BMW’s 5-serie er placeret midt imellem de helt store
BMW’er og de helt små. Hos de fleste andre
bilproducenter ville ”5-serien” være topmodellen,
for til priser fra 6-700.000 og op til de 1,2
millioner, som den prøvekørte V8 udgave koster, er
der tale om en særdeles luksuøs og også ganske
sportslig luksusmodel.
Den prøvekørte version er da også topudgaven, med
367 hestekræfter og tilsvarende præstationer: 0-100
km/t på 5,5 sekunder og en topfart, begrænset
elektronisk til 250 km/t.
Motoren er oplevelsen
Maskineriet er den helt store oplevelse i BMW 550i.
En 4,8 liters V8 motor er usædvanlig på vores side
af Atlanten. I USA ville forholdene have været
anderledes, selvom amerikanerne efterhånden er ved
at komme meget godt med, hvad angår mindre og mere
kompakte biler – efterhånden som de også har måttet
mærke følgerne af stigende oliepriser.
En V8 er da heller ikke kun effektfuld, den er også
sulten. Men BMW maskinen er ikke forslugen. 9 km/l
er acceptabelt for en motor i den størrelse,
monteret i en bil, der vejer over 1,7 tons. Så meget
desto mere er præstationerne sat i relief af, at
fordi motoren ikke fungerer som en racermotor, men
er en yderst velafstemt cruiser-maskine, der i hvert
fald ikke triggede os til at lege racerkørere.
Sikkerhed
Til gengæld giver den store smidighed
(drejningsmomentet er på ikke mindre end 490 Nm) og
store styrke en uforlignelig tryghed i trafikken.
Kører man 80 km/t og presser speederen i bund, når
man 120 på bare 5,2 sekunder. En overhaling er
forbi, næsten inden den er begyndt.
Trods den dybe buldren, der kendetegner en stor V8,
lægger støjniveauet heller ikke op til race. Man
hører stort set ikke motoren, når man først er oppe
i fart, og inden da er den næsten umærkelig. En BMW
550i er med andre ord en bil med et magtfuldt
potentiale – men ellers er den en af de mest
luksuøse cruisere på markedet.
Køreegenskaberne
Køreegenskaberne scorer top-karakter, men
baghjulstrækket og undervognens afstemning
indebærer, at en 5-serie også skal køres af føreren
– bilen klarer det ikke selv. Den prøvekørte model
var udstyret med den såkaldte M-sport pakke, og det
gør køreegenskaberne endnu mere sportslige. Når man
først har fanget BMW’ens kørepotentiale er den en
pragtfuld bil – men det kræver lidt tilvænning, hvis
man ikke er født og opvokset i en BMW.
I
550’eren har man installeret den seneste 3.
generations ESP, som på BMW sprog hedder DSC III (DSC=Dynamic
Stability Control), og indstillingen underbygger de
sportslige karakteristika. DSC træder i funktion,
|