Klik på billedet og se
det større.
Det er ikke pænt at sige det om en BMW, men
umiddelbart virkede X6 ikke så inspirerende. Der er
trods alt tale om en bil til 1,2 millioner kroner.
Men bemærk ordet ”umiddelbart”.
For så fyrede vi op under de 286 hestekræfter og det
kolossale moment på 580 Nm, som den 3 liter store
række-6’er kan producere – og så blev verden en helt
anden.
Kontroversielt udseende
Det hang måske også lidt sammen med, at man lige
skulle vænne sig til det kontroversielle udseende.
Der findes ikke en bil magen til. X6 er ikke skabt
som en off-road’er, den er egentlig heller ikke en
SUV. Personbil er den ikke og sportsvogn kan man
heller ikke kalde den. Men når man koger det hele
sammen, får man temmelig meget af det hele. Det skal
man lige forstå, inden man forholder sig til X6.
X6 er simpelthen er kæmpe sportsvogn. Med – viste
det sig – glimrende egenskaber i terræn’et. Den
kører fremragende på plan asfalt, når man i sin
køreoplevelse kompenserer for, at testbilen var
udstyret med ekstra brede, super lavprofildæk som
ved cruise-tempo tager lidt af oplevelsen. Samtidig
er den komfortabel og rummelig som en limousine.
Visuelt: se på billederne og døm selv.
Overvældende format
Dens størrelse er nok det mest overvældende. Fordi
det sportslige look leder tankerne hen på en
forvokset sportsvogn. Kabinekomforten er helt på BMW
top-class niveau og i den forbindelse undrer man sig
over, at X6 er op til 6-700.000 kroner billigere
end tilsvarende konkurrenter fra Land Rover og
Toyota. Ikke konkurrenter i den forstand, men både
Range Rover serien og Toyota Landcruiser kombinerer
komfort med terrænegenskaber. Ingen af dem kommer
dog visuelt bare i nærheden af X6 og så skal det
tilføjes, at standardudstyret på X6 ikke er så
omfattende – men alt (næsten) kan tilkøbes.
På plan asfalt og motorvej er det alene
fartpræstationerne, der udmærker BMW X6. De er også
fine, bestemt: 236 km/t på toppen, 6,9 sekunder til
100 km/t og en brændstoføkonomi ved blandet kørsel
(som stort set holder i praksis) på 12 km/l. Det er
overbevisende.
xDrive
Det er dog på snoede veje, X6 begynder for alvor at
markere sig. Det skyldes, at BMW så at sige har
bygget en baghjulstrukken firehjulstrækker.
Baghjulstræk er et kardinalpunkt hos BMW, fordi
baghjulstræk sikrer dynamiske race-agtige
køreegenskaber. Når man så lægger kræfter på alle
fire hjul, favoriserer man baghjulene. Oven i købet
i en sådan grad, at kræfterne dirigeres til det
baghjul, der har størst momentum. Dvs. i en
højrekurve under acceleration lægges systemet
kræfterne på venstre baghjul.
Klik på billedet og se
det større. |