Meget bil for pengene. Så klart kan købs argumentet
for den nye Chevrolet Aveo udtrykkes. 135.000 kroner
koster den prøvekørte version med 5 døre, men om
kort tid, når også 3-dørs versionen er på markedet,
vil man kunne købe en Aveo for bare 120.000.
Aveo er et nyt navn for Kalos. Det var nok også
tiltrængt, for Kalos navnet klinger ikke godt i
danske øre. Aveo er derimod helt fint og det samme
er bilen, som ikke er en revolutionerende nyhed, men
en god viderebygning af forgængeren.
Mere udstyr
Køber man en Chevrolet Aveo, er det nok fordi prisen
også har betydning for bilvalget. Der er en del
biler, som koster det samme som Aveo, men de har
sjældent det samme udstyr eller tilsvarende
motorkraft.
Udstyret i basismodellen ”LS” inkluderer bl.a.
aircondition, board-computer, el-justerbare
sidespejle med varme, el-ruder både for og bag,
tågeforlygter, tonede ruder og audio anlæg med 6-CD
changer og MP3-afspiller samt fire højtalere. Det er
alt sammen udstyr, man sædvanligvis kun finder i
dyrere biler.
Funktionelle finesser
Samtidig finder man mange gode finesser –
eksempelvis låsegreb til bagklappen i højre side, så
man kan betjene den med højre arm, mens man
holder indkøbsposerne i venstre. Der
er solbrille holdere, tonede ruder og mulighed for
at deaktivere airbag’en, så man kan have en
bagudvendt barnestol på forreste passagersæde.
Designet er gennemført funktionelt. Rattet kan dog
kun justeres i højden, men det er nu ikke svært at
finde en god siddeposition.
Med en længde på 3,92 meter hører Aveo til i
småbilsklassen – ikke klassen for mikrobiler. Det
gør den yderst velegnet til de familier, der
jævnligt har brug for at være flere end to i bilen.
Der er forbavsende god benplads på bagsædet, fordi
man udnytter hulrummene i forsædernes ryglæn – men
selvom der er tre justerbare nakkestøtter på
bagsædet, vil vi foretrække kun et være to personer
bagude.
De 220 liters bagagekapacitet levner da heller ikke
plads til megen bagage – men det skyldes blandt
andet, at Chevrolet ikke har fravalgt reservehjulet
og det er nu rart, hvis man en sen nattetime står
med et punkteret hjul.
|