Det kan godt være, at BMW ikke er først med en
regulær elektrobil i serieproduktion, men man må
lade dem, at når de så sætter en i produktion, gør
de det godt. Vi har tidligere haft anledning til en
ganske kort prøvetur i BMW i3, som er dens fulde
navn (læs
den første ”test” af BMW i3 hér >>>), og den
aktuelle regulære prøvekørsel af den nye elektriske
bil, som netop nu er på vej ud på det danske marked,
understøttede til fulde oplevelsen fra det første
møde.
BMW i3 er baghjulstrukken, som en BMW skal være det.
Men da den for det første har en eminent elektronisk
styring af kraftoverførslen og også primært er
beregnet til bykørsel eller kortere pendlerture, er
det nok mere et princip, man har fastholdt, end et
regulært behov.
Den bedst kørende
Det skal dog tilføjes, at med al respekt for
forhjulstrukne biler, er træk på baghjulene basalt
set det, der giver den bedste køredynamik, og det er
en af de egenskaber, BMW ikke har villet gå på
kompromis med, da de skulle bygge en elektrisk bil.
Som sådan er BMW i3 også den bedst kørende bil i sin
prisklasse, om end det med prisklassen er anderledes
at forholde sig til end for konventionelt drevne
biler.
Grundprisen er 282.000 kroner. Det inkluderer alle
afgifter, men da el-biler indtil videre er fritaget
for registreringsafgift i Danmark, er der med andre
ord tale om en bil, der med normal afgift ville
koste i nabolaget af 700.000 kroner. Derfor er det
mere end interessant, at BMW, netop vha.
afgiftsreglerne har fået prisen på selvsamme bil med
en benzinmotor, der i en snæver vending kan
producere den strøm, bilen skal benytte til at køre,
ned på bare 336.000 kroner.
Rækkeviddeforlænger interessant
Med den såkaldte ”rækkeviddeforlænger” går BMW i3
lige pludselig hen og bliver meget interessant i
Danmark, fordi den hindrer, at man strander ude i
landskabet uden en hurtiglader i nærheden, hvis man
i blandt har brug for at anvende sin i3 til andet
end de planlagte korte ture f.eks. mellem hjem og
arbejdsplads.
Men nu var det altså modellen med elektromotor solo,
vi har prøvekørt. Og udover, at den kører
fortræffeligt, er den også en ganske særegen
konstruktion.
Anderledes karrosseridesign
BMW har nemlig udnyttet et meget lavt tyngdepunkt,
opnået ved at batterierne er lagt lavt i bilen, til
at bygge et forholdsvis højt køretøj. Da
karrosseriet oven i købet er skabt i et meget let
karbonfiber-forstærket plastmateriale, som er 50
procent lettere end stål, er karrosseriet både
vridningsstabilt og med til at underbygge det lave
tyngdepunkt. Dermed har man kunnet forholde sig til
kabinedesign på en helt anden måde end i en
konventionel bil.
Kabinen er yderst futuristisk med to døre i hver
side, der åbner ligesom fløjdøre og derved gør ind-
og udstigning let. Interiørdesignet er meget
futuristisk og inkluderer tablet-styring, monteret
under forruden, af mange centrale funktioner. Det
kræver et øjebliks studie, men er derefter meget let
at gå til.
BMW har dog ikke løst det irriterende problem, man
altid har i en el-bil: Kablerne, som man for en
sikkerheds skyld bliver nødt til at medbringe, roder
rundt i bagagerummet, hvor der i forvejen ikke er al
for meget plads.
Retfærdigvis skal det siges, at der
også lå aftagelige tagbøjler i bagagerummet på den
prøvekørte i3 - det er ikke kabler det hele.
Helt sin egen
Udvendigt har BMW i3 en frontgrill, som siger ”BMW”.
Men dér hører ligheden med alle kendte modeller også
op, selv ikke de store SUV’er er i3 i nærheden af.
Det er måske meget godt, og måske vil de, der køber
en sådan bil da også gerne, at omgivelserne ved, at
de kører el-bil. Men den ser om muligt endnu mere
egenartet ud end den tekniske funktion lægger op
til.
Og så er der det med rækkevidden: Man kan vælge
forskellige køreindstillinger, hvor den mest
økonomiske indstilling - eco pro+ - er den eneste,
hvor vi under prøveturen under forholdsvis ideelle
temperaturer kunne komme i nærheden af den
specificerede aktionsradius på – for
normal-indstillingen vel at mærke. Dvs. 130
kilometer, måske lidt længere, når man får trænet
noget mere. Men så er det helt uden at sprinte til
100 km/t på de 7,2 sekunder, som el-motoren gør det
muligt. Dermed er der meget langt til de 200
kilometer, som specifikationerne angiver, og det
bliver meget, meget kedeligt at skulle forsøge på at
komme derhen.
Vi glæder os til versionen med rækkevidde forlænger… |