Den ser ud som en supersportsvogn, den har
præstationer som en supersportsvogn. Til en pris på
godt 3 millioner kroner koster den mindre end mange
supersportsvogne. Men teknikken og teknologien bag
er super: En sportsvogn med 362 hestekræfter og en
brændstoføkonomi på 47,6 kilometer pr. liter benzin
– det er da super… Bilen er en BMW i8.
BMW i8 er i særklasse. Der findes ingen biler magen
til og selvom man normalt forventer, at en
supersportsvogn har på den anden side af 500
hestekræfter, holder BMW’en sig ikke tilbage, hvad
fartformåen angår: 0-100 km/t på 4,4 sekunder og
80-120 km/t på 2,6 sekunder. Topfarten er
elektronisk begrænset til 250 km/t, som det sig
hører og bør, når man er tysk bilproducent og skal
udvise ansvar i forhold til de øvrige trafikanter på
de tyske højfarts-asfaltstriber.
Scenen er sat
Men egentlig er præstationerne ikke særlig
interessante. De er dog med til at sætte scenen og
alt ved den bil skal ses i lyset af, hvad den kan.
Men den kan bare så meget mere end det. Den kan
f.eks. få en erfaren (i hvert fald en del år i
branchen) motorjournalist og –redaktør til at stoppe
op og sjæle over designet. Det er bilkunst fra en
anden verden, den kan få selv undertegnede til at
tabe mælet – men kun et kort øjeblik, for der er så
meget at fortælle og tale om.
Faktisk præsenterede vi ganske kort BMW i8 for flere
år siden her på Motorsiden.dk (læs
om BMW i8 Concept hér >>>). Dengang havde i8
Concept transparente døre. Det har den ikke i den
serieproducerede version – det ville måske nok også
have været at gå for meget på kompromis med
privatlivets fred. Men ellers er stregen fra
konceptbilen holdt i stort set enhver detalje. Den
er bare så smuk.
Gennemført
Linjerne er gennemført gennem cockpittet i enhver
forstand. Alene dørkonceptet, hvor dørene vipper op
i stedet for at slå ud, hvad der ikke bare ser ret
fancy ud, men også er ret praktisk, hvis man
vinkelparkerer, giver bilen sit helt eget touch.
Siden skal man lade sig glide baglæns ind i sæderne,
for at ”projekt indstigning” skal lykkes. Egentlig
ingen dum indstigningsmetode…
Betjeningen er baseret på BMW’s måde at betjene
biler på. Mange elementer genkendes og det er nu
ikke så dårligt – den er jo en BMW, og teknikken er
gennemprøvet, så den virker og præsenteres helt i
overensstemmelse med bilens niveau.
Taber pusten
Og så er der køreoplevelsen. Man taber næsten
pusten. Ikke så meget på grund af
fartpræstationerne, om end de er unikke, men den
måde, hvorpå farten håndteres. Styringen er ultra
præcis, vejgrebet er ubeskriveligt godt, selvom
bilen ikke er udstyret med overdrevent brede hjul
(215/45-20). Affjedringen er sportslig, men ikke
ukomfortabel hård. Den er præcis som en sportsvogn
skal være.
Bagtil er BMW’en udrustet med en M TwinPower 1,5
liters 3-cylindret benzin turbomotor, der trækker på
baghjulene. Den lille kraftkarl præsterer 231
hestekræfter ved 5.800 omdr./min. Men den suppleres
af en 131 hestes elmotor, som trækker på forhjulene.
Kombinationen af baghjulstræk og forhjulstræk og
balancen mellem kraftfordelingen giver en helt
særegen oplevelse.
Enestående carcontrol og fake motorlyd
På den ene side kører bilen som en baghjulstrukken
bil, der, hvis man ønsker det, kan slå lidt med
halen. På den anden side sikrer elmotorens effekt i
kombination med et drejningsmoment på 250 Nm at
bilen trækkes fremad, når baghjulene måtte vælge at
give slip et kort øjeblik. Vægtfordelingen er helt
optimal: 50/50 på for- og bagaksel. Enestående
vejgreb og enestående bilkontrol er resultatet, som
også gør en BMW i8 til en usædvanlig sikker bil. Gad
vist hvor mange trafikulykker, der ville kunne
undgås, hvis alle biler kørte som en i8?
Lydbilledet er naturligt nok usædvanligt og i øvrigt
også variabelt. I8 kan køre 37 kilometer på
elektricitet alene. Man har til enhver tid mulighed
for assistance fra benzinmotoren, og så hører man
naturligvis den lidt usædvanlige brummen fra en
3-benet motor. Men lyden er et meget moderat. Hvis
den er for moderat, trykker man blot på en
knap, og så skabes der kunstigt motorbrøl. Herligt,
hvis man er i dét humør, men heldigvis kan lyden
de-aktiveres, når man blot har lyst til at cruise.
Skifter man til sportsmode kan det både ses, føles
og høres...
|