- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X1 sDrive20d

Et usædvanligt koncept

 


Tekst: Søren Clauding – september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW X3 og X5 er til at forstå, men BMW X1: Det er sværere. Officielt er X1 en kompakt SUV. Men i praksis er den mere en højbenet stationcar, en bil, der med firehjulstræk ville være OK i terræn’et, hvorimod den med træk alene på baghjulene (sDrive – ”s” står for ”sport”) først og fremmest er en bil, man kan køre på markveje med pga. den store frihøjde (19,4 cm vs 13 cm på en 3’er BMW). Men den trives bedst på asfalt.

 

Det var i korte træk den første oplevelse af BMW X1 sDrive20d. Man skal desuden vænne sig til, hvordan den ser ud. Den ligner 3-serie Touring, men er højere, ikke bare mellem hjul og kørebane, men også i kabinen (12 cm er X1 højere end en 3’er, hvoraf de 6 altså er frihøjde). Det giver en pudsig facon, hvor fronten ligesom stikker fladt og umotiveret frem, nærmest som et (Anders) andenæb. Hvis man



imidlertid tager sig tid til at betragte, hvordan designerne har arbejdet med sidelinjerne og ikke mindst bagpartiet, hvis man desuden klør sig lidt i nakken, mens man studerer den, så begynder der at forme sig en anderledes biloplevelse. Præcis som tilfældet er med brugen af X1.

 

God i hjulspor – bedst på asfalt

Til brug i Danmark er det nok ikke så meget evnerne til at komme frem i terræn’et, som er det stærke købsargument. Derfor kan man overveje med sig selv, om ikke man kunne nøjes med en 3’er Touring. Men måske netop pga., at frihøjden på 13 cm faktisk gør det svært, at køre smertefrit på en markvej med to hjulspor, har X1 sDrive sin berettigelse, hvis det er steder, man kommer ofte.

 

Omvendt er køreoplevelsen på plan asfalt stort set identisk med en 3’er. På en racerbane vil 3’er stationcar’en gå hurtigere gennem kurverne, men med behørigt hensyn taget til færdselsloven er X1 sDrive ligeså godt kørende som en 3’er. Og en X1 kører virkelig som en BMW, som en 3’er, som en 1’er – men ikke som en X3 eller en X5 eller X6. X1 sDrive ER en personbil…

 

Forståelsen fremmes

Når man så småt er begyndt at forstå en BMW X1, begynder man også at nyde den, at opleve den. På førerpladsen har man fordelen af at kunne justere siddehøjden. Men pas på: Sæderne er smalle omkring lårene. Sidestøtten omkring lænden kan justeres, men ikke ud ad, så passer man ikke i sæderne, skal man forholde sig til det spørgsmål, inden man køber.

 

Betragter man X1 sDrive som en stationcar, er man ikke dårligt stillet. Den har næsten ligeså megen plads som en Touring, selvom den er 10 cm kortere. Oven i købet føles det som om, at der er mere benplads ved bagsædet – hvilket nok kan tilskrives en lidt mere lodret siddeposition, som selvfølgelig kan lade sig gøre på grund af den større kabinehøjde.



Under bagagerumsbunden, som kan placeres i en skrånende position, så man kan betjene et fladt rum nedenunder, finder man f.eks. batteri og anden teknik, som BMW har for vane i X-serierne, men intet reservehjul.


 

 

 

 


 

Fine motorpræstationer

Motoren i den prøvekørte variant var en 177 hestes 4-cylindret diesel, som giver fine præstationer på enhver front. Accelerationen er flot, topfarten ligeså, brændstoføkonomien overraskende fin og tilsvarende er CO2 udledningen beskeden. Drejningsmomentkurven er på sit højeste i hele intervallet fra 1750 til 3000 motoromdrejninger pr. minut. Det er en del af forklaringen, men det tæller også, at BMW har arbejdet målrettet på at skabe den optimale kombination af trækkraft og miljørigtighed. Det er til fulde lykkedes.



 

Prismæssigt er BMW X1 ikke den aller billigste. 565.000 kroner er listeprisen og det favoriserer den ikke i sammenligning med 3-serie Touring. Hvis valget står mellem en 3’er Touring og en X1 Sdrive vil 3’eren være at foretrække, hvis man ikke specifikt har brug for den større frihøjde. Hvis valget derimod står mellem X1 sDrive20d og…, ja, så opdager man, at der stort set ikke findes biler magen til på markedet og det er vel ret beset ganske godt gået af BMW.

 


Model:

BMW X1 sDrive20d

Listepris:

Kr. 564.800

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 177 hk. 350 Nm/1750-3000 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,1 sek./ 218 km/t/ 18,9 km/l /138 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

420-1350 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. 6 airbags. 17” alufælge (225/50-17 dæk). Dæktrykskontrol og dæk med Run Flat teknologi. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Isofix.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt