruger 0,3 sekund længere tid på
at nå de 100 km/t – og den kan køre 5 km/t hurtigere
på toppen.
Godt udstyret
LT udstyret inkluderer 16” alufælge, aircondition
etc. og ret vigtigt: p-sensorer, som er uvurderlige,
når man bakker og gerne vil undgå buler i den pæne
bil – for udsynet bagud kan ikke siges at være
forbilledligt. Også tagræling er vigtigt
standardudstyr, fordi en stationcar lægger op til,
at man udvider bagagekapaciteten f.eks. med en
tagboks.
Godt bagagerum i alle henseender
Funktionen som stationcar er i øvrigt optimeret med
bagagerumsdækken, hvor kanten kan skydes op under
loftet, og derved giver mindre træk i nakken for
bagsædepassagererne og samtidig lettere adgang til
bagagerummet. Den forreste del af bagagerumsdækkenet
indeholder et fast element med små rum, en slags
fast hattehylde med ruminddeling – det er en
usædvanlig og sjov løsning, fordi småting, man kunne
finde på at lægge fra sig bag bagsæderyglænene,
derved ikke kurer rundt. Bagklappen slår pænt op,
men er forholdsvis tung.
Bagagerummet er i det hele taget ret gennemtænkt med
mindre rum under bagagerumsbunden. Reservehjulet er
dog erstattet med et lappekit. Når bagsæderyglænene
lægges ned opnår man et helt plant bagagerumsgulv.
Det letter læsningen af bilen og øger i det hele
taget anvendeligheden.
|