BMW X3 og X5 er til at forstå, men BMW X1: Det er
sværere. Officielt er X1 en kompakt SUV. Men i
praksis er den mere en højbenet stationcar, en bil,
der med firehjulstræk ville være OK i terræn’et,
hvorimod den med træk alene på baghjulene (sDrive –
”s” står for ”sport”) først og fremmest er en bil,
man kan køre på markveje med pga. den store frihøjde
(19,4 cm vs 13 cm på en 3’er BMW). Men den trives
bedst på asfalt.
Det var i korte træk den første oplevelse af BMW X1
sDrive20d. Man skal desuden vænne sig til, hvordan
den ser ud. Den ligner 3-serie Touring, men er
højere, ikke bare mellem hjul og kørebane, men også
i kabinen (12 cm er X1 højere end en 3’er, hvoraf de
6 altså er frihøjde). Det giver en pudsig facon,
hvor fronten ligesom stikker fladt og umotiveret
frem, nærmest som et (Anders) andenæb. Hvis man
imidlertid tager sig tid til at betragte, hvordan
designerne har arbejdet med sidelinjerne og ikke
mindst bagpartiet, hvis man desuden klør sig lidt i
nakken, mens man studerer den, så begynder der at
forme sig en anderledes biloplevelse. Præcis som
tilfældet er med brugen af X1.
God i hjulspor – bedst på asfalt
Til brug i Danmark er det nok ikke så meget evnerne
til at komme frem i terræn’et, som er det stærke
købsargument. Derfor kan man overveje med sig selv,
om ikke man kunne nøjes med en 3’er Touring. Men
måske netop pga., at frihøjden på 13 cm faktisk gør
det svært, at køre smertefrit på en markvej med to
hjulspor, har X1 sDrive sin berettigelse, hvis det
er steder, man kommer ofte.
Omvendt er køreoplevelsen på plan asfalt stort set
identisk med en 3’er. På en racerbane vil 3’er
stationcar’en gå hurtigere gennem kurverne, men med
behørigt hensyn taget til færdselsloven er X1 sDrive
ligeså godt kørende som en 3’er. Og en X1 kører
virkelig som en BMW, som en 3’er, som en 1’er – men
ikke som en X3 eller en X5 eller X6. X1 sDrive ER en
personbil…
Forståelsen fremmes
Når man så småt er begyndt at forstå en BMW X1,
begynder man også at nyde den, at opleve den. På
førerpladsen har man fordelen af at kunne justere
siddehøjden. Men pas på: Sæderne er smalle omkring
lårene. Sidestøtten omkring lænden kan justeres, men
ikke ud ad, så passer man ikke i sæderne, skal man
forholde sig til det spørgsmål, inden man køber.
Betragter man X1 sDrive som en stationcar, er man
ikke dårligt stillet. Den har næsten ligeså megen
plads som en Touring, selvom den er 10 cm kortere.
Oven i købet føles det som om, at der er mere
benplads ved bagsædet – hvilket nok kan tilskrives
en lidt mere lodret siddeposition, som selvfølgelig
kan lade sig gøre på grund af den større
kabinehøjde.
Under bagagerumsbunden, som kan placeres i en
skrånende position, så man kan betjene et fladt rum
nedenunder, finder man f.eks. batteri og anden
teknik, som BMW har for vane i X-serierne, men intet
reservehjul.
|