- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forlygternes coronaringe gør BMW'en let genkendelig.Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større.


Biltest: BMW 325i Coupé:

Smuk og komplet


Tekst: Søren Clauding - september 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Netop nu introducerer BMW den nye 3-serie Coupé i Danmark. En bil, der burde gå rent ind hos enhver BMW elsker. Med risiko for at blive nedstemt: Den smukkeste BMW i fabrikkens modelprogram lige nu.

 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi ikke har været entydigt begejstrede for det nye frontdesign, BMW indførte for nogle år siden og som siden er implementeret i hele programpakken. Det kan virke lidt tungt, men indrømmet: Det er måske også et spørgsmål om vane.

 

Designet kompenserer

Men i 3-serie Coupén går det rent ind, fordi designerne udnytter Coupé designet til at kompensere for den lidt tunge front, så den i stedet får lov at være det, den er: en front, der ikke dominerer resten af bilens linieføring.

 

De lavere ruder, det svagt skrånende agterparti – som nu en coupé SKAL se ud – men ikke mindst et ualmindelig harmonisk bagparti optimerer oplevelsen af 3-serie coupé’en. Og siden maksimerer bilens funktioner helhedsindtrykket: Den bil sidder lige i øjet!

 

Corona-ringe

Corona ringene omkring Bi-Xenon forlygterne, der i dagslys diskret sender det unikke signal: Hér kommer en BMW. De store, men ikke overdrevne eller dominerende 17 tommer fælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk og indkik til skivebremserne. Underbygget af baglygternes LED lys og det lave udvendige bagagerum, som rummer tilstrækkeligt uden at være en balsal.

 

En coupé har kun to døre. En i hver side, der til gengæld er store, for ellers kan man ikke komme ind på bagsædet. I en 3-serie Coupé er det vigtigt at kunne det, for de bageste siddepladser er værd at sidde på, blot man ikke er for høj. Der er to individuelle sæder, adskilt af en midterkonsol, som ikke mindst sikrer albuerum mellem bagsædepassagererne.

 

Elektrisk selefremføring

Forsædepassagererne straffes normalt i en coupé ved på det nærmeste at skulle udføre en atletisk øvelse for at få fat i sikkerhedsselerne. Men det har BMW en løsning på: Når man gør klar til start skydes selerne elegant hen til skulderniveau, hvorfra man ligeså elegant vil kunne overtage bevægelsen og fastgøre sikkerhedsselerne på normal vis.

 

Den slags detaljer er der en række af på alle niveauer. Tilsammen underbygger de, hvorfor en BMW er en bil ud over det sædvanlige. Man oplever det i førersædet – og også i passagersædet, hvor man ikke længere føler sig sat udenfor som i forgangne tiders BMW-designs. Alligevel er førerpladsen noget nær ideel.

 

Baghjulstræk

Støjniveau, affjedring og køreegenskaber er umiskendelig ”BMW”. Fabrikken fastholder baghjulstræk som den eneste reelle mulighed for at opnå sportslige køreegenskaber. Det kan vi kun blåstemple, selvom moderne elektroniske hjælpemidler har udjævnet både fordele og ulemper ved begge typer af kraftoverførsel. ESP (som hos BMW hedder DSC) vil ofte kvæle enhver mulighed for, at føreren kan fornemme bilens grænser. Men det har BMW arbejdet aktivt på og selv med ESP slået til er køreegenskaberne underholdende og begrebet ”køreglæde” har fortsat værdi.

 

Især hvis man kører Coupé’en, som den er skabt. Selv med den ”lille” motor i den prøvekørte version på ”beskedne” 218 hestekræfter er præstationerne i top. Der er tale om en livlig række 6’er, som er fuldt tilstrækkelig til i hvert fald de danske kørselsforhold og som glimrende

 


Den nye BMW 3-serie Coupé er den smukkeste BMW i modelprogrammet lige nu.

 

Letheden i designet genspejles i interiøret.

 

De komfortable bagsæder er adskilt af en midterkonsol.

 

Bagagerummet rummer tilstrækkeligt uden at være en balsal.


opfylder Coupéns potentiale. Men man skal kører den som en racerbil for at maksimere køreoplevelsen og det passer trafiknettet ikke helt til.

 

Stramt gearskifte

Der er ét punkt, hvor BMW provokerer os ved hvert eneste møde: Gearskiftet (det manuelle, altså) er unødvendigt fast. Det er ekstremt præcist, men først ved hurtigt skifte op igennem gearene oplever man den lethed, som kendetegner kørslen. Måske er det et kendetegn ved en BMW, måske er det sådan, BMW-køberne vil have det. Men en BMW behøver nu ikke miste sin særlige karakter, blot fordi man ikke skal brække sin arm, hver gang der skal skiftes gear! Eller måske er det for at få kunderne til at fordre automatgear i stedet for – men det tror vi nu ikke!


 

Model:

BMW 325i Coupé

Pris:

Kr. 643.000

Introtilbud: kr. 595.000

Motor:

6 cyl. 2,5 liter. 218 hk. 250 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,9 sek/247 km/t/

11,9 km/l

Længde:

4,58 m

Bagagerum:

440 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sportssæder. Elektrisk sikkerhedssele fremfører. BiXenon forlygter. Runflat dæk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt