xDrive er navnet på BMW’s firehjulstræk. Det er ikke
så meget teknikken, det handler om som den filosofi,
der ligger bag. I en BMW X3 håndteres
firehjulstrækket ved hjælp af en lamelkobling i
centerdifferentialet og styres af følere, der
registrerer bilens bevægelser. Kræfterne kan så
efter behov fordeles mellem for- og bagaksel, men
ikke som i X6 mellem hjulene individuelt.
X3 er da også lillebror i X-serien. Den er nu ikke
mere lillebror end at den prøvekørte version med den
mindste dieselmotor – en 177-heste 2-liters maskine,
samt automatgear – koster godt trekvart million
kroner. Det er i øvrigt den billigste af
modelvarianterne, diesel såvel som benzin – og også
den effektsvageste. Men helt ringe er den nu ikke…
Gennemarbejdet.
En af grundende er, at BMW’s biler er så utroligt
gennemarbejdet. Det kan godt være, at den en halv
million kroner dyrere X6 har et mere avanceret
firehjulstræk system. Men det rækker nu meget godt i
X3. BMW har nemlig formået at overføre xDrive
filosofien også til X3. Det indebærer i praksis, at
man har en majoritet af kræfter på baghjulene – frem
for på forhjulene, som det er kutyme ved de fleste
SUV’er, som en X3 alt andet lige må betegnes som.
Baghjulstræk giver en højere grad af køredynamik –
spørg bare en Formel 1 kører. Og med trækhjælp fra
forhjulene er man sikret det helt rigtige drev
fremad, når kræfter slippes løs.
Elegant kørebalance
I
praksis oplever man en svag understyrende tendens,
når man på løst underlag styrer skarpt ind i
kurverne. Men systemet forvandler straks
understyringen til en svag overstyring og så kan
bilen, hvis man befinder sig på skridgrænsen,
elegant balanceres gennem kurven og med maksimal
styrke accelereres i den retning, føreren vil.
På den måde har BMW forenet behovene for en bil med
rimelige terrænegenskaber og en bil, hvor køreglæde
har stor prioritet. Det høje tyngdepunkt sætter sine
begrænsninger. Det gør dækmonteringen også. Hvad
angår terrænkørsel er dækmonteringen den mest
afgørende faktor – og asfaltdæk er ikke det mest
hensigtsmæssige i råt terræn…
Komfortabel og fornuftig
Foruden den kørerelaterede funktion, som betyder
meget for BMW og formentlig også dens køber, er en
X3 gennemtænkt komfortabel og fornuftig. Det handler
mest om basisfornuft, hvis man anskaffer den rå
version uden ekstraudstyr. Man skal være indstillet
på, at det individuelle udstyr, som mange BMW-ejere
formentlig vil tilkøbe, let løber op på 100.000
kroner – men det er en behersket prisforøgelse, når
man i forvejen befinder sig i det prisleje.
Den prøvekørte udgave var udrustet med nogle
pakkeskinner i bagagerummet, som kan tilpasses
bagagens størrelse og holde den fast, når
bagagerummet ikke er fyldt. Det er den slags udstyr,
man kan bruge ekstra penge på at anskaffe sig.
Læderindtræk og varme i rattet ligeså – og
automatgearet koster alene 40.000 kroner oveni. I
øvrigt et fortræffeligt automatgear, der spiller
godt sammen med xDrive.
God plads
Pladsforholdene er rigtig gode – mest iøjefaldende
på bagsædet. Der er
|