507 hestekræfter, 0-100 km/t på 4,6 sekunder, 330
km/t på toppen, hvis plomben trækkes ud. Det lyder
som en super-sportsvogn, men er det ikke. Bilen er
en super-coupé. En BMW M6 Coupé.
Der er tale om en af den slags biler, der ikke
tjener noget fornuftigt formål. Men den er en
ekstrem nydelse og i BMW-tilfældet har man i den
grad optimeret sammensætningen af unikke
præstationer med fremragende kørselskomfort, så det
bliver helt forbilledligt.
Konkurrencen trigger
Det er sandsynligvis konkurrenternes opbud af
næsten-supersportsvogne, der har trigget BMW. Biler
som Mercedes 500 SL og Lexus SC430. Men BMW har ikke
de samme traditioner for sportsvogne. BMW Z4 hænger
meget godt med, men er på et andet niveau.
Simpelthen fordi fabrikken er kendt for at lave
sportslige personbiler, ikke i samme grad sportslige
sportsvogne…
Så man har bygget en sportslig coupé. En super-coupé
med suveræne køreegenskaber. Køreegenskaber, der er
så gode, så de næsten gør bilen helt fornuftig. For
hvis vi nu alle kørte i biler, der har så ekstremt
godt fat i underlaget, har så fin en kurvestabilitet
og så eminente bremser, da ville trafikken være
meget mere sikker at færdes i. Forudsat man undlod
at montere en 5-liters V10 derude foran.
Le Mans præstationer
Motoren gør M6 vild. Vild i en sådan forstand, at
specifikationerne siger mere end følelsen. Lyden er
rå, accelerationen er på Le Mans racer niveau, men
undervognen absorberer ujævnheder og vibrationer i
en sådan grad, at man til tider har mere lyst til
blot at flyde af sted.
Hvis vi alle havde en sådan bil, ville vi ind
imellem flyde af sted. Men ind imellem ville f… tage
os og de færreste er derefter i stand til at
håndtere det kolossale kraftudbud.
Særlig køreprøve
Det ved man hos BMW. Prisen (2,3 millioner kroner)
sætter en begrænsning på hvor mange, der køber en
sådan bil, pladsforholdene også og så sætter
”plomben” en grænse for hvor hurtigt, man må køre.
330 km/t kan den, 250 km/t må den og hvis ikke man
har bestået en særlig BMW køreprøve, bliver plomben
ikke trukket ud.
Men de ekstreme accelerationer kan man gennemføre
med eller uden plombe. De mange hestekræfter kan
gøre bilen uhåndterlig for den uøvede allerede ved
100 km/t. Derfor har BMW også forsøgt ad anden vej
at begrænse udfoldelserne.
En powerknap skal trykkes ned for at få de sidste
107 hestekræfter til rådighed (så man skal som fører
være bevidst om, at nu vil man race – det reducerer
overraskelsesmomentet), og
man kan programmere 7-trins gearskiftet, så det er
så sportsligt, man nu ønsker det. Man skal også være
helt bevidst, når man vælger TC/ESP-funktionen. Der
er flere muligheder lige fra ganske ordinær
indstilling, hvor systemet griber ind, |