Det er egentlig noget vrøvl at skrive, at
køreoplevelsen i den nye BMW M3 er ubeskrivelig. For
så endte testen hér. Men forstå det ret: Der er
visse elementer indenfor køreoplevelse, som er
næsten ubeskrivelige. En BMW M3 er en bil, som vi
kunne unde alle at opleve. Om end det næppe vil være
alle, der får den samme oplevelse. Det er ikke helt
let det hér
J.
Det faktuelle er følgende:
En BMW er den ultimative udgave af en 3-serie BMW.
Bilen er baghjulstrukken, den er indrettet som en af
de eksklusivt udstyrede 3’ere. Men den har en
4-liters V8, der præsterer 420 hestekræfter og et
kolossalt moment til at accelerere køretøjet op til
100 km/t på bare 4,9 sekunder. Og var den ikke
elektronisk begrænset til 250 km/t, ville vi
antagelig kunne passere de 300.
For at sætte tingene lidt i perspektiv: Den har 120
hestekræfter flere end en DTC racer, eller en WTCC
racer, eller en World Rally Car. Den er også tungere
og den er væsentlig mere komfortabelt sat op –
ellers ville den i længden være ubrugelig i
hverdagen. Og det har BMW taget meget alvorligt. For
trods den store effekt, de fantastiske
fartpræstationer og en knap så fantastisk
benzinøkonomi er M3 brugbar til hverdagskørsel.
Og prisen, for resten: 1,4 millioner i basis-udgaven
og 1,6 millioner i den prøvekørte variant, der var
udstyret med lidt ekstra udstyr. Det er mange penge.
Ligesom en 911 GT3
Men det er ikke så mange penge som prisen for en
Porsche 911 GT3. Hvorfor nævne den? Ganske enkelt
fordi køreoplevelsen i en BMW M3 ikke er meget
forskellig fra oplevelsen i en Porsche 911 GT3.
Måske er det en af årsagerne til, at BMW forventes
at stille op med et par modificerede M3’ere i den
amerikanske Le Mans serie til næste år. Det er dér,
hvor bl.a. Jan Magnussen er sejrsrig i en Corvette
og Audi vinder det hele med R10 TDI
sportsprototypen. Ambitiøst af BMW – måske, men man
har gjort det for nogle år tilbage og dér fik man
indhentet utrolig megen viden, som vi kunne have
mistanke om er benyttet i den serieproducerede
2008-udgave.
Det fantastiske ved BMW M3 er ikke den overvælden
effekt. Når man er kommet sig over den og har vænnet
sig til den, oplever man en hurtigt bil. Bestemt.
Det siger præstations specifikationerne alt om. Men
et fjederben, godt nok understøttet af et enkelt
wishbone i hver side, samt multilink baghjulsophæng
siger ikke meget. Det har mange biler nu om dage, de
kører godt. Men BMW M3 er unik.
Tryghed
Den styrer bare så godt, så præcist, så
overbevisende, at man på et øjeblik føler sig tryg i
bilen. Selvsagt er det en god ballast at have med i
førersædet, hvis det ikke er første gang, man prøver
en så kraftig bil. Man kan let komme galt af sted,
for 420 heste er mange kræfter. Men har man blot
nogen erfaring med den type biler, føler man sig
hurtigt hensat til drømmeland.
Illumineret dørgreb
|