BMW 4-serie er ny hos BMW. Sat i verden til dem, for
hvem en 3-serie ikke er nok, til dem, for hvem en
5-serie er for stor og ikke mindst for dem, der
gerne vil have en endnu mere sportslig
mellemklassebil.
Med sine 4,64 cm i længden er BMW 4-serie, i den
prøvekørte version 435i med over 300 hestekræfter
under motorhjelmen, størrelsesmæssigt på niveau med
3-serien. Den er oven i købet baseret på samme
undervogn, men 4-serien har 1 cm lavere frihøjde (13
cm) end 3-serien.
4-serie Coupé
Det sidste har en vis betydning. For med en
sportslig tilgang til en bil, er køreegenskaber en
væsentlig parameter. Og sportslig ER en
4-serie, så sportslig, at den alene findes som
Coupé, med en enkelt dør i hver side – rammeløs,
oven i købet – og beskeden siddehøjde på bagsædet.
BMW har med andre ord ikke bare skabt et alternativ
til 3’eren, men også et sportsligt alternativ. Det
gælder coupé formen, naturligvis, men i særdeleshed
også den lange motorhjelm, de brede skærmkasser,
funktionelle aerodynamiske detaljer som de såkaldte
”airbreathere” bag på forskærmene. Samt naturligvis
en tilhørende dynamisk front, der udstråler ligeså
meget power, som den 6-cylindrede 3-liters
benzinturbomotor leverer.
Motoren klæder bilen
Ikke, at den ikke findes med mindre motorer, men
indrømmet: den kraftige motor klæder 4’eren, fordi
køreegenskaberne er fulgt med. Man kan godt genkende
en 3-serie BMW’s køreegenskaber, men oplevelsen har
lige fået en tak i vejret med den tilrettede
undervogn og eksempelvis det lave tyngdepunkt.
4-serien erstattet til dels også 3-serie Coupé, og i
forhold til den er tyngdepunktet sænket med 5 cm.
Det er rigtig meget og det mærkes direkte ved, at
det ikke har været nødvendigt at udstyre 435i med en
stenhård affjedring for at hindre krængning.
Krængningen er beskeden, styrepræcisionen helt i top
og affjedringskomforten udmærket, også til ujævne
danske provinsveje. Det er lidt af et mesterstykke.
Dynamik efter eget valg
435i i den Sportline-udgave, som vi prøvekørte, har
oven i købet 18” fælge med 45 procent lavprofildæk i
stedet for de 17” fælge, der er standard på visse af
udstyrsvarianterne. BMW definerer nemlig begrebet
udstyr i bred forstand og Sportline, i kombination
med den tilkøbte M-Sport pakke, byder på køredynamik
i højere grad end de to andre varianter. Uden at det
er gået ud over kørekomforten. Flot.
Det inkluderer også valget mellem tre opsætninger af
drivlinen. En ”Comfort” samt en Sport og en Sport+,
hvor elektronikken leverer kræfterne mere direkte og
oven i købet i den ekstreme sportsindstilling
frakobler det elektroniske stabilitetsprogram. En
sjov feature, som dog ikke bør anvendes på offentlig
vej.
Bilen var udrustet med BMW’s yderst effektive og
lynhurtige 8-trins automatgearkasse, der vælger gear
med en sådan perfektion, at man sjældent får lyst
til at blande sig.
Suveræn i hurtige sving
Fordi en BMW 435i lægger op til potent og frisk
kørsel. Stabiliteten er især bemærkelsesværdig ved
hurtig kurvekørsel – hurtigere end man normalt vil
kunne køre på danske landeveje indenfor lovens
hastighedsgrænser.
Det kan formentlig tilskrives en perfekt
vægtfordeling på for- og bagaksel, men måske også
den lavere frihøjde. I alle tilfælde skal der
arbejdes en smule mere for at få bilen omkring
snævre hjørner – men ikke så meget, som havde det
været den store 5-serie, der var tale om. Det er med
til at give 435i den sportslige vitalitet, som har
været et af målene med bilen.
306 buldrende hestekræfter
Maskineriet er den velkendte 6-cylindrede 3-liters
turbobenzinmotor, der yder op til 306 hestekræfter.
En herlig buldrende motorlyd, en overbevisende
smidighed, der i tørre tal underbygges af, at
drejningsmomentet topper (ved 400 Nm) allerede ved
1200 motoromdrejninger/minut og forbliver på det
niveau til de 5000 omdr./min er nået. Og en
brændstoføkonomi på 13,9 km/l. Tjah, det kræver så,
at man er meget let på speederfoden og det er ikke
præcis, hvad bilen lægger op til. Men et pænt tal er
det.
Baghjulstræk i kombination med den ultrahurtige
automatgearkasse sætter køreoplevelsen i relief. 5,1
sekunder tager det at nå de 100 km/t og det hele
holder først op, når man rammer de 250 km/t. Det har
vi ikke prøvet…
Brugbar og en enkelt anke
Bagsædet er forbavsende let at komme til, fordi
B-stolpen er rykket temmelig langt bagud. Det gør
til gengæld, at der må mekanisk hjælp til at føre
sikkerhedsselerne hen til forsædepassagerernes
skulde. Vores eneste ankepunkt: Stort set hver gang
– indtil vi lærte det – at armen trak sig tilbage
igen, efter at have gjort sit arbejde, greb den fat
i ens tøj og truede med at lave udtræk i stoffet.
Det kunne vel gøres mere elegant.
Cockpittet er i det store hele indrettet som i en
3-serie, funktionerne er de velkendte
BMW-funktioner. Sådan skal det også være, for ellers
er en 4-serie jo ikke et alternativ til den
BMW-kunde, der gerne vil have lidt mere end det, en
3’er kan byde på. Bagagerummet er dog en anelse
mindre i 4-serie Coupé end i 3-serien. Indstigningen
til de to individuelle bagsæder er forbavsende let,
til trods for at der ikke er egen indgang, men
nakkestøtterne kan ikke indstilles i højden. |