Netop nu introducerer BMW den nye 3-serie Coupé i
Danmark. En bil, der burde gå rent ind hos enhver
BMW elsker. Med risiko for at blive nedstemt: Den
smukkeste BMW i fabrikkens modelprogram lige nu.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi ikke har
været entydigt begejstrede for det nye frontdesign,
BMW indførte for nogle år siden og som siden er
implementeret i hele programpakken. Det kan virke
lidt tungt, men indrømmet: Det er måske også et
spørgsmål om vane.
Designet kompenserer
Men i 3-serie Coupén går det rent ind, fordi
designerne udnytter Coupé designet til at kompensere
for den lidt tunge front, så den i stedet får lov at
være det, den er: en front, der ikke dominerer
resten af bilens linieføring.
De lavere ruder, det svagt skrånende agterparti –
som nu en coupé SKAL se ud – men ikke mindst et
ualmindelig harmonisk bagparti optimerer oplevelsen
af 3-serie coupé’en. Og siden maksimerer bilens
funktioner helhedsindtrykket: Den bil sidder lige i
øjet!
Corona-ringe
Corona ringene omkring Bi-Xenon forlygterne, der i
dagslys diskret sender det unikke signal: Hér kommer
en BMW. De store, men ikke overdrevne eller
dominerende 17 tommer fælge med 225 mm brede 45
procent lavprofildæk og indkik til skivebremserne.
Underbygget af baglygternes LED lys og det lave
udvendige bagagerum, som rummer tilstrækkeligt uden
at være en balsal.
En coupé har kun to døre. En i hver side, der til
gengæld er store, for ellers kan man ikke komme ind
på bagsædet. I en 3-serie Coupé er det vigtigt at
kunne det, for de bageste siddepladser er værd at
sidde på, blot man ikke er for høj. Der er to
individuelle sæder, adskilt af en midterkonsol, som
ikke mindst sikrer albuerum mellem
bagsædepassagererne.
Elektrisk selefremføring
Forsædepassagererne straffes normalt i en coupé ved
på det nærmeste at skulle udføre en atletisk øvelse
for at få fat i sikkerhedsselerne. Men det har BMW
en løsning på: Når man gør klar til start skydes
selerne elegant hen til skulderniveau, hvorfra man
ligeså elegant vil kunne overtage bevægelsen og
fastgøre sikkerhedsselerne på normal vis.
Den slags detaljer er der en række af på alle
niveauer. Tilsammen underbygger de, hvorfor en BMW
er en bil ud over det sædvanlige. Man oplever det i
førersædet – og også i passagersædet, hvor man ikke
længere føler sig sat udenfor som i forgangne tiders
BMW-designs. Alligevel er førerpladsen noget nær
ideel.
Baghjulstræk
Støjniveau, affjedring og køreegenskaber er
umiskendelig ”BMW”. Fabrikken fastholder
baghjulstræk som den eneste reelle mulighed for at
opnå sportslige køreegenskaber. Det kan vi kun
blåstemple, selvom moderne elektroniske hjælpemidler
har udjævnet både fordele og ulemper ved begge typer
af kraftoverførsel. ESP (som hos BMW hedder DSC) vil
ofte kvæle enhver mulighed for, at føreren kan
fornemme bilens grænser. Men det har BMW arbejdet
aktivt på og selv med ESP slået til er
køreegenskaberne underholdende og begrebet
”køreglæde” har fortsat værdi.
Især hvis man kører Coupé’en, som den er skabt. Selv
med den ”lille” motor i den prøvekørte version på
”beskedne” 218 hestekræfter er præstationerne i top.
Der er tale om en livlig række 6’er, som er fuldt
tilstrækkelig til i hvert fald de danske
kørselsforhold og som glimrende
|