Det er en betryggende fornemmelse, at sætte sig bag
rattet i en moderne bil og vide, at den har scoret
højt på den ”officielle” EuroNCAP sikkerhedstest’
skala. Den følelse bliver ikke ringere af, at bilen
er en Chevrolet Aveo, for den har ganske enkelt
opnået flere points end nogen anden bil i sin
kategori. 95 procent af det mulige antal, hvad angår
voksen beskyttelse og 87 procent, hvad angår
børnebeskyttelse. Så føler man sig virkelig tryg.
Selvom den scorer højt i EuroNCAP forhindrer det
imidlertid ikke, at man kan komme galt af sted, især
ikke hvis man bærer sig dumt ad eller bilen kører
elendigt. Derfor er det en afgørende faktor, at en
bil også kører godt, hvis den skal betragtes som
sikker og dermed giver dens fører de bedste
muligheder for at håndtere en kritisk situation. Det
gør en Chevrolet Aveo også. Derfor kan overskriften
på denne test ikke være mere træfsikker end
”Træfsikker”.
Ingen vej udenom
Hvis man så oven i købet sætter pris på, at en bil
både er funktionel og har et dynamisk look, så er
der ingen vej uden om Chevrolet Aveo. Så meget er
det sket med den nye generation, der blev lanceret
sidste efterår.
Det er dieseludgaven af Aveo vi er gået under huden
på. Og sandt at sige er dieselvariantens største
svaghed prisen. I hvert fald i forhold til de to
modeller med 1,2 liters benzinmotor og hver 86
hestekræfter skjult under motorhjelmen. Listeprisen
på de to, med hver sit udstyr, er hhv. 125.000 og
135.000 kroner. Den billigste af dem er en såkaldt
Eco-version, som kører ikke mindre end 19,6 km/l
(den anden knap så eco’et, kører 18,2 km/l). Det er
biler, der følger den kunde-attraktive prisstrategi,
som har gjorde lillebror Spark til den mest solgte
bil i 2011. Dieselmodellen, derimod, er prissat til
180.000 kroner. Stadig en acceptabel pris, men
heller ikke mere end det. Om end man skal huske, at
udstyrslisten bl.a. inkluderer aircondition,
fartpilot og sædevarme.
Diesel til de lange ture
Erhverver man dieselbilen, er lange ture og mange
kilometer det slående argument. Den kører nemlig
27,8 kilometer på hver liter prisbillig (relativt)
dieselolie, hvilket bringer C=2 udledningen helt ned
på 95 g/km. Det er også så god en brændstoføkonomi,
at ejerafgiften er næsten den samme som for
benzinbilerne: 240 kroner mere om året. I praksis
uden det store hensyntagen til brændstofforbruget
kørte vi 21-22 km/l. Det er helt OK.
Men der er ét argument til: Kørestabiliteten ved
ligeud kørsel. Dieselbilen er 100 kg tungere end
benzinbilerne. Den mervægt ligger fortrinsvis på
forhjulene og det gør den meget stabil, når det går
lige ud. Til gengæld kan den godt føles lidt let på
bagvognen ved hurtig kurvekørsel, hvilket ikke er
meget forskelligt fra oplevelsen af Opel Corsa, som
Aveo’en deler undervogn med. Det er formentlig ikke
så udpræget ved benzinvarianterne og det står lidt i
kontrast til, at dieselmotorens flere hestekræfter
og større drejningsmoment gør den til den hurtigste
af de tre i accelerationen. 0-100 km/t på 11,7
sekunder kontra 13,6. Ingen af tallene gør
imidlertid Aveo’en til en racerbil, og det er da nok
heller ikke derfor, man køber sådan en.
Andre gode grunde
Der er da også mange andre gode grunde til at den
alligevel træffer så godt:
Foruden sikkerhed, udseende og brændstoføkonomi
falder den ikke igennem på rumudnyttelsen trods sit
dynamiske look. Chevrolet er endda ikke gået på
kompromis med designet indvendigt for at opnå ekstra
ordinært gode pladsforhold. Den er ligeså smart
indvendig som udvendig. Og den har mange gode
løsninger, som optimerer rum udnyttelsen.
Handskerummet er stort, der er små rum omkring
gearstangen, der er de obligatoriske kopholdere osv.
På bagsædet rækker benpladsen, men heller ikke mere
end det. Til gengæld tilbyder bagagerummet næsten
300 liter bagageplads og det er meget for en bil,
der blot måler 4,04 meter i længden.
Bagagerummet
Bagsæderyglænene kan naturligvis lægges ned som i
alle 5-dørs biler, men de nedfældede bagsæderyglæn
efterlader ikke en plan bagagerumsbund – det er et
punkt, hvor Chevrolet ikke kan siges at være
banebrydende. For at åbne de bageste sidedøre, skal
man benytte et håndgreb placeret bag sideruden, på
samme måde som Alfa Romeo ofte gøre det. Det ser
smart ud, men er ikke så funktionelt, som et mere
traditionelt dørgreb.
I øvrigt skal man være opmærksom på måltallene for
bagagerumskapaciteten, når bagsædet er forvandlet
til bagagerum. Det officielle tal er 653 liter og
det lyder ikke af meget, men det er målt til
bagsæderygstøttens overkant og spørgsmålet er, om
ikke tallet ville ende på tæt ved 1 kubikmeter, som
tilfældet er hos de, der måler det på denne måde.
Eksempelvis er bagagerumskapaciteten på Opel Corsa,
som oven i købet er et par cm kortere, officielt på
over 1 kubikmeter.
Køreoplevelsen i øvrigt vidner om en gennemarbejdet
bil, der nyder godt af at være en del af General
Motors familien. Chevrolet har gjort utrolig meget
for at lægge afstand til tidligere tiders omdømme,
på sikkerhedsområdet, hvad køredynamik angår og ikke
mindst funktionalitet og udstråling. Kørekomforten
er god, måske ikke klasseledende men over
gennemsnittet. Det samme gælder støjforholdene.
Motoren er smidig og letkørt.
Forlygterne ligger frit og er ikke
skærmet af en plastkasse - men det påvirker
øjensynlig ikke aerodynamikken væsentligt: Aveo er
en af de mest brændstoføkonomiske biler på markedet. |