Den nye generation af BMW’s 5-serie er usædvanlig
dynamisk – både at se på og at køre. Samtidig er den
også ret miljørigtig. Især hvis den er udstyret med
en af de nye miljø-optimerede dieselmotorer som
f.eks. den store 245-hestes 6-cylindrede rækkemotor,
der ligger i den prøvekørte model.
Men måske der det aller væsentligste den udseende…
Efter en periode med lidt tunge designs, er de
seneste årgange blevet både redesignet og lettet
væsentligt i linjeføringen. Det har medført, at den
nye 5’er er en usædvanlig flot, elegant og dynamisk
bil – at se på. Det gælder såvel de udvendige linjer
som de indvendige, for interiøret er også blevet
tilgængeligt og harmonisk: Det er helt
overensstemmelse mellem de ydre linjer og de
indvendige, man får så at sige forventningerne
opfyldt, når man stiger indenfor.
Frontpartiet er fladt, aerodynamisk og temmelig
stort. Det er også nødvendigt, for BMW har ikke
monteret en V6’er under motorhjelmen men sædvanen
tro en række-6’er, og sådan en er pladskrævende. Med
det store frontparti er der imidlertid også blevet
ekstra plads til at arbejde med lydstyringen og
resultatet er blevet en lydsvag og vibrationssvag
køreoplevelse.
Køreoplevelsen
Det sidste er også vigtigt, for en BMW skal køres.
Der findes mange rigtig pæne biler i samme kategori
– Mercedes’ E-klasse er ikke at foragte og heller
ikke Lexus’ GS-serie – men for at få fuld valuta for
pengene, når man investerer i en BMW, skal køreglæde
og køreoplevelse have en høj placering på
prioriteringslisten.
En BMW skal køres bevidst, den skal styres gennem
kurverne, man skal opleve hver eneste meter og
frydes derover. Og det er slet ikke særlig svært,
især ikke fordi hele den dynamiske oplevelse kan
reguleres via lidt knapper og det velkendte iDrive
system (hvis betjening dog fortsat er lidt
kringlet). Man kan styre alt lige fra
speederrespons, affjedring, krængning, og
valgmulighederne er utallige spændende fra det
ultra-bløde til det sportslig kontante. Helt
afhængig af kørestil og behov. Selvklart tilpasses
ESP-systemets reaktion også efter den valgte
kørestil.
Politisk opportunt
Til den nye 5-serie har BMW udviklet en meget
miljø-rigtig og samtidig powerfuld 3-liters diesel.
Den gør det lige pludselig politisk acceptabelt at
køre en stor og en hurtig bil, for med en
brændstoføkonomi på 16,4 km/l (i praksis lidt
mindre, men ikke meget) og et CO2 udslip på 160 g/km
er der ikke meget at komme efter fra politisk hånd.
Nu er det acceptabelt, at have mulighed for at
accelerere til 100 km/t på under 7 sekunder og kunne
køre 250 km/t – om end begge dele dog fortsat er
brændstofkrævende og udnytter man muligheden, holder
forbrugs- og forureningstallene selvfølgelig ikke.
En 5’er BMW er stor. Som sedan 4,9 meter lang og med
et rimeligt bagagerum på 520 liter. Bagtil har man
indkapslet ”bagageknuserne” og så er kabinepladsen
på bagsædet ikke helt så god, som man kunne
forvente. Der er for så vidt benplads nok, men er
forsæderne placeret i laveste position, kan man ikke
få fødderne ind under forsæderne og så bliver
siddestillingen på bagsædet en smule krampagtig. I
øvrigt er der 4-zone klimaanlæg, som
bagsædepassagererne har rigtig god gavn af.
Så der ER dømt succes med den nye 5’er BMW. Måske
kommer vi ikke til at se så mange af dem i Danmark,
for en basispris uden meget udstyr på 700.000 kroner
og en lille million for den prøvekørte udgave er
mange penge. Men i konkurrencen vil den stå sig
godt. En stor del skyldes sublime kørefærdigheder
men en meget stor del vil kunne henføres til det
flotte og usædvanlig dynamisk elegante design. |