BMW’s miljø-koncept hedder EfficientDynamics. Ikke
noget med blå himmel hér, for det kunne virke
skræmmende på BMW kunder. Men tema’et er det samme:
Langt på literen, lav forurening, men heldigvis har
BMW husket, at køredynamik er noget af det centrale
ved deres biler. Det har de kogt sammen med behovet
for miljørigtig adfærd. Resultatet er blevet
enestående. Intet mindre.
Maskineriet i den prøvekørte BMW 320d Sedan
EfficientDynamics Edition er, når man tager hensyn
til styrke, præstationsformåen, økonomi etc., altså
alle de parametre, man normalt vurderer en motor ud
fra, den bedste dieselmotor, vi til dato har prøvet.
Hvorfor? Jo, fordi den er optimeret, tro mod tidens
trend omkring miljø’et og samtidig tro overfor
forventningerne til en BMW’s køredynamiske
egenskaber.
Dertil kommer, at den er yderst støjsvag og
vibrationssvag, smidig og omdrejningsvillig.
Afsindig langt på literen
Men det centrale, og hold nu fast: 2-liters
common-rail dieselmotoren udvikler op til 163
hestekræfter, den leverer et moment på 380 Nm og
begge dele over brede omdrejningsområder. Det gør
det muligt at nå 100 km/t på 8 sekunder, BMW’en kan
køre 228 km/t OG DENS BRÆNDSTOFØKONOMI VED BLANDET
KØRSEL ER 24,4 km/l! CO2 udledningen er beskedne 109
g/km, og dermed er BMW 320d Sedan EfficientDynamics
Edition også den mest brændstoføkonomiske og
miljø-skånende BMW i modelprogrammet.
Med den effekt og de præstationstal distancerer den
bare i den grad konkurrenterne. Og det er altså ikke
gået ud over køreoplevelsen, kørekomforten osv.
Derfor er den bedst.
I praksis tæt ved 20 km/l
Vi havde lejlighed til at prøvekøre BMW’en på en
rigtig lang tur, ved meget blandet kørsel og ved
lange stræk med høj fart – 160-200 km/t. Uden det
mindste forsøg på at køre økonomisk, med fuld frihed
til at bruge motorkræfterne, med aircondition slået
til osv. kørte vi tæt ved 20 kilometer pr. liter
diesel. Ved dansk motorvejsfart var vi tæt på
specifikationerne for blandet kørsel. Det kan ikke
lade sig gøre, ikke normalt i hvert fald, men i
BMW’en: Intet problem!
Sandt at sige bliver man næsten målløs, også fordi
det automatiske start/stop system (som nu i øvrigt
var lidt råt) ikke var meget i brug. Omvendt træder
det i funktion også ved kold motor og medvirker til
brændstofbesparelsen i fuldt omfang, altså når bilen
holder stille. Men udover selve motorteknologien
ligger hemmeligheden desuden i et effektivt system
til at genvinde bremseenergi og ikke mindst bilens
aerodynamiske effektivitet.
Lav luftmodstand
Den har specialdesignede fælge, sænket undervogn (så
luftstrømforstyrrelser under vognen er minimale,
luftmodstandskoefficienten er derfor også yderst lav
– 0,26) – og dæk med lav rullemodstand, men ikke
udpræget smalle dæk. Faktisk har 3’eren 16” 205 mm
55 procent lavprofil dæk. De er af run-flat typen,
så i bagagerummet optages pladsen ikke af
reservehjul. Dermed bidrager dækmonteringen også til
køredynamikken.
Det mest åbenlyse kompromis er samspillet mellem
aerodynamik, sænket undervogn og dækkenes
indflydelse på køreegenskaberne. Den sænkede
undervogn giver en fast affjedring. Det kompenserer
de forholdsvis høje dæksider for, men de høje
dæksider mærkes også ved meget høj fart, hvor bilen
bliver en anelse løs. En passende march-hastighed i
3’eren er ikke over 200 km/t. Ved højere hastighed
ønsker man sig bredere dæk med lavere profil. Men
det er så marginalt, at det lever man udmærket med –
og glæder sig over hver gang der skal tankes op!
Sjovt i øvrigt, at BMW i dag har en ny definition på
hvordan et BMW-gear skal føles: Det er ligeså
præcist som altid, men væsentlig lettere.
Vellykket design
Den nye 3-serie er også blevet et yderst vellykket
design, visuelt og funktionelt. Frontdesignet bugner
af power, sidelinjerne er elegante og bagpartiet så
højt, at der er blevet plads til et rummeligt
bagagerum. Ikke helt regulært, for der findes lidt
kanter hist og her, der bl.a. giver plads til
hjulkasserne, men absolut brugbart. Og lidt af
pladsen findes under bagagerumsgulvet, hvor man
alternativt kunne have lagt et reservehjul. I en
moderne BMW kan bagsæderyglænene også lægges ned
(udløses fra bagagerummet) og bagagekapaciteten
dermed forøges.
Bagsædepladsen er forbavsende god, sammenlignet med
tidligere 3’er-generationer, men man trives nu bedst
på forsædet i en BMW, hvor designet er helt socialt
– ingen favorisering af førerpladsen, f.eks. med
kopholderne placeret foran forsædepassageren osv. Et
behageligt, moderne indemiljø.
Alting har sin pris
Alting har sin pris. Det har en BMW 320d Sedan
EfficientDynamics Edition også. 485.000 kroner er
basis listeprisen (tilbudspris inkl. den såkaldte
komfortpakke) og på den prøvekørte bil var der også
hægtet en del ekstraudstyr på (for i alt 70.000
kroner), deriblandt sædevarme, Xenon-lygter,
M-læderrat og en mørk loftsbeklædning, som vi nu
godt kunne være foruden.
Taget i betragtning, at en 3-serie BMW ikke
størrelsesmæssigt har bevæget sig over i klassen for
store mellemklassebiler, er det mest ønsket om
køredynamik, design, miljørigtig adfærd og måske
også en vis (stor?) position image, der er de
væsentligste købsargumenter. Benytter man dem, får
man også ret meget bil for pengene. Godt gået, BMW! |