En af de vigtigste egenskaber ved
en BMW er dens sportslige dynamiske køreegenskaber.
Med 184 diesel-heste under motorhjelmen og en
acceleration til 100 km/t på bare 7,7 sekunder er
basis lagt. Men hvad sker der, når man skærer den
stive bagvogn af bilen og erstatter den med et
forlænget tag og en bagklap? Man får en stationcar,
naturligvis, men…
Så langt så godt. For en
stationcar er som regel ikke så vridningsstabil som
en sedan. Det giver ringere stabilitet ved høj fart
og ændrer på bagvognens reaktion ved hurtig
kurvekørsel. Bare ikke i BMW-tilfældet.
Kører som en
sedan
OK: Den prøvekørte 320d Touring
var udstyret med 16” alufælge og vinterdæk, så
sammenligningen var ikke helt så direkte med f.eks.
den 320d Sedan, vi tidligere har prøvekørt (læs
testen af BMW 320d EfficientDynamics Edition hér >>>),
og føret var fugtigt det meste af tiden. Men med en
vis fint følenhed taget i brug, ville en mærkbar
forskel kunne registreres. Det kunne den bare ikke
hér. Det er et af de kunststykker, BMW har begået,
da de skabte Touring-modellen.
Vi ved det, for vi har prøvekørt
den på en længere tur, som inkluderede tyske om end
lidt halvfugtige autobahns. Men netop ved høj fart
ville svagheder ved køreegenskaberne komme til
korte. Vi blev oven i købet overrasket fra det ene
øjeblik til det andet af isslag. Til trods for
motorvejsfart i nabolaget af 140 km/t, var det ingen
kunst at holde bilen, sænke hastigheden og samtidig
glæde sig over, at man ikke havde kørt i en af de
biler, der ligeså overraskede var havnet i
autoværnet og i grøften over en ganske beskeden
strækning. I sådanne ekstremer viser en bil virkelig
sit værd.
Motoren er i sig selv en herlig og
kraftfuld oplevelse, på én gang smidig, civiliseret
og omdrejningsvillig. Den er ikke udpræget støjsvag,
men lidt motorstøj hører sig til, når man køre en
dynamisk bil.
Dimensioner
som sedanen
Men det standser ikke ved, at den
er utrolig velkørende. Den er nemlig også både
rummelig og gennemtænkt.
Bagagerummet er større end i
sedanen, godt nok ikke meget, men byder naturligt på
den forøgelse af anvendeligheden der ligger i, at
man ikke er begrænset af en bagagerumsklap og
fastlåste bagsæderyglæn. I stationcaren kan
bagsæderyglænene lægges ned (tredelt: 40-20-40 pct)
og så forøges bagagekapaciteten fra 495 liter til
1,5 kubikmeter. Anvendes bagsæderne til at sidde på,
har passagererne ligeså megen plads som i en sedan,
hvilket er udmærket, både over skuldrene og foran
knæene. Det er værd at bemærke, for stationcaren har
præcis samme længde som sedanen.
Plus en række gedigne og
gennemtænkte detaljer.
Bagagerum med
muligheder
For det første er bagklappen på en
3-serie Touring elektrisk. Pr. definition. For det
andet kan bagruden åbnes. Det er en finesse som
popper op engang imellem i mere eller mindre
vellykket form hos bilproducenter. I BMW-tilfældet
er løsningen særdeles vellykket. Den gør det nemlig
muligt at betjene bagagerummet, selvom der er meget
lidt plads bag bilen (f.eks. ved en tæt
parallelparkering). Da bagklappens øverste del oven
i købet skråner fremad opstår der nærmest et hul,
når man åbner bagruden, man kan lægge mindre bagage
ind igennem. Nemt og hensigtsmæssigt.
Med et bagagenet mellem
bagsæderyglænenes overkant og loftet hindres, at løs
bagage flyver gennem kabinen ved
katastrofeopbremsning eller frontal kollision. Under
bagagerumsbunden er der flere indretninger, der øger
funktionaliteten og kapaciteten, bl.a. kan den
bageste del af bagagerumsbunden blive stående lodret
og fungere som en slags rumopdeling. Og
bagagerumsdækkenet kan man ved et let tryk på kanten
få til at skyde op under loftet, så adgangen til
bagagerummet er total.
Også visuelt er 320d Touring
vellykket. Den er harmonisk og helt på niveau med
sedan-varianterne.
Powerstyring
Da køreegenskaberne altså også er
vellykkede, er det
en
dobbelt fornøjelse at anvende den kraftige
dieselmotor. Ikke mindst hvis man aktivt bruger et
par knapper i midterkonsollen: Den ene styrer bl.a.
speederrespons og motorstyringen, den anden skal man
kun bruge, når man er sikker på kørebanens
beskaffenhed: ESP-knappen. Slås ESP’en fra, kan men
med den store power over det store momentområde
balance
bilen
præcist gennem kurverne, næsten som var den en
sportsvogn.
Navigation og audio styres også
fra midterkonsollen.
Eneste minus er gearskiftet og
betjeningen deraf. Sidder man lavt i bilen – og det
sætter undertegnede pris på at gøre – er midter
armlænet, der er en del af boksen mellem forsæderne,
i vejen for gearskifte og også betjening af
håndbremsen. Alt imens man glæder sig over, at
BMW’en har manuelt betjent mekanisk håndbremse, så
man kan lege lidt med køretøjet (også, eller måske
især, når det er glat), er det ikke den letteste
opgave at opnå den nødvendige store præcision. Og
lege…ja, ikke kun leg er der vel tale om, man lærer
også lidt og træner til, når det i en kritisk trafik
situation er vigtigt at kende sit køretøj.
Pris, udstyr
og brændstoføkonomi
Alt dette koster naturligvis
penge. En god portion standardudstyr er med til at
bringe listeprisen på det prøvekørte eksemplar op på
godt 550.000 kroner. Udstyret er dog omfattende og
inkluderer foruden den elektriske bagklap og
oplukkelige bagrude bl.a. run-flat dæk, 2-zone
klimaanlæg, sædevarme, forlygtevask og meget mere.
Og en mere end formildende
omstændighed er det, når BMW’en besøger en ”Tankstelle”:
Officielt kører den 21,3 km/l, i praksis lige under
20. Det er meget, meget fine tal. Og sidstnævnte
inkluderer, at man har alle de elektriske
hjælpemidler koblet til og koncentrerer sig mere om
at nyde den velkørende bil end hvor meget (eller
lidt) brændstof, den anvender.
|