- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: BMW 520d EfficientDynamics Edition

Den legitime luksusbil


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke helt politisk korrekt i en krisetid, oven i købet med fokus på miljøet, at købe og køre i store dyre biler. Nu kan samfundet jo glæde sig over, at det bidrager klækkeligt til statskassen, hver gang der indregistreres en dyr bil på danske nummerplader, men det med miljøet? Det har BMW en løsning på: BMW 520d EfficientDynamics Edition.

 

Netop den model er den billigste 5-serie BMW. Eller én af de billigste, for der er flere varianter, der er prissat til de 599.000 kroner, der står på prislisterne. Men det er så afgjort den mest brændstoføkonomiske. Til sammenligning kan man købe en benzin-model med stort set de samme kræfter til eksakt samme pris. Men forbrugsforskellen er enorm: 520d EfficientDynamics kører 22,2 kilometer pr. liter dieselolie mens 520i kører 14,7 km pr. liter benzin.

 

Hvorfor så købe en benzin-variant?

Fartpræstationerne er ikke væsensforskellige og nogle vil sikkert spørge: Hvorfor så købe benzin fremfor diesel. Svaret er: Ved lave kilometertal og kortere ture er benzinmodellen mere hensigtsmæssig, motorgangen er også mere komfortabel. Men kører man mange kilometer hvert år og mange lange ture er komfortforskellen beskeden og da vælger man en 520d ED.

 

Hemmeligheden bag de fornemme forbrugstal, som inkluderer en CO2 udledning på bare 119 g/km, er en målrettet optimering ikke bare af selve maskinværket, men hele bilen. En synlig forskel på en ED-model og en ikke ED-model er fælgene. ED-varianten har såkaldte Streamline fælge, der er designet til at yde mindst mulig luftmodstand. De er desuden påmonteret dæk med lav rullemodstand.


 


Transmissionen bidrager med stop/start, så motoren standser, når man f.eks. holder stille og venter på grønt lys. Og så er gearingen anderledes.

 

Mellemaccelerationen er forskellig

Det er nærliggende at sammenligne med 520d UDEN EfficientDynamics, for sådan en findes nemlig også (med samme motor og til samme pris). Den kører ”kun” 20,8 km/l, den har en marginalt lavere topfart og er marginalt hurtigere oppe på 100 km/t. Men i mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t bruger den kun 6,9 sekunder mod ED’erens 7,5. Det har betydning under overhaling – i hvert fald på tyske landeveje. Men ikke i Danmark, hvor hastighedsgrænsen på landevej som bekendt er 80 km/t.

 

Tilbage til ED-udgaven af BMW 5-serie: Den er naturligvis skabt for at have et ”legitimt tilbud” til bilejere, der gerne vil have en stor luksuøs bil og samtidig agere miljørigtigt. Men det er nu ikke så ringe en bil, man udstyres med, for at sige det mildt.

 

184 heste på baghjulene

Vi har tidligere prøvekørt den seneste generation 5-serie (læs test af BMW 530d hér >>>) og de funktionelle konklusioner er uændrede. Hvad angår den aktuelle ED-version er det muligt, at miljøet har spillet en afgørende faktor. Men ser man helt bort fra miljøelementet og vurderer bilen i forhold til hvad markedet ellers tilbyder til samme pris, er det nu ikke så dårligt at blive udstyret med 184 hestekræfter på baghjulene.

 

Standardudstyret omfatter Run Flat dæk, dæktrykskontrol, fartpilot med bremsefunktion (da bilen genvinder bremseenergien og benytter den til at oplade batteriet kan det altså også ske ved kørsel med fartpilot), regnsensor, sædevarme og BMW iDrive og meget andet, ikke mindst en såkaldt ECO Pro Funktion, som ændrer på drivline-dynamikken, så det er lettere at opnå de gode forbrugstal.


Under kørslen kan man tidsperiode for tidsperiode (man vælger selv periodelængden) følge bilens brændstofforbrug. Plus et utal af andre informationsmuligheder via det såkaldte BMW iDrive.


Valgfrihed

Sidstnævnte forvandler dog den ellers ganske dynamiske og sportslige bil (ikke mindst, når man skifter undervognsindstillingen til Sport) til en lidt kedelig fornøjelse. Men med ECO Pro har man valgmuligheden og det er jo trods alt ikke altid, at man som fører har samme fornøjelse ud af en bils køredynamik – og så kan man jo ligeså godt spare lidt brændstof ved den lejlighed.

 

Om maskineriet i øvrigt skal nævnes, at der er tale om en såkaldt twin-power turbodieselmotor, ikke at forveksle med en dobbeltturbo-motor. Twin-power indebærer, at turboladerens skovlhjul skifter vinkel, når motorgangen fordrer det. Der er tale om det, man også kan kalde variabel turbinegeometri. Og det må siges at virke fortræffeligt.


BMW 520d ED test i Motorradioen >>>


 


Model:

BMW 520d EfficientDynamics Edition

Listepris:

Kr. 599.999

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 184 hk. 380 Nm/1750-2750 omdr./min. Genvinding af bremseenergi. 6 trins man. gear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 231 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,9 m

Bagagerum:

520 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. Run-Flat dæk. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. AUX.


Link til importøren


Bagsædepladsen og bagagerumpladsen er OK, men det skal den også være i en bil, der måler 4,91 meter i længden.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt