BMW 520d Sedan Steptronic i Motorradioen
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Det er ikke til at se det, for hvad angår den
visuelle fremtoning er det nogle år siden BMW’s
mellemstore 5-serie sidste gang fik en
gennemgribende overhaling. Men går man under lakken
på den elegante luksusbil, er der tale om en noget
anderledes oplevelse end for blot et par år siden –
dengang hvor vi prøvekørte i princippet samme bil,
men med den daværende drivline.
Dengang hed bilen Efficience Dynamics. Den
betegnelse har 520d ikke længere. Men den er nu
endnu mere effektiv end dengang. Man kan så sætte
dynamik begrebet lidt i parentes, for en 520d i
standard-opsætning er mere en luksuøs og hurtig
langtursbil end et køretøj, der udmærker sig ved sin
køre dynamik.
Komfortabel og sporsikker
Det er egentlig ret godt, for på en eller anden måde
er det svært at få en rummelig 5-personers sedan på
1,7 ton til at hænge sammen med grundoplevelsen ved
dynamisk kørsel. En 5-serie BMW er en fremragende
bil, komfortabel, sporsikker, stabil og indbydende.
Heldigvis er den oplevelse ikke spoleret ved at
udstyre den med hårde fjedre, lavprofildæk og en
hysterisk kraftoverførsel.
Nu skal det så tilføjes, at hvis man ønsker en mere
direkte fornemmelse af baghjulene, kan man skifte
fra comfort-indstilling til sports-indstilling i
programmet ”Driving Experience Control”. Men det har
kun indflydelse på drivlinen, affjedring og
køreegenskaber i øvrigt forbliver uændret.
Ny drivline
I den nye 520d er det også drivlinen det handler om.
På den prøvekørte variant desuden suppleret af BMW’s
nye 8-trins automatgearkasse, kaldet Steptronic.
Motoren er en 2-liters 190 hestes common-rail diesel
med et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm over
et ret bredt omdrejningsinterval fra 1750-2500 omdr./min.
Det mest imponerende er imidlertid
brændstoføkonomien: man kan med en blid speederfod
køre 24,4 km/l. Men udnytter man bilens
fart-potentiale og accelererer fra 0-100 km/t på 7,7
sekunder (det er 2/10 sekund hurtigere end med
manuel gearkasse) og historien naturligvis en anden.
Sammenligningen
Og så kunne vi ikke dy os for at sammenligne med
”dengang”: Den nye 520d har 6 flere hestekræfter, 20
flere Newtonmeter, den når 100 km/t 0,3 sekund
hurtigere, tophastigheden er 5 km/t højere, den
kører 1,1 kilometer længere på literen og man
slipper for de aerodynamiske hjul og dæk med lav
rullemodstand, som alt andet lige giver dårligere
vejgreb.
Vi afprøvede 520d’eren på tværs af det danske
motorvejsnet og tog også en tur ned gennem
Nordtyskland. I Danmark var brændstoføkonomien 17-20
km/l, lidt afhængig af vind og vejr. I Tyskland steg
forbruget ved høj fart naturligt nok, men det var
absolut indenfor rimelighedens grænse.
Bemærkelsesværdig støjsvag
Kørslen ved topfart på tyske autobahns vidnede om en
yderst stabil undervogn og et forbavsende lavt
støjniveau. Det er muligt at føre en samtale med
normal stemmeføring ved hastigheder op til 160-180
km/t. Det er rigtig flot.
Og automatgearkassen bidrager foruden med den
forbedrede kørselsøkonomi også med en større
smidighed. Kun ved start fra stilstand, hvor motoren
måske endda også er stoppet pga. stop/start
systemet, kan igangsætningen virke lidt brutal. Men
vi gætter på at læneger tids brug vil forbedre
førerens evne til at styre kræfterne med
speederfoden…
Standardudstyret
Standardudstyret i en BMW 520d til 615.000 kroner
(plus 39.000 oveni for Steptronic gearet) inkluderer
2-zone klimaanlæg, 17” alufælge (perfekt harmoni med
undervognen) sædevarme, regnsensor, Xenon-lygter, 7”
skærm og den såkaldte iDrive Control (betjening af
mange af de elektroniske funktioner fra en slags
joystik i midterkonsollen). Og så har BMW 520d
runflat-dæk.
Det er heldigt, for bagagerummet i den store bil er
ikke det største i klassen, og man har derfor brug
for pladsen til bagage i stedet for reservehjul. Der
er dog en vis begrænsning i hvor langt man efter en
punktering kan køre på dækkene, der har forstærket
dæksider og man skal regne med at finde et friskt
dæk indenfor 150 km. Man kan jo også blot undlade at
punktere – det var den løsning, vi valgte…
Sikkerhedsfaktoren
En anden fordel ved runflat dæk – måske endda den
vigtigste: Hvis man punkterer ved høj fart bliver
dækket ikke fladt på et øjeblik. Derved bibeholder
man kontrollen over bilen – og dæktryksmåleren
fortæller stilfærdigt, at man er punkteret og måske
skulle se at finde et frisk dæk. |