Det er altid noget særligt at stifte bekendtskab med
de store luksusbiler som f.eks. Mercedes S-klasse,
Lexus LS serien og det samme gælder selvsagt BMW’s
7-serie. Hér er den ultimative oplevelse naturligvis
750 Li, der er udstyret med en 4,4
liters V8, som yder over 400 hestekræfter.
Sammenligner man de tre biler, er der ikke megen
forskel, når det gælder komfortabel transport med et
utal af luksus-features, som kræver at man tager
kursus i instruktionsbogens indhold for at få fuldt
udbytte. De er alle unikke, selvom Rolls Royce,
Maybach Mercedes og tilsvarende helt ekstravagante
luksusbiler skruer niveauet endnu højere op.
Superbe køreegenskaber
Men én ting gør BMW 750 unik: Dens helt superbe
køreegenskaber, som indfører begrebet køredynamik i
luksusklassen – noget den kategori af biler ellers
ikke normalt er forundt. De er alle komfortable og
kraftfulde, men køreglæde defineres anderledes end
bag rattet af en sportsvogn – og altså også
anderledes end i en BMW 750.
Der er tale om en bil, der i Danmark koster
1.895.000 kroner. Mange penge – men ret beset ganske
fornuftigt, dels pga. det pæne bidrag køberen
bidrager med til den danske statskasse, dels pga.,
at den fra fabrikkens side kun koster omkring en
tredjedel af prisen i Danmark. Set i det lys er den
næsten fundet for de penge!
Benzinforbrug og fartpotentiale
Men set i skæret af tidens store miljø- og
ressourcebevidsthed er en 750’er knap så fornuftig.
I praksis kørte vi 7
kilometer pr. liter benzin (det officielle tal er 8,8). Det er cirka
halvt så langt som enhver almindelig mellemklassebil
med respekt for sig selv kan præstere. Men så
disponerer man heller ikke over et fartpotentiale,
som gør det muligt at nå
100 km/t
på kun lige godt 5 sekunder og i øvrigt elektronisk
at være begrænset til 250 km/t. Om man så har brug for de egenskaber er en helt anden historie.
Virkeligheden er, at det har kun de færreste – om
nogen overhovedet.
På den anden side: I en verden, hvor der rask væk
bruges energi og slippes bunker af CO2 ud, blot for
at man kan se fodbold om aftenen, i en verden, hvor
ingen tænker på at afskaffe flytrafikken, hvor
forældede fabriksanlæg stadig for lov til at
producere ting, hvis værdi det iblandt også kan være
svært at se en mening med, er det vel OK, at man
bruge en BMW 750 Li engang imellem til f.eks. at
transportere prominente firmagæster, eller vigtige
politiske repræsentanter fra andre lande.
STOR
Det er da også noget af det, BMW 750 Li er bedst
til. Den er nemlig med sine 5 meter
og 21
centimeter ikke nem at finde parkeringspladser til i byerne og den er
i den forstand også lidt af en slæde at køre rundt
i.
MEN: Når den slippes løs på landevejen eller på det
tyske autobahn net, er tingene helt anderledes. Hér
er den i sit es.
Plads til teknikken
Forklaringen er teknisk: fordi bilen har så store
ydre dimensioner og kan sælges til så høj en pris er
der blevet plads til dobbeltleds fjederben ude
fortil og bagtil har man monteret en Integral
V-bagaksel samt luftaffjedring. Det giver intet
mindre end basalt sublime køreegenskaber.
Men desuden er 750’eren i den prøvekørte version
udstyret med det såkaldte Dynamic Driving Control,
som indebærer at undervognen og styreegenskaberne
konstant tilpasses ønsket om at køre alt lige fra
meget komfortabelt til ultra sportsligt. Det sidste
reducerer i øvrigt sidevindsfølsomheden væsentligt
og er en dejlig hjælp, når man kører over Øresund
eller Storebælt i stiv sidevind. I øvrigt byder
systemet også på automatisk niveauregulering af
bagenden, som eliminerer ændringen i køreegenskaber
ved forskellig læsning.
Maskineri i særklasse
Maskineriet er en sand fornøjelse. Som alle BMW’s
maskiner er det omdrejningsvillig, letkørt og med en
fordeling af moment og kraftoverskud, som
underbygger køreegenskaberne. Selvom benzinforbruget
er stort, er det faktisk forbavsende godt gjort at
|