BMW’s mellemklassemodel, som nu om dage slet og ret
kaldes 3-serien, har i årtier været målestok for
alle de, der ville skabe en premium bil, der både
størrelsesmæssigt og prismæssigt var til at komme i
nærheden af. Med de seneste forbedringer har BMW på
ny bragt sig i førerposition hvad køreegenskaber
angår – den er simpelthen i særklasse.
Siden den seneste 3-serie blev bragt på markedet for
fire år siden, har fabrikken forbedret på bilen i en
sådan grad, at de allerede dengang fine
køreegenskaber er blevet markant bedre. Man har
formået, at kombinere sportslig køredynamik med
luksuøs komfortabel kørsel og på toppen af det hele
har man lanceret en også forbedret version af den
hidtidige 184-hestes 2-liters TwinPower
turbodieselmotor. Den præsterer nu 190 hestekræfter.
Køreegenskaberne imponerer
Men egentlig er det mere køreegenskaberne, der
imponerede, ikke så meget sat i forhold til vores
seneste møde med mellemklasse-sedanen, men sat i
forhold til det, konkurrenterne har at byde på.
Vi har ikke prøvet BMW’en ved topfart, men ved
hurtig kurvekørsel på danske landeveje, styrer bilen
ultra præcist, den placeres i kurverne helt som man
vil det, og ønsker man at ændre køreoplevelsen,
klares det ved et simpelt tryk på en knap i
midterkonsollen. Det er egentlig, som det plejer at
være.
Den prøvekørte version var desuden udrustet med
BMW’s glimrende 8-trins ”Steptronic” automatgear.
Det overraskende ved Steptronic gearet er, at det er
et konventionelt automatgear og altså ikke et
dobbeltkoblingsgear. Takket være en forfinet teknik,
sker gearskiftene ligeså hurtigt og måske endnu mere
umærkeligt end i en dobbeltkoblingsgearkasse og det
har den fordel, at nedgearing sker hurtigere og
blidere, mere forventeligt og dermed bliver
Steptronic gearet en integreret del af den samlede
køreoplevelse.
Affjedringen er et mesterstykke
Tilbage til affjedringen, for den er intet mindre
end et mesterstykke: Hvis de hurtige plane kurver,
hvor den præcise styring er en sand fornøjelse,
erstattes af ujævne danske provinsveje, kunne man
frygte, at de 18” store alufælge (ekstraudstyr på
testbilen) med tilhørende 225/45 lavprofildæk ville
blive for ubekvemme. Det er de sikkert også, for da
de samtidig er af run-flat typen (dvs. de kollapser
ikke i tilfælde af punktering) med forstærkede
dæksider er der ikke meget affjedring overladt til
dæksiderne. Men man kan bare ikke mærke, at de er
ubekvemme, når man sidder bag rattet.
Takket være anvendelsen af den seneste højteknologi
håndterer støddæmperne opgaven helt enestående.
Udsætter man dem for de to ultimative tests: Kørsel
over voldsomme og pludselige ujævnheder (vejbump) og
ustandseligt skiftende ujævnhede (dårlige veje med
elendig asfalt) føler man det i begge tilfælde på
det nærmeste som svæver man på en sky. Og det er
altså opnået helt uden at give køb på de
køredynamiske egenskaber eller ved at anvende
adaptiv affjedring. Fremragende, intet mindre.
Forbedret dieselmotor
Naturligvis skal den forbedrede motor også have et
par ord med på vejen. Udover et endnu mere dæmpet
lydbillede og reduceret vibrationsniveau er motoren
både blevet stærkere og mere brændstoføkonomisk.
Anvender man de standardmonterede 16” alufælge, kan
man køre 25 km/l. Med 18” fælgene øges forbruget,
men 22,7 km/l er stadig et flot forbrugstal – glem
ikke at det er med automatgearkasse!
Det, man har gjort, er at sænke den interne friktion
og dermed også forbedre motorresponsen ved at
anvende antifriktionslejer. Det har forbedret
brændstoføkonomien men også reduceret C02
udledningen med 9 procent. Oven i købet er
accelerationstiden forbedret, så man nu kan nå 100
km/t på blot 7,2 sekunder.
Spørgsmålet om pris og ekstraudstyr
Den prøvekørte 320d uden automatgear og ekstraudstyr
var prissat til 552.500 kroner. Efter
afgiftsnedsættelsen i november er prisen faldet til
509,724 kroner. Automatgearet er faldet i pris fra
38.314 til 34.209 kroner, og så var den prøvekørte
bil som nævnt udrustet med forskelligt ekstraudstyr.
”Sport Line” pakken handler fortrinsvis om visuelle
effekter og er måske ikke det mest nødvendige at
tilkøbe – den er heller ikke helt billig. Med
forbehold for de prismæssige finjusteringer, der kan
finde sted ifm. afgiftsreduktionen, som endnu ikke
er vedtaget i skrivende stund, koster Sport Line
pakken ca. 77.000 kroner.
Læderkabine kan man måske også klare sig uden,
hvorimod p-sensorer til cirka 4000 kroner, SOS
opkald til nogenlunde samme pris, LED tågelygter og
ratvarme i samme priskategori er sikkerhedsmæssigt
udstyr, som man bør anskaffe, ikke mindst fordi
prisen er så lav. Og ja, ratvarme er også en
sikkerhedsmæssig faktor, når det er rigtigt koldt,
for den sikre et bedre greb i rattet – derefter er
det naturligvis op til føreren at lade det bedre
greb udmønte sig i mere sikker kørsel…
|