Snydt: det er sjældent vi falder i, men til jer, der
har hørt BMW X5-testen i Motorradioen: Fordi den
hedder 35d er det ikke det samme som, at motoren er
på 3,5 liter. Men engang imellem skal men vel falde
i vandet – en BMW X5 xDrive 35d har en motor på 3
liter, nicht weiter, for nu at blive i X5’erens
hjemland. Til gengæld præsterer 35d maskineriet 51
hestekræfter mere end 30d, som også en er 3-liters
motor.
Til gengæld bliver man ikke snydt, hvis man
investerer i en BMW X5. X5 er nemlig ophavsbil til
hele BMW’s X-serie og basis for den x-Drive
filosofi, som benyttes af de mere terrængående
køretøjer i BMW’s produktprogram. XDrive går i
korthed ud på, at bilen har firehjulstræk, men af
den slags, som favoriserer baghjulene. De fleste
firehjulstrukne biler med såkaldt intelligent 4X4,
som sender kræfterne derhen hvor der er brug for
dem, favoriserer forhjulene. I en BMW X mener
systemet pr. definition, at det er baghjulene, der
har mest brug for trækkraft.
Køredynamik
Det sidste har at gøre med, at BMW ønsker at bilerne
skal have dynamiske køreegenskaber. Køredynamik har
at gøre med, at bilen ikke alene skal styres gennem
ratbevægelserne. Et skub til speederen må gerne
kunne medføre en anelse styring fra bagvognens side.
I praksis har det den store fordel, at man i en BMW
X5, som er en temmelig stor bil, kan krænge den
omkring hjørnerne på snævre grusveje – noget vi
havde lejlighed til at afprøve i praksis på Ivan
Reedtz-Thotts gods Strandegård, da X5’eren skulle
prøves af.
I
terræn’et klarer X5 sig særdeles godt. Meget bedre
end alle andre SUV’er. For det er for meget, at
kalde en X5 for en off-road’er. Den har stor
frihøjde, den har et glimrende firehjulstræk og med
de rigtige dæk ville vejgrebet blive endnu bedre på
løst underlag. Men den kan ikke sammenlignes med
Toyota LandCruiser eller RangeRover eller for den
sags skyld Mitsubishi Pajero.
Prisen er god
Til gengæld står X5’eren, selv i magnum udgaven med
den kraftige 286 hestes turbo-dieselmotor, sig ret
godt i prissammenligningen. X5 koster 1,1 million
kroner i denne version. Men det skal så tilføjes, at
det ikke kan betale sig at nøjes med den lille
dieselmotor, der yder 235 heste, for prisen er blot
70.000 kroner lavere og når man er oppe i den ende
af prisskala’en, er de sidste 70.000 godt givet ud.
Maskineriet er utrolig smidigt. Momentkurven er så
bred, at bilen bliver så letkørt, at det er lige før
man glemmer, at den er næsten 5 meter lang. Det gør
man til gengæld ikke, når man skal have passagerer
med og bagage, for pladsforholdene er meget, meget
gode.
|