BMW gør meget for at fastholde et sportsligt image.
Sjovt nok har Touring-versioner altid været en del
af modelprogrammet og da touring betyder stationcar
og en stationcar ikke som udgangspunkt er det aller
mest sportslige i denne verden, er det altid
interessant at se og ikke mindst mærke, hvordan BMW
praktiserer det princip.
3-serien er et godt eksempel. Den nye 3-serie kører
endnu bedre end de tidligere generationer og det
stiller som sådan endnu større krav til en ny
Touring-varianten. Problematikken er som altid: Uden
en fast bagende til at afstive og dermed stabilisere
bagvognen, har konstruktørerne en større udfordring.
Køreegenskaberne betyder meget
For en BMW køber man mest fordi den kører så godt.
OK, der er også meget prestige forbundet med at køre
og eje en BMW, men når det handler om bilens
egenskaber, er det køreegenskaberne frem for alt,
der betyder noget.
BMW har løst problemet med afstivningen af
bagpartiet, øjensynlig ved hjælp af kraftige bageste
stolper og et kraftig parti omkring åbningen til
bagagerummet. Samtidig med, at man eksempelvis har
bortskaffet reservehjulet – hvilket både medvirker
til en lavere vægt og dermed bedre brændstoføkonomi
og samtidig skubber vægtbalancen fremad, hvilket er
godt for køreegenskaberne i en bil med baghjulstræk.
Køredynamik
Derved kan man nemlig tillade sig at afstemme
undervognen, så man som fører ikke bringes i
vanskeligheder på grund af en selvkørende og tung
bagvogn. Derved opnår man helt automatisk følelsen
af køredynamik, som er BMW’s særlige kendetegn, og
når man kører, mærker man ikke, at der faktisk er
tale om en stationcar. Godt klaret!
En anden udfordring ved at bygge stationcars er
akustikken i kabinen. I en BMW 3-serie Touring er
hele bagpartiet pakket ind i kraftige tæpper – og
heller ikke akustisk fornemmer man at kabinen er
forlænget. Kun hvad angår udsynet gennem bagruden er
man ikke i tvivl om alle indgrebene: Det er ganske
enkelt ikke godt – men kompenseres til dels gennem
udmærkede, store sidespejle.
Vellykket som stationcar
Stationcarfunktionen som helhed er ganske vellykket.
Der er god bagageplads med bagsædet i brug til at
sidde på: 460 liter, som kan forøges til 1,4
kubikmeter, når bagsæderyglænet lægges ned og bruges
til bagage. Og forbavsende nok er der også fornuftig
benplads på bagsædet.
Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, men det
glider op under taget, hvis man vil, og forbedre
dermed adgangen til bagagerummet.
|