- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMX X6 xDrive35d aut.

Highspeed og offroad


Tekst: Søren Clauding – december 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større.


Det er ikke pænt at sige det om en BMW, men umiddelbart virkede X6 ikke så inspirerende. Der er trods alt tale om en bil til 1,2 millioner kroner. Men bemærk ordet ”umiddelbart”.

 

For så fyrede vi op under de 286 hestekræfter og det kolossale moment på 580 Nm, som den 3 liter store række-6’er kan producere – og så blev verden en helt anden.



Kontroversielt udseende

Det hang måske også lidt sammen med, at man lige skulle vænne sig til det kontroversielle udseende. Der findes ikke en bil magen til. X6 er ikke skabt som en off-road’er, den er egentlig heller ikke en SUV. Personbil er den ikke og sportsvogn kan man heller ikke kalde den. Men når man koger det hele sammen, får man temmelig meget af det hele. Det skal man lige forstå, inden man forholder sig til X6.

 

X6 er simpelthen er kæmpe sportsvogn. Med – viste det sig – glimrende egenskaber i terræn’et. Den kører fremragende på plan asfalt, når man i sin køreoplevelse kompenserer for, at testbilen var udstyret med ekstra brede, super lavprofildæk som ved cruise-tempo tager lidt af oplevelsen. Samtidig er den komfortabel og rummelig som en limousine. Visuelt: se på billederne og døm selv.



Overvældende format

Dens størrelse er nok det mest overvældende. Fordi det sportslige look leder tankerne hen på en forvokset sportsvogn. Kabinekomforten er helt på BMW top-class niveau og i den forbindelse undrer man sig over, at X6 er op til 6-700.000 kroner billigere end tilsvarende konkurrenter fra Land Rover og Toyota. Ikke konkurrenter i den forstand, men både Range Rover serien og Toyota Landcruiser kombinerer komfort med terrænegenskaber. Ingen af dem kommer dog visuelt bare i nærheden af X6 og så skal det tilføjes, at standardudstyret på X6 ikke er så omfattende – men alt (næsten) kan tilkøbes.

 

På plan asfalt og motorvej er det alene fartpræstationerne, der udmærker BMW X6. De er også fine, bestemt: 236 km/t på toppen, 6,9 sekunder til 100 km/t og en brændstoføkonomi ved blandet kørsel (som stort set holder i praksis) på 12 km/l. Det er overbevisende.

 

xDrive

Det er dog på snoede veje, X6 begynder for alvor at markere sig. Det skyldes, at BMW så at sige har bygget en baghjulstrukken firehjulstrækker. Baghjulstræk er et kardinalpunkt hos BMW, fordi baghjulstræk sikrer dynamiske race-agtige køreegenskaber. Når man så lægger kræfter på alle fire hjul, favoriserer man baghjulene. Oven i købet i en sådan grad, at kræfterne dirigeres til det baghjul, der har størst momentum. Dvs. i en højrekurve under acceleration lægges systemet kræfterne på venstre baghjul.

 


Klik på billedet og se det større.

Klik på billedet og se det større.


 

Hvis man kører på skridgrænsen, generere systemet en svag overstyring, som så forvandles til et slag med halen, som elegant opfanges af det elektroniske stabilitetssystem – om end man som fører strutter af selvtillid i sikker overbevisning om, at man er verdens bedste chauffør. Men det er bilen der gør det! Det kalder BMW xDrive, som Audi kalder deres meget anderledes firehjulstræk for Quattro.

 

Paradis

Når BMW X6 lukkes ud i terræn’et, er det svage punkt en lang akselafstand som gør, at man har lidt svært ved at komme over toppen på store ujævnheder uden at blive hængene. Men ellers trives X6 fremragende også i udfordrende terræn. Det samme gør føreren, simpelthen fordi elektronikken ikke lader føreren have indflydelse på noget som helst, der har med overførslen af kræfterne til underlaget at gøre. Det er ret unikt.

 

På ét punkt steg oplevelsen af X6 helt op i skyerne: Vi testede den på Ivan Reedtz-Thotts gods, Strandegård. Hér er også indrettet en motocross-bane, hvor underlaget er sand. Aldrig har vi gennemkørt den bane så ubesværet og så elegant. xDrive systemet gør det muligt ved hjælp af baghjulsudskridning at passere snævre hjørner og til trods for en til formålet forkert hjul- og dækmontering var det som at befinde sig i bilernes paradis. Bravo, BMW!

 


Modelnavn:

BMX X6 xDrive35d aut.

Listepris:

Kr. 1.206.300

Motor/ transmission:

6 cyl. 3 l turbo-diesel, common-rail (286 hk, 580 Nm/1750-2250 omdr./min). DPF. Permanent elektronisk styret variabelt xDrive firehjulstræk. 6 trins aut. gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

6,9 sek/236 km/t/ 12,0 km/l 220 g/km.

Længde/ bredde:

4,88 m/ 1,98 m

Diverse:

DSC, HDC. 255/50-19 (standard dækmontering). Xenon lygter. Regnsensor. Fjernbetjent centrallås. 8 airbags. Klimaanlæg. El-justerbare forsæder. El-sideruder. iDrive. Multijusterbart multifunktionsrat.


Klik på billedet og se det større.

 

Interiøret er komfortabelt på top-niveau med masser af plads og rigtig siddestilling. Bagsædet er forbeholdt to personer - ikke flere.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt