En bil, der kan køre 24,4 kilometer på en liter
brændstof, er nu ikke det ringeste for en dansk
bilkøber, efter at have spenderet to tredjedele af
bilens pris som direkte indskud i den danske
statskasse. Så er lavt brændstofforbrug og deraf
følgende lav ejerafgift en beskeden men ikke
ligegyldig kompensation.
Derfor er BMW 320d EfficientDynamics Edition en 3-er
BMW for danskerne. Den er dyr i anskaffelse – i
hvert fald er 523.000 kroner mange penge for de
fleste danskere. Men den kører 10 procent længere på
literen end den fuldstændig tilsvarende BMW 320d til
præcis samme pris, blot uden EfficientDynamics
Edition til efternavn.
Lille forskel – stor virkning
Det er nu ikke den eneste forskel. For træerne
vokser selvsagt ikke ind i himlen. Men forskellen er
i praksis utrolig ringe, hvad angår køreoplevelse og
det øvrige præstationsniveau. Vi har nemlig
tidligere haft lejlighed til at prøve den
almindelige 320d i forbindelse med de første globale
prøvekørsler af den nye 3-serie (læs
BMW 3-serie First Test hér >>>) og var allerede
dengang parat til at udnævne netop dieselversionen
som den rette for det danske publikum. Det var
selvfølgelig i sammenligning med de kraftigere og
mere forslugne benzinudgaver og i den sammenligning
gælder konklusionen fortsat.
Men EfficientDynamics Edition udgaven havde vi
dengang ikke mulighed for at prøve og den er endnu
mere rigtig end den almindelige 320d, netop pga. den
bedre brændstoføkonomi – og egentlig også fordi det
kraftoverskud og den køredynamik, som den leverer,
er glimrende i harmoni med danske kørselsforhold.
Forskellen i tørre tal
I tørre tal kan den almindelige 320d præstere op til
184 hestekræfter mens EfficientDynamics Edition
versionen ”kun” præsterer 163. Det store
drejningsmoment på 380 NM er imidlertid den
afgørende faktor og årsagen til, at ”ED-udgaven”
trods alt kan klare 0-100 km/t på 8 sekunder kontra
den almindelige 320d, som benytter 7,5. Og så kører
EDE kun 230 km/t versus 235 på toppen. Men hvem kan
med hånden på hjertet påstå, at det er en markant
forskel. Det er det nemlig ikke.
ED-udgaven giver i øvrigt føreren en vis valgfrihed.
Hvis han meget gerne vil hjælpes til at køre de 24,4
km/l – og det er faktisk muligt at komme tæt på det
tal i praksis – tilkobler han øko-funktionen. Så
ændrer motoren karakteristika og speederrespons.
Faktisk kan man køre 50 km/t i 6. gear – det er ikke
muligt i særlig mange miljø-optimerede biler i
320’er størrelsen – og vil man gerne bevæge sig lidt
mere frisk, kan man blot aktivere
komfort-indstillingen eller endnu bedre
sports-indstillingen. Så bliver dynamikken en helt
anden, også undervognen strammes op og så kan man
angribe kurverne præcis som med den almindelige
320d.
Køredynamisk og underholdende
Hvordan er 3’eren i øvrigt, når man går den lidt
mere på klingen?
Hvad kørslen angår, er motoren en herlig oplevelse,
den trækker godt igennem og er på én gang både
smidig og sprælsk. I såvel snævre som hurtige kurver
får man fuldt udbytte af baghjulstrækket. Ved dansk
motorvejsfart er der intet negativt at sige. Vi har
imidlertid prøvet den i stiv sidevind og det rykker
i bilen, man kan mærke vinden, men den ændrer ikke
kursen en millimeter. Det er en sjov følelse at
kunne mærke vinden, uden overhovedet at skulle
korrigere styringen. Men vi mangler stadig at
afprøve en 3’er med 200+ km/t på en tysk autobahn.
Larmer lidt
Hvad kørekomforten angår, er motoren ikke udpræget
lydløs under acceleration. Det manuelle gearskift er
”BMW-fast”, om man kan lide det eller ej er en
smagssag. Præcisionen fejler ingenting og
gearskifte-følelsen er en del af sjælen i en BMW.
For basisprisen på de nævnte 523.000 kroner (som i
øvrigt er 26.000 kroner under introduktionsprisen i
sin tid) får man en del udstyr, men en del skal også
tilkøbes. F.eks. er nedfældelige bagsæderyglæn
ekstraudstyr. Det har aldrig været billigt at købe
BMW, der er det fortsat ikke, men det er blevet
billigere at køre i en og det er værd at tage med.
Benpladsen ved bagsædet er hæderlig
men ikke overvældende. Men man sidder godt og vil
også kunne gøre det på en langtur.
|