Det var egentlig meningen, at vi på Køreteknisk
Institut ved Roskilde skulle have testet den
fænomenale 343-hestes BMW Z4 M Coupé. Den er så
hurtig og så potent, at færdselsloven og almindelig
hensyn til andre mennesker forhindrer, at den kan
bruges fuldt ud på almindelig landevej.
Men så syntes vejrguderne, at de ville lege med. En
halv time inden ankomsten til KTI væltede sneen ned
(ja, det var den foreløbig eneste rigtige snestorm i
Danmark denne vinter) og det hele var dækket i et
meget smukt, men superglat lag hvid, nyfalden
julesne.
Sommerdæk
Z4’eren var udstyret med sommerdæk. For sådan en bil
er slet ikke egnet til regulær vinterkørsel – men,
skal vi så lige tilføje, den er bestemt heller ikke
egnet til vinterkørsel på sommerdæk!
Udfordringen blev imidlertid taget op og det gik
ikke så galt endda.
En Z4 Coupé med ”M” i navnet er en regulær
sportsvogn. Det betyder ikke blot, at den er
kraftig, men også at den er fantastisk vel afstemt.
Det reddede oplevelsen den dag. For i virkeligheden
kørte Z4, som vi havde forventet at skulle afprøve
ved meget højere hastigheder. Det foregik blot meget
langsommere. Blidt, roligt og præcist. Harmonisk og
velafbalanceret. Flot!
DSC på prøve!
Men vejrguderne udfordrede teknikken til sit
yderste. Dynamic Stability Control, der kombinerer
ESP med traction control osv. skal hjælpe føreren,
når det er ved at gå galt. Men når det er så
ekstremt glat som den dag i snevejret, er der kun en
vej: Slå DSC fra, ellers kommer man ingen vegne.
Årsagen er, at DSC eliminerer udskridning og
hjulspind ved at nedbremse spindende hjul og
regulere motorkraften. Når der stort set ikke er
fodfæste er der stort set heller ingen motorkraft og
så går det hele i stå.
Den kraftige 343-hestes 3,2 liters
6'er er yderst civiliseret men kan også køres som en
racermotor.
|