- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition: Miljø optimeret køredynamik


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

BMW’s miljø-koncept hedder EfficientDynamics. Ikke noget med blå himmel hér, for det kunne virke skræmmende på BMW kunder. Men tema’et er det samme: Langt på literen, lav forurening, men heldigvis har BMW husket, at køredynamik er noget af det centrale ved deres biler. Det har de kogt sammen med behovet for miljørigtig adfærd. Resultatet er blevet enestående. Intet mindre.

 

Maskineriet i den prøvekørte BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition er, når man tager hensyn til styrke, præstationsformåen, økonomi etc., altså alle de parametre, man normalt vurderer en motor ud fra, den bedste dieselmotor, vi til dato har prøvet. Hvorfor? Jo, fordi den er optimeret, tro mod tidens trend omkring miljø’et og samtidig tro overfor forventningerne til en BMW’s køredynamiske egenskaber.

 

Dertil kommer, at den er yderst støjsvag og vibrationssvag, smidig og omdrejningsvillig.

 

Afsindig langt på literen

Men det centrale, og hold nu fast: 2-liters common-rail dieselmotoren udvikler op til 163 hestekræfter, den leverer et moment på 380 Nm og begge dele over brede omdrejningsområder. Det gør det muligt at nå 100 km/t på 8 sekunder, BMW’en kan køre 228 km/t OG DENS BRÆNDSTOFØKONOMI VED BLANDET KØRSEL ER 24,4 km/l! CO2 udledningen er beskedne 109 g/km, og dermed er BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition også den mest brændstoføkonomiske og miljø-skånende BMW i modelprogrammet.



Med den effekt og de præstationstal distancerer den bare i den grad konkurrenterne. Og det er altså ikke gået ud over køreoplevelsen, kørekomforten osv. Derfor er den bedst.

 

I praksis tæt ved 20 km/l

Vi havde lejlighed til at prøvekøre BMW’en på en rigtig lang tur, ved meget blandet kørsel og ved lange stræk med høj fart – 160-200 km/t. Uden det mindste forsøg på at køre økonomisk, med fuld frihed til at bruge motorkræfterne, med aircondition slået til osv. kørte vi tæt ved 20 kilometer pr. liter diesel. Ved dansk motorvejsfart var vi tæt på specifikationerne for blandet kørsel. Det kan ikke lade sig gøre, ikke normalt i hvert fald, men i BMW’en: Intet problem!

 

Sandt at sige bliver man næsten målløs, også fordi det automatiske start/stop system (som nu i øvrigt var lidt råt) ikke var meget i brug. Omvendt træder det i funktion også ved kold motor og medvirker til brændstofbesparelsen i fuldt omfang, altså når bilen holder stille. Men udover selve motorteknologien ligger hemmeligheden desuden i et effektivt system til at genvinde bremseenergi og ikke mindst bilens aerodynamiske effektivitet.

 

Lav luftmodstand

Den har specialdesignede fælge, sænket undervogn (så luftstrømforstyrrelser under vognen er minimale, luftmodstandskoefficienten er derfor også yderst lav –  0,26) – og dæk med lav rullemodstand, men ikke udpræget smalle dæk. Faktisk har 3’eren 16” 205 mm 55 procent lavprofil dæk. De er af run-flat typen, så i bagagerummet optages pladsen ikke af reservehjul. Dermed bidrager dækmonteringen også til køredynamikken.

 

Det mest åbenlyse kompromis er samspillet mellem aerodynamik, sænket undervogn og dækkenes indflydelse på køreegenskaberne. Den sænkede undervogn giver en fast affjedring. Det kompenserer de forholdsvis høje dæksider for, men de høje dæksider mærkes også ved meget høj fart, hvor bilen bliver en anelse løs. En passende march-hastighed i 3’eren er ikke over 200 km/t. Ved højere hastighed ønsker man sig bredere dæk med lavere profil. Men det er så marginalt, at det lever man udmærket med – og glæder sig over hver gang der skal tankes op! Sjovt i øvrigt, at BMW i dag har en ny definition på hvordan et BMW-gear skal føles: Det er ligeså præcist som altid, men væsentlig lettere.

 

Vellykket design

Den nye 3-serie er også blevet et yderst vellykket design, visuelt og funktionelt. Frontdesignet bugner af power, sidelinjerne er elegante og bagpartiet så højt, at der er blevet plads til et rummeligt bagagerum. Ikke helt regulært, for der findes lidt kanter hist og her, der bl.a. giver plads til hjulkasserne, men absolut brugbart. Og lidt af pladsen findes under bagagerumsgulvet, hvor man alternativt kunne have lagt et reservehjul. I en moderne BMW kan bagsæderyglænene også lægges ned (udløses fra bagagerummet) og bagagekapaciteten dermed forøges.

 

Bagsædepladsen er forbavsende god, sammenlignet med tidligere 3’er-generationer, men man trives nu bedst på forsædet i en BMW, hvor designet er helt socialt – ingen favorisering af førerpladsen, f.eks. med kopholderne placeret foran forsædepassageren osv. Et behageligt, moderne indemiljø.

 

Alting har sin pris

Alting har sin pris. Det har en BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition også. 485.000 kroner er basis listeprisen (tilbudspris inkl. den såkaldte komfortpakke) og på den prøvekørte bil var der også hægtet en del ekstraudstyr på (for i alt 70.000 kroner), deriblandt sædevarme, Xenon-lygter, M-læderrat og en mørk loftsbeklædning, som vi nu godt kunne være foruden.

 

Taget i betragtning, at en 3-serie BMW ikke størrelsesmæssigt har bevæget sig over i klassen for store mellemklassebiler, er det mest ønsket om køredynamik, design, miljørigtig adfærd og måske også en vis (stor?) position image, der er de væsentligste købsargumenter. Benytter man dem, får man også ret meget bil for pengene. Godt gået, BMW!


Model:

BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition

Listepris:

Kr. 485.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 163 hk./ 3250-4200 omdr./min. 380 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8 sek./ 228 km/t/ 24,4 km/l /109 g/km

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

460 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Dæktrykskontrol. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. P-sensor. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt