BMW X3 sDrive i Motorradioen
Hvad vil man have for 100.000 kroner? Det er
egentlig det centrale spørgsmål, når man måtte have
besluttet sig for, at en BMW X3 er sagen og har
afsat 700.000 kroner til projektet. Hidtil har det
handlet om motorkraft og udstyr, men med den nye
sDrive udgave af den mellemstore SUV kan man også
forvandle firehjulstræk og kræfter til udstyr.
sDrive betyder nemlig baghjulstræk på BMW-sprog.
Idéen er slet ikke dum, for selvom firehjulstræk,
eller All Wheel Drive, som det hedder hos BMW, er
hensigtsmæssigt, hvis man f.eks. skal trække en
hestetrailer eller anden form for anhænger over våde
græsmarker eller i mudder, og selvom vinterforhold
som de, der har præget landet i år, også øger
fordelen ved AWD, er en afgørende faktor for at
kunne bevæge sig i terræn bilens frihøjde.
Off-road frihøjde
En BMW X3 har en frihøjde på ikke mindre end 21 cm.
Det betyder i praksis, at der skal meget til, før
man bliver hængende på underlaget i uvejsomt terræn.
Og de fleste steder er træk på baghjulene
tilstrækkeligt. Og så har baghjulstræk en fordel
til…
Når man kører on-road, og det er for de flestes
vedkommende dér, en X3 fortrinsvis vil befinde sig,
giver baghjulstrækket mere sportslige
køreegenskaber. Vi benyttede vintervejret til også
at skøjte rundt på sne og is. Fremragende,
fornøjeligt og ikke mindst meget sikkert.
ESP underbygger sport
ESP-systemet er af BMW udviklet, så det underbygger
bilens sportslighed. Et lille sving mad halen på
halvglat underlag: Fanger man bilen selv, holder
ESP’en sig i ro. Men oversatser man og forsøger at
passere de fysiske grænser, griber systemet ind og
skåner den smukke bil for ridser og skrammer – så
længe der blot er en vis fysisk rimelighed til.
Oplevelsen af sDrive var så positiv, at der er tale
om et reelt valg.
Tager man X3’eren uden udstyr er listeprisen 601.000
kroner. Til den pris er der ingen valgmuligheder.
Man får bilen udleveret med en 2-liters turbodiesel
i maskinrummet. Den præsterer 143 hestekræfter, et
moment på 360 Nm i et fornuftigt omdrejningsinterval
fra 1750-2500 omdr./min, og ikke mindst en fornuftig
brændstoføkonomi på 19,6 km/l og så har den sDrive.
Firehjulstræk kræver kræfter
Billigste AWD-version har benzinmotor og koster
54.000 kroner mere. Vil man have diesel og AWD
bliver det i kombinationen 184 hk/17,9 km/l (som nu
egentlig også er ret attraktivt, fordi
fartpræstationerne også bliver bedre), man da er
prisen 100.000 kroner højere.
Pointen er, at de 100.000 kroner kunne man jo f.eks.
omsætte til udstyr, hvis man kan nøjes med 143
dieselheste og sDrive. Den prøvekørte udgave var
eksempelvis udrustet med ratvarme, elektrisk
bagklap, automatisk antiblændspejle,
fjernlysassistent, p-sensorer, Xenon-forlygter som
er en sand fornøjelse en mørk vinternat, et
fremragende højtalersystem, X-line design og lidt
flere småting og så har man ikke engang brugt
100.000 kroner.
Der var så yderligere monteret 18” letmetalfælge,
som er lidt halvdyre (små 22.000 kroner) og som man
egentlig glimrende kan klare sig uden (da
lavprofildæk nedsætter kørselskomforten). Al det
skal sættes i forhold til AWD, 41 flere hestekræfter
og en ringere brændstoføkonomi. Nok en tanke værd.
Affjedringskomfort som personbiler
En BMW X3 udmærker sig i øvrigt ved at være aldeles
velkørende. Affjedringskomforten bringer den på
niveau med ”flade personiler” og maskineriet snurrer
velvilligt, når man først lige har vænnet sig til at
den skal noget op i omdrejninger for at få den 1735
tunge bil i bevægelse. Og så inkluderer
standardudrustningen en herlig ting: Driving
Experience Control, som ved tryk på en knap ændrer
drivlinens respons. Man kan vælge at køre økonomisk,
uden at skulle tænke så meget over det, alternativt
få en glimrende dynamisk køreoplevelse, som man ikke
kan lade være med at tænke over og opleve. Sådan
lige midt imellem er der desuden en indstilling til
dagligdagsbrug.
Standardudstyret er i øvrigt omfattende, hvad der
ellers ikke tidligere har været sædvane hos BMW:
On-board computer, hill descent control (som styrer
nedkørsel i off-road terræn vha. ESP-systemet),
run-flat dæk, sædevarme, klimaanlæg, fartpilot med
bremsefunktion, regnsensor, forlygtevask med
intensivrens (så man får ekstra glæde af Xenon-lyset),
tagræling, AUX-tilslutning og meget andet. Det
følger alt sammen med, når man køber basisudgaven.
Masser af plads og funktion
I bagagerummet disponerer man over 550 liter
bagageplads, med bagsæderyglænene nedfældet er der
1,6 kubikmeter til rådighed, der er fremragende
benplads og glimrende siddekomfort på bagsædet og
skulle man vove sig ud, hvor det er lidt
vanskeligere at bunde, kan man glæde sig over, at
bilen kan stå i vand til en halv meter, inden man
begynder af få våde tæer.
Minus’er??? Der findes flere konkurrenter på
markedet, der tilbyder samme funktion til lavere
anskaffelsespris. Men så er de heller ikke BMW’er…
|