- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 320d Touring

Velkørende, rummelig og gennemtænkt



Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de vigtigste egenskaber ved en BMW er dens sportslige dynamiske køreegenskaber. Med 184 diesel-heste under motorhjelmen og en acceleration til 100 km/t på bare 7,7 sekunder er basis lagt. Men hvad sker der, når man skærer den stive bagvogn af bilen og erstatter den med et forlænget tag og en bagklap? Man får en stationcar, naturligvis, men…

 

Så langt så godt. For en stationcar er som regel ikke så vridningsstabil som en sedan. Det giver ringere stabilitet ved høj fart og ændrer på bagvognens reaktion ved hurtig kurvekørsel. Bare ikke i BMW-tilfældet.

 

Kører som en sedan

OK: Den prøvekørte 320d Touring var udstyret med 16” alufælge og vinterdæk, så sammenligningen var ikke helt så direkte med f.eks. den 320d Sedan, vi tidligere har prøvekørt (læs testen af BMW 320d EfficientDynamics Edition hér >>>), og føret var fugtigt det meste af tiden. Men med en vis fint følenhed taget i brug, ville en mærkbar forskel kunne registreres. Det kunne den bare ikke hér. Det er et af de kunststykker, BMW har begået, da de skabte Touring-modellen.

 

Vi ved det, for vi har prøvekørt den på en længere tur, som inkluderede tyske om end lidt halvfugtige autobahns. Men netop ved høj fart ville svagheder ved køreegenskaberne komme til korte. Vi blev oven i købet overrasket fra det ene øjeblik til det andet af isslag. Til trods for motorvejsfart i nabolaget af 140 km/t, var det ingen kunst at holde bilen, sænke hastigheden og samtidig glæde sig over, at man ikke havde kørt i en af de biler, der ligeså overraskede var havnet i autoværnet og i grøften over en ganske beskeden strækning. I sådanne ekstremer viser en bil virkelig sit værd.

 

Motoren er i sig selv en herlig og kraftfuld oplevelse, på én gang smidig, civiliseret og omdrejningsvillig. Den er ikke udpræget støjsvag, men lidt motorstøj hører sig til, når man køre en dynamisk bil.


 


Dimensioner som sedanen

Men det standser ikke ved, at den er utrolig velkørende. Den er nemlig også både rummelig og gennemtænkt.

 

Bagagerummet er større end i sedanen, godt nok ikke meget, men byder naturligt på den forøgelse af anvendeligheden der ligger i, at man ikke er begrænset af en bagagerumsklap og fastlåste bagsæderyglæn. I stationcaren kan bagsæderyglænene lægges ned (tredelt: 40-20-40 pct) og så forøges bagagekapaciteten fra 495 liter til 1,5 kubikmeter. Anvendes bagsæderne til at sidde på, har passagererne ligeså megen plads som i en sedan, hvilket er udmærket, både over skuldrene og foran knæene. Det er værd at bemærke, for stationcaren har præcis samme længde som sedanen.

 

Plus en række gedigne og gennemtænkte detaljer.



Bagagerum med muligheder

For det første er bagklappen på en 3-serie Touring elektrisk. Pr. definition. For det andet kan bagruden åbnes. Det er en finesse som popper op engang imellem i mere eller mindre vellykket form hos bilproducenter. I BMW-tilfældet er løsningen særdeles vellykket. Den gør det nemlig muligt at betjene bagagerummet, selvom der er meget lidt plads bag bilen (f.eks. ved en tæt parallelparkering). Da bagklappens øverste del oven i købet skråner fremad opstår der nærmest et hul, når man åbner bagruden, man kan lægge mindre bagage ind igennem. Nemt og hensigtsmæssigt.



Med et bagagenet mellem bagsæderyglænenes overkant og loftet hindres, at løs bagage flyver gennem kabinen ved katastrofeopbremsning eller frontal kollision. Under bagagerumsbunden er der flere indretninger, der øger funktionaliteten og kapaciteten, bl.a. kan den bageste del af bagagerumsbunden blive stående lodret og fungere som en slags rumopdeling. Og bagagerumsdækkenet kan man ved et let tryk på kanten få til at skyde op under loftet, så adgangen til bagagerummet er total.

 

Også visuelt er 320d Touring vellykket. Den er harmonisk og helt på niveau med sedan-varianterne.

 

Powerstyring

Da køreegenskaberne altså også er vellykkede, er det en dobbelt fornøjelse at anvende den kraftige dieselmotor. Ikke mindst hvis man aktivt bruger et par knapper i midterkonsollen: Den ene styrer bl.a. speederrespons og motorstyringen, den anden skal man kun bruge, når man er sikker på kørebanens beskaffenhed: ESP-knappen. Slås ESP’en fra, kan men med den store power over det store momentområde balance bilen præcist gennem kurverne, næsten som var den en sportsvogn.

Navigation og audio styres også fra midterkonsollen.

 

 

Eneste minus er gearskiftet og betjeningen deraf. Sidder man lavt i bilen – og det sætter undertegnede pris på at gøre – er midter armlænet, der er en del af boksen mellem forsæderne, i vejen for gearskifte og også betjening af håndbremsen. Alt imens man glæder sig over, at BMW’en har manuelt betjent mekanisk håndbremse, så man kan lege lidt med køretøjet (også, eller måske især, når det er glat), er det ikke den letteste opgave at opnå den nødvendige store præcision. Og lege…ja, ikke kun leg er der vel tale om, man lærer også lidt og træner til, når det i en kritisk trafik situation er vigtigt at kende sit køretøj.

 

Pris, udstyr og brændstoføkonomi

Alt dette koster naturligvis penge. En god portion standardudstyr er med til at bringe listeprisen på det prøvekørte eksemplar op på godt 550.000 kroner. Udstyret er dog omfattende og inkluderer foruden den elektriske bagklap og oplukkelige bagrude bl.a. run-flat dæk, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, forlygtevask og meget mere.

 

Og en mere end formildende omstændighed er det, når BMW’en besøger en ”Tankstelle”: Officielt kører den 21,3 km/l, i praksis lige under 20. Det er meget, meget fine tal. Og sidstnævnte inkluderer, at man har alle de elektriske hjælpemidler koblet til og koncentrerer sig mere om at nyde den velkørende bil end hvor meget (eller lidt) brændstof, den anvender.

BMW 320d Touring i Motorradioen >>>





16" fælge er standard - vinterdæk er nødvendige.


 Model:

BMW 320d Touring

Listepris:

Kr. 454.500

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 184 hk./ 4000 omdr./min. 380 Nm/1750-2750 omdr./min. 6 gear. Stop/start. Driving Experience Control.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 21,3 km/l /1 g/km

Længde:

4,62 m

Bagagerum:

495-1500 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC (ESP). 6 airbags. 16” alufælge. Run-flat dæk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. 6,5” farveskærm. AUX-stik. Sædevarme for. 2 X Isofix. Elektrisk bagklap. Oplukkelig bagrude.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt